ایندیپندنت گزارش داد:

چرا عربستان و هم‌پیمانانش روابط خود را به طور ناگهانی با قطر قطع کردند؟

ایندیپندنت در گزارشی به بررسی دلایل قطع روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و هم‌پیمانانش با قطر پرداخت.

ایندیپندنت: چرا عربستان و همپیمانانش روابط خود را  به طور ناگهانی با قطر قطع کردند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایندیپندنت در گزارشی نوشت: قطر به طور ناگهانی و غیرمنتظره در محاصره‌ی همسایگانش قرار گرفته است و کشورهای مصر و بحرین به سرکردگی عربستان و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. این کشورهای عربی سفرهای دریایی و هوایی به قطر را لغو کرده‌اند و 48 ساعت به اتباع قطر برای خروج از این کشورها زمان داده‌اند.

عربستان و هم‌پیمانانش از قطر خواسته‌اند سیاست خارجی مستقلش را پایان دهد و شبکه‌ی تلویزیونی الجزیره را تعطیل کند.

آنها ادعا می‌کنند قطر با ایران برای حمایت از تروریسم همدست است. این در حالیست که قطر یکی از اعضای ائتلاف کشورهای سُنی است و از دشمنان ایران در سوریه و یمن حمایت می‌کند.

یکی از اعضای لابیگر حامی عربستان در آمریکا در یک پیام توییتری خطاب به امیر قطر می‌نویسد: «من مایلم به شما یادآوری کنم که محمد مرسی [رئیس‌جمهور منتخب مصر] دقیقاً همین کار را انجام داد و سرنگون و زندانی شد».

عربستان سعودی و قطر مدت زیادی رقیب بوده‌اند. با اینکه قطر کشور کوچکی است؛ اما ثروت زیاد و ذخایر گسترده گازی قدرت نفوذش را بالا برده‌است. این کشور حامی اخوان المسلمین در مصر و حماس در غزه است.

3 سال پیش در سال 2014 نیز قطر و همسایگانش بر سر مداخله دوحه در امور داخلی این کشورها دچار تنش شدند ولی شدت آن زیاد نبود. از آن زمان به بعد قطر تلاش کرده سیاستهایش تفاوت زیادی با سیاستهای عربستان و امارات نداشته باشند.

اما چه چیزی در خاورمیانه تغییر کرد که به ایجاد چنین بحرانی منجر شد؟ جواب این است که گذر توپ مخرب ترامپ از خاورمیانه در ماه گذشته و حمایت آمریکا از عربستان توازن قدرت‌ها در این منطقه را به هم زده است. این موضوع حتی باعث شده بحرین به آخرین مقاومت شیعه ضد این کشور حمله کند، 5 معترض را بکشد و تنها روزنامه مستقل را تعطیل کند.

حمایت بی‌جا و بی‌رویه‌ی ترامپ از پادشاهان افراطی و دیکتاتورها در سفر 2 روزه‌اش به ریاض باعث شد عربستان تحریک شود و به شدیدترین شکل با قطر روبرو شود. با شرایط به وجود آمده قطر به سختی می‌تواند در مقابل فشارها دوام بیاورد. قطر در دوره‌ی ریاست جمهوری ترامپ نمی‌تواند به حمایت آمریکا اطمینان داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
انوش
۰۷:۱۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
باید از روابط اقتصادی و سیاسی کنترل شده به نفع کشور بهره برد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
بابا جون مادرتون ول کنین این قطر رو
ایران رو دریابید
Iran (Islamic Republic of)
نظر
۱۹:۵۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
الان بهترین زمان برای ایرانه
برن توی قطر ، اونجا پایگاه نظامی بزنن
قرارداد نظامی باهاش ببندن
دیگه عربستان وجودشو نداره بیاد طرفش
بازی دو سر برد میشه
برای قطر اینکه کشورش حفظ میشه
برای ما هم میتونیم از منابع نفت و گازش برای خودمون یا ورود ارز به کشور استفاده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
تو رو قران كشورهای دیگه رو ول كنین ..ایران از همه واجب تره ...قطر خودش میدونه با بقیه كشورهای عربی
آخرین اخبار