ساری،

ممنوعیت نقل و انتقال دام در مازندران

نقل و انتقال دام در مازندران ممنوع شد.

محمد سلطان تویه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: به دلیل به کنترل لحظه‌ ای برای جلوگیری از شیوع تب کنگو، نقل و انتقال دام تا اطلاع ثانوی در استان ممنوع شد.

با بیان اینکه نقل و انتقال دام در استان بدون اخذ مجوز از دامپزشکی تا اطلاع ثانویه ممنوع است، افزود: در بحت آموزشی نیز به صورت آبشاری ارسال پیامک بهداشتی به 800 نفر از پزشکان خانواده تحت پوشش به منظور انجام مراقبت لازم و آگاه‌سازی مردم و ارسال پیامک بهداشتی به کارکنان بهداشتی درمانی، پزشکان متخصص عفونی و داخلی انجام شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به برگزاری جلسات متعدد آموزشی توسط کارکنان بهداشتی درمانی شهرستان‌های تابعه استان در همه سطوح وگروه‌ های در معرض خطر بیماری با همکاری و مشارکت گروه بهداشت محیط برای تمامی شهرستانها در اشاره کرد.

سلطان تویه گفت: در حوزه معاونت دارویی نیز اقلام دارویی مورد نیاز ( کپسول ریباویروین) جهت درمان بیماران احتمالی و پروفیلاکسی گروه‌ های در معرض خطر تهیه شد و در حال حاضر هیچ مرکز درمانی با کمبود دارویی مواجه نیست.

وی افزود: در حوزه معاونت درمان نیز ، ضمن اعلام آماده باش به بیمارستان ها و ابلاغ دستورالعمل راهنمای کشوری و شناسه‌ ها تشخیصی و بازدید منظم از بیمارستان‌ ها، با توجه به حساسیت موضوع، تیم درمانی به مناطق اعزام و بخش VIP در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر جهت درمان بیماران راه اندازی و تجهیز شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتشار اخبار و پیگیری‌های تکمیلی از روند بیماری تب کریمه کنگو در استان، بنرهای حاوی هشدار و آموزش مراقبت‌های ویژه را تهیه و برای استان ارسال کرده تا با نصب در سطح شهرستان‌ها، توجه و حساسیت بیشترمردم را نسبت به این بیماری و مراقبت از خود جلب کند.

وی افزود: انتشار اخبار و مطالب آموزشی پیشگیرانه در فضای رسانه ای، پاسخگویی حضوری و تلفنی به مردم درباره این بیماری نیز در زمره این اقدامات است.

سلطان تویه با بیان اینکه درکنار سایر اقدامات اجرایی، عملیاتی و آموزشی که توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران صورت گرفت در دنیای امروزی بدون همکاری و همراهی رسانه‌ های مکتوب، صوتی ، تصویری و مجازی، افزایش آگاهی و دانش مردمی امکان پذیر نیست، گفت: با توجه به نبود زیر ساخت‌ های قوی و مجهز دامداری و کشتار صنعتی در برخی از شهرستان‌ ها و حاکمیت فرهنگ سنتی همچنان شاهد ذبح غیر بهداشتی و ورود غیرمجاز دام هستیم که رفع این مشکل نیازمند اطلاع رسانی و آموزش از طریق رسانه‌ ها است.

وی افزود: هموطنان به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری از ذبح و کشتار دام در محیط خارج از کشتارگاه و از خرید گوشت بدون بازرسی و مهر دامپزشکی خودداری کرده وبه دلیل اینکه دام بیمار فاقد علامت است قبل از مصرف گوشت تازه باید حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری شود.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.