لرستان؛

شناسایی ۱۵۰ نقطه بحرانی حریق در جنگل‌ها و مراتع لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از شناسایی ۱۵۰ نقطه بحرانی حریق درجنگل‌ها و مراتع استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ نجفی در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان کوهدشت با محوریت پیشگیری از وقوع و اطفاء حریق از جنگل‌ها و مراتع گفت: مجموع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان در سال ۹۵، ۸۸۴ هکتار بوده که نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد کاهش حریق را نشان می‌دهد.
 
وی سرانه جنگل در استان را به ازای هر نفر ۶ هزار و ۹۱۴ متر مربع و در شهرستان کوهدشت ۷ هزار و ۳۱۴ متر مربع اعلام کرد.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان هدف از آتش‎سوزی در جنگل‌ها و مراتع را تبدیل اراض جنگلی و مرتعی به زمین‌های زراعی، اختلاف قومی و قبیله‌ای، آتش زدن پس چر مزارع و سرایت به اراضی ملی دانست و افزود: طی بررسی‌های انجام شده در لرستان در ۱۰ سال گذشته ۹۰ درصد از آتش سوزی‌ها عمدی و ۱۰ درصد غیرعمدی بوده است.
 
نجفی گفت: در سال ۱۳۹۵ سطحی معادل ۸۴۴ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی لرستان دچار ۴۸ حریق بوده است، که از این میان ۱۶۷ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان کوهدشت طعمه ۳ فقره حریق شده است.
 
وی با بیان اینکه تعداد ۱۵۰ نقطه بحرانی حریق درجنگل‌ها و مراتع استان شناسایی شده است افزود: مجموع مساحت نقاط بحرانی در شهرستان کوهدشت ۸۷ هزار و ۷۳۱ هکتار است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: استاندارد جهانی حفاظت از جنگل به ازاء هر ۱۰۰۰ هکتار یک نفر است که در ایران به ازاء هر ۱۳ هزار هکتار و در استان لرستان به ازای هر ۲۷ هزار هکتار یک نفر و در شهرستان کوهدشت با توجه به تعداد افراد مسئول اطفاء حریق ۶ نفر به ازای هر ۴۱ هزار و ۶۷۸ هکتار یک نفر نقش حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را بر عهده دارد.
 
نجفی مهمترین اقدامات انجام گرفته اداره کل منابع طبیعی در جهت مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق از جنگل‌ها و مراتع را شامل تهیه و نصب تابلوهای هشدار دهنده، آموزش افراد، احداث جاده‌های نفوذی، ساماندهی نیروها، تهیه وسایل و ادوات و تجهیزات اطفاء حریق، برقراری گشت‌های حفاظتی (گشت‌های موتوری و خودرویی)، ایجادپایگاه‌های شناسایی و کشف حریق در فصول بحرانی و ایجاد کشیک اطفاء حریق که همه ساله از ابتدای خردادماه لغایت ابتدای آبان ماه کشیک در سطح ادارات منابع طبیعی تشکیل می‌شود، دانست.
 
آریایی مدیرکل ستاد بحران لرستان نیز با تاکید بر مدیریت بحران در زمان حادثه، مدیریت بحران را یک کار تیمی و گروهی دانست که هرکس وظیفه‌ای که بر عهده دارد به نحو احسن باید انجام دهد و در شهرستان‌ها، فرمانداران سر حلقه و سر گروه این مسئولیت هستند.
 
وی با اشاره به ماده ۴۷ قانون حفاظت، گفت: هر کس در جنگل عمداً آتش سوزی کند به حبس مجرد از سه تا ده سال محکوم خواهد شد و در موقع حریق در جنگل‌ها، مامورین دولتی اعم از لشکری، کشوری و شهرداری‌ها که در نزدیکی آن محل هستند در مقابل تقاضای اداره منابع طبیعی، نیروی انتظامی یا بخشداری‌ها موظف‌اند به کلیه وسایل ممکنه دولتی و شهرداری که در اختیار دارند در اطفاء حریق کمک کنند.
 
مدیرکل ستاد بحران لرستان افزود: مامورین کشوری و شهرداری که در ایفای وظیفه مسامحه و قصور کنند به حسب مورد طبق مقررات ماده ۵۸ و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات می‌شوند.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.