سمنان؛

ضبط و معدوم سازی 2تن آلایش غیرخوراکی در استان

دو تن آلایش غیرخوراکی در گشت کنترل و تردد جاده های استان سمنان ضبط و معدوم سازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ محمد سعیدی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: در راستای پیشگیری از انتشار بیماری های واگیردار دام و نیز بیماری های مشترک انسان و دام که می تواند از طریق جابه جایی و حمل و نقل دام و فرآورده های دامی غیرمجاز در کشور رخ دهد، گشت کنترل و تردد به صورت مستمر در سطح استان سمنان فعال است.

محمد سعیدی افزود: بر اساس گزارش گشت کنترل و تردد مشترک توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی و نیروی انتظامی در راههای مواصلاتی استان مقدار دو هزار و ۳۰ کیلوگرم آلایش غیرخوراکی دام که به صورت غیرمجاز در حال حمل با خودرویی فاقد مجوزهای بهداشتی لازم بود کشف و بعد از طی مراحل قانونی معدوم و فرد متخلف به مراجع قضائی معرفی شد.

وی به تمام حاملان دام و فرآورده های خام دامی خوراکی و غیرخوراکی، نهاده های دامی و ... توصیه کرد تا قبل از جا به جایی محموله نسبت به اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه ای اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با تاکید بر اینکه اداره کل دامپزشکی با همکاری سایر ارگان های ذیربط به جدیت با متخلفان که سلامت جامعه را به خطر می اندازند برخورد قانونی خواهد کرد، تصریح کرد : از تمام مردم می خواهیم تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی مراتب را از طریق شماره تماس ۱۵۱۲ به دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

وی همچنین از راه‌اندازی پیش سردکن بالای صفر کشتارگاه دام در دامغان نیز خبر داد و اظهار داشت : این سیستم پیرو پیگیری های مستمر اداره دامپزشکی این شهرستان در راستای ارتقای کیفیت بهداشتی و امنیت غذایی گوشت قرمز راه اندازی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: در اجرای این طرح، لاشه های استحصالی و آلایش های خوراکی دام (دل، جگر و ۰۰۰) قبل از عرضه به بازار مصرف در سالن پیش سرد کشتارگاه در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری و سپس با خودروهای سردخانه دار به مراکز عرضه حمل می شوند.
سعیدی تصریح کرد : نگهداری گوشت در پیش سرد کن سبب ایجاد فرآیند جمود نعشی و افزایش اسیدیته گوشت می شود که علاوه برافزایش کیفیت گوشت، سبب از بین رفتن عوامل بیماری‌زا در گوشت به‌خصوص بیماری خطرناک و کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می شود.

وی در پایان افزود : پس از چند سال پیگیری توسط اداره دامپزشکی شهرستان، با حمایت شهرداری و پس از واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی، این گام مؤثر و اساسی در تأمین بهداشت و سلامت شهروندان به اجرا درآمد.

انتهای پیام / ذ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.