چرا هنرمندان از وضعیت صنایع دستی ناراضی هستند؟

معاون موزه آبگینه و سفالینه‌ها گفت: برخی از افراد که توهم هنرمند بودن به آن‌ها القا شده، از وضعیت فعلی صنایع دستی کشور ناراضی می‌شوند.

چرا هنرمندان از وضعیت صنایع دستی ناراضی هستند؟مهدی کارخانی، معاون موزه آبگینه و سفالینه‌ها در خصوص وضعیت فعلی صنایع دستی کشورمان به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: هم‌اکنون رشته‌های صنایع دستی ما بسیار ناخواسته و گاهی به صورت عمدی به شکل سنتی اداره می‌شوند و این در صورتی است که به هیچ عنوان نمی‌توان صنایع دستی را به صورت سنتی اداره کرد.

وی افزود: ما در حال حاضر در اکثر رشته‌های تعریف شده در قالب صنایع دستی دچار معضل تکرار شده‌ایم و از دلایل آن می‌توان به ضعف افراد فعال این صنایع در حوزه طراحی مسئول اشاره کرد.

معاون موزه آبگینه و سفالینه‌ها با تأکید بر اثر نامناسب ضعف هنرمندان در طراحی محصولات صنایع دستی بر روی میزان استقبال مردم از این محصولات، اظهار داشت: امروزه همه ما در خانه‌هایمان محصولات صنایع دستی داریم، اما از آن استفاده نمی‌کنیم و این در صورتی است که باید از این محصولات استفاده شود و آن‌ها باید بخشی از زندگی را پر کنند.
 
کارخانی ادامه داد: من احساس می‌کنم اتفاقی افتاده و مسئولان صنایع دستی به علت نبود تعریف کاربردی مناسب برای صنایع دستی و ناتوانی در تفکیک صنایع دستی از محصولات هنری دست‌ساز دچار سردرگمی شده‌اند.
 
وی با بیان اینکه هم‌اکنون بالغ بر ۸ میلیون نفر در رشته‌های صنایع دستی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: در همه جای دنیا، افرادی که در کارگاه‌های صنایع دستی کار می‌کنند به عنوان کارگران صنایع دستی شناخته می‌شوند، اما این افراد در کشور ما هم‌طراز با اشخاص برجسته‌ای، چون فرشچیان قرار می‌گیرند و واژه هنرمند به آن‌ها اطلاق می‌شود.

معاون موزه آبگینه و سفالینه‌ها با اشاره به تأثیرات نامناسب ایجاد توهم هنرمند بودن در برخی از افرادی که در کارگاه‌های صنایع دستی فعالیت می‌کنند، گفت: با اطلاق این واژه به کارگران صنایع دستی با حجم بالای انتظاراتی مواجه می‌شویم که مسئولان عرصه صنایع دستی از پاسخگویی به آن‌ها ناتوان هستند.

کارخانی افزود: صنایع دستی باید به یک تعریف جامع و کامل برسد و براساس آن به فعالان رشته‌های مختلف تعریف شده‌اش خدمات بدهد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون صحبت‌های زیادی در خصوص بهبود وضعیت صنایع دستی مطرح شده، اما هنوز اتفاق خاصی در این عرصه نیفتاده است.

در بحث شیشه‌گری از قافله رشد و توسعه دنیا عقب افتادیم

معاون موزه آبگینه و سفالینه‌ها در بخش دیگری از سخنانش به قدمت ۸ هزار ساله آبگینه و سفال در کشور اشاره کرد و گفت: ما با توجه به این پیشینه غنی و گسترده، تاریخچه تحول شیشه را مرور می‌کنیم. امروزه در بحث شیشه‌گری از قافله رشد و توسعه دنیا دور هستیم و از آن عقب مانده‌ایم.
 
کارخانی تصریح کرد: از دلایل عقب‌ماندگی ما از رشد و توسعه دنیا در عرصه شیشه، می‌توان به ناآگاهی و شناخت ناکافی فعالان صنعت شیشه‌گری کشورمان از علم نوین این صنعت اشاره کرد.

معاون موزه آبگینه و سفالینه‌ها اظهار داشت: هم‌اکنون هنرمندانی که از رشته‌های دیگر وارد عرصه سفال شده‌اند تا حرفشان را با استفاده از محصولات و نمادهای سفالی به مخاطب برسانند، تحولات خوبی را در این رشته صنایع دستی به وجود آورده‌اند، ولی باز هم جای کاربردی کردن صنایع دستی خالی است.
 
وی خاطرنشان کرد: ما در بحث سفالینه‌ها شاهد افت جایگاه سفال هستیم.
 
 
 
انتهای پیام/
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار