قزوین؛

اهدا کنندگان مستمر خون ، ساماندهی می‌شوند

مدیر کل انتقال خون استان گفت: برا‌ی بالا بردن کیفیت سلامت خون، اهدا کنندگان مستمر امسال ساماندهی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ دکتر محمدحسین برادران در جمع خبرنگاران گفت: در این طرح از کسانی که برای اولین بار قصد دارند خون اهدا کنند، نمونه گیری و با انجام آزمایش بعد از چهار ماه برای اهدای خون به وی فراخوان داده می‌شود.
 
اهدا کنندگان مستمر خون ساماندهی می‌شوند
 
وی با بیان اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد از اهدا کنندگان برای اولین بار است که خون می‌دهند افزود: با اجرای این طرح ممکن است دچار کاهش اهدای خون شویم که در این زمینه برنامه ریزی شده است.

مدیر کل انتقال خون استان در ادامه از افزایش ۱۱ درصدی نیاز بیمارستان‌ها در سال گذشته خبر داد و گفت:: تا کنون نیاز بیمارستان‌ها را به صور ت کامل تامین کرده ایم و گاهی هم در صورت شدت نیاز از شبکه خون رسانه‌ای کمک گرفته ایم.

مدیر کل انتقال خون استان گفت : پارسال ۳۵ هزار و ۳۰۰ نفر خون اهدا کردند که این میزان نسبت به سال قبل از آن، ۱۲ درصد رشد داشته است.


وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت استان را بانوان تشکیل می‌دهند اضافه کرد: پارسال شش و نیم درصد از اهدا کنندگان خون بانوان بودند که این تعداد باید بیشتر شود.

مدیر کل انتقال خون استان افزود: کم بودن اهدای خون در بین بانوان به خاطر باورغلط فقر خونی در بین آن‌ها است در صورتی که پزشکان ما قبل از اهدای خون، بانوان را معاینه و از آن‌ها آزمایش می‌گیرند که در صورت داشتن کم خونی به بانوان قرص آهن رایگان داده می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان گفت: به همین منظور اداره کل انتقال خون با دفتر امور بانوان استانداری تفاهم نامه‌ای امضا کرده است تا در این زمینه فرهنگ سازی شود.

دکتر برادران اضافه کرد: با توجه به کم بودن رفتار‌های پرخطر در بین بانوان و وجود خود مراقبتی در بین اهدا کنندگان مستمر، خون این دو گروه سالمترین خون‌ها است که باید تعداد آن‌ها افزایش یابد.

دکتر محمد حسین برادران با اشاره به کمبود فضا و تخت برای خونگیری در این مرکز افزود: با توجه به افزایش نیاز به فرآورده‌های خونی لازم است تا این مرکز توسعه و تعداد تخت‌های آن افزایش یابد.

وی افزود: مقرر شده است تا ساختمان مرکز انتقال قزوین تعمیر و ۱۰ تخت به مجموعه تخت‌های این مرکز افزوده شود.

مدیر کل انتقال خون استان گفت: در مرکز خونگیری تاکستان هم تعداد تختهای خونگیری به ده تخت افزایش یافته است.

دکتر برادران با اشاره به اهدای خون در ماه مبارک رمضان گفت: در ۱۲ روز اول این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد خونگیری داشته ایم.
 
مدیر کل انتقال خون استان گفت: برای رفاه حال روزه داران، در مرکزخونگیری قزوین هر روز علاوه بر صبح‌ها، شب‌ها هم از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیه تا ۳۰ دقیقه بامداد خونگیری انجام می‌شود.

دکتر محمد حسین برادران افزود: مرکز خونگیری تاکستان هم از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه پذیرای اهدا کنندگان خون است.

وی افزود: همچنین مرکز خونگیری قزوین در شب‌های قدر از ساعت ۱۹ تا ۳ بامداد و مرکز خونگیری تاکستان از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد آماده خونگیری از داوطلبان است.

مدیر کل انتقال خون استان از مردم خواست، اهدای خون را به شبهای قدر موکول نکنند چرا که در این شب‌ها ترافیک کاری است.
 
انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.