بازگشت ۶ قلاده پلنگ به منطقه حفاظت شده اشترانکوه

مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه گفت: محیط زیست از دست رفته اشترانکوه جانی دوباره گرفته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ گودرزی مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه گفت: طبق تقسیمات کشوری و حوزه جغرافیایی در آمایش هر سرزمین، تقسیماتی تعریف شده است. در همین راستا از بالادست منطقه اشترانکوه تا منطقه‎ای به طول ده کیلومتر که به دو آب خلیل خان یا اصطلاحا آسیاب خلیل خانی معروف است جزء حوزه منطقه حفاظت شده نیست.
 
وی با بیان اینکه نقشه‎های این منطقه کاملا مشخص است، افزود: البته از آسیاب قدیمی یا دوآب خلیل خان به طول هفت کیلومتر، زون سپر و یا بافر را داریم. از آنجا تا ابتدای حوزه امن منطقه معروف به تاپله همپنج تا شش کیلو متر را داریم طبق اصل ۵۰ قانون اساسی هیچ کسی حق دخل و تصرف را در آن ندارد.
 
مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه گفت: تاکنون اجازه ورود و تخریب به هیچ ارگان و یا شخص حقیقی و حقوقی داده نشده و افراد می‎توانند از نزدیک مشاهده کنند. در نهایت دقت با هرگونه صید، شکار و تخریب محیط زیست مبارزه کرده و با این اصل که حفظ محیط زیست بر همگان واجب است، کار می‎کنیم. این میراث متعلق به همه است. تاکنون هیچ ارگانی از مرز منطقه در حوزه الیگودرز، ضربه‌گیری را ازدوآب خلیل خان تا حوزه امن وارد منطقه نکرده است که البته امسال طی یک ماه گذشته یک واحد اتاقک پیش ساخته توسط اداره کل، تهیه و در مرز منطقه امن مستقر شده است.
 
مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه، قصد از ساخت دو پاسگاه برای حفاظت حوزه چکان و دهقادی خبر داد وافزود: این کار در دست بررسی است و یک مورد هم در ابتدای حوزه آزاد الیگودرز با همکاری فرماندار و مسئولین محیط زیست پس از تامین بودجه، اجرایی خواهد شد.
 
وی با یادآوری اینکه اتاقک سیار نصب شده در بالا دست منطقه حفاظت شده اشترانکوه بعد از فصل انتقال داده می‎شود، گفت: هم اکنون هیچ تخریبی در حوزه اشترانکوه صورت نگرفته بلکه محیط زیست از دست رفته جانی دوباره گرفته و دارای تنوع زیستی بالایی است.
 
گودرزی با بیان اینکه توان اکولوژیکی از دست رفته اشترانکوه طی سه سال اخیر با قدرت و سریع‎تر از زمان، احیا شده است، افزود: محیط زیست اشترانکوه به لحاظ فون و فلور صدگام رو به جلو رفته و با بازسازی و بالا رفتن ضریب امنیت در آن، ۶ قلاده پلنگ به حوزه بازگشته است.
 
مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه گفت: در گرما وسرمای طاقت فرسای منطقه، محیط بانان شبانه روز جان خود را در کف دست گذاشته و همت بر آن برداشته‎اند که این نعمت خدادادی حفظ شود.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.