شیراز؛

اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی در فراشبند

مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در فراشبند زیر ذره بین بازرسان بهداشت محیط قرار می گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اکبر نوشادی کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط شبکه فراشبند گفت: همزمان با ایام ماه رمضان و با هدف تامین امنیت غذایی شهروندان، طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی از ششم خرداد، همزمان با نخستین روز ماه مبارک رمضان در شهرستان فراشبند آغاز شد و تا پایان ماه رمضان، ادامه دارد.
 
نوشادی یکی از دلایل اجرای این طرح را افزایش تقاضای زولبیا و بامیه و انواع مواد غذایی در ماه رمضان دانست و افزود: از اهداف این طرح تضمین کیفیت و سلامت مواد غذایی عرضه شده در سطح شهرستان است و در این راستا تمامی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از جمله نانوایی ها، قنادی ها، آش پزی ها، بستنی بندی ها، رستوران ها و بیرون برها، تحت نظارت و بازرسی کارشناسان بهداشت محیط قرار می گیرد و نظارت بر نحوه تهیه و توزیع این مواد غذایی از سوی کارشناسان بهداشت محیط، شدت می یابد.
 
وی ادامه داد: در هنگام بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، میزان PH نان برای شناسایی مواد افزودنی غیرمجاز، روغن های سرخ کردنی مورد استفاده در مراکز تولید مواد غذایی و زولبیا و بامیه سازی ها با  استفاده از دستگاه پراکسید و سطوح مورد استفاده در تهیه شیرینی و بیرون برها به وسیله دستگاه اندازه گیری بار میکروبی و همچنین میزان شوری خمیر و نان ها و میزان دمای یخچال های مواد غذایی و سایر مراکز به وسیله دماسنج همراه بازرسان اندازه گیری و سنجش می شوند.
 
نوشادی بیان کرد: در اجرای این طرح، کنترل ویژه ای روی قنادی ها می شود تا محصولات آن ها به ویژه زولبیا و بامیه، دارای شرایط بهداشتی لازم باشند و استفاده از روغن در تهیه این محصول با رعایت اصول بهداشتی انجام شود.
 
او اظهار داشت: در صورتی که با استفاده از دستگاه های سنجش پراکسید، استاندارد طبیعی در  استفاده از روغن مصرفی در تهیه زولبیا و بامیه رعایت نشده باشد و در تهیه نان، شوری آن بیش از استاندارد طبیعی باشد، علاوه بر هشدار های لازم و جریمه، افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی می شوند.
 
نوشادی گفت: در این طرح، کارشناسان بهداشت محیط بر بهداشت آب شُرب، مواد غذایی و بوفه های داخل پارک ها و مراکز تفریحی و مدیریت پسماند و زباله نیز نظارت دارند.
 
وی افزود: در اجرای طرح تشدید نظارت بر اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی، بازدیدهای مشترکی نیز با حضور کارشناسان بهداشت محیط، ادارات اصناف، صنعت و معدن و تجارت، دامپزشکی و شهرداری انجام می شود.
 
نوشادی به شهروندان توصیه کرد: از خرید مواد غذایی مورد عرضه از سوی فروشندگان دوره گرد و همچنین خرید زولبیا، بامیه، خرما و شیرینی های سنتی ویژه ماه رمضان که به صورت فله ای و یا در بسته بندی های غیرمجاز عرضه می شود، خودداری کنند.
 
وی بیان کرد: مناسب ترین ظروف برای توزیع نذورات و افطاردهی، ظروف یک بار مصرف گیاهی و تجزیه پذیر و در درجه بعد، ظروف سلولزی است.
 
کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط شبکه فراشبند تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی، موارد را به کمک تماس با سامانه 190 گزارش کنند و یا با کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان فراشبند، در میان بگذارند.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار