قسمت اول/

پاسخ سوالات خود در زمینه "بیماری‌های چشمی"را در اینجا بخوانید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند، توسط متخصص چشم پاسخ داده شده است.

پاسخ سوالات خود در زمینهبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخش از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص بیماری‌های چشمی که توسط محمود صامت چشم پزشک ارائه شده، به شرح زیر است:
 

موارد ممنوعیت استفاده از لنز چشم
این متخصص چشم گفت: اگر چشم هایتان دچار عفونت، قرمزی، چسبندگی پلک‌ها و تورم هستند، نباید از لنز استفاده کنید همچنین افرادی که مبتلا به بیماری‌های آلرزیک هستند نباید تحت هیچ شرایطی از لنز استفاده کنند و استفاده کنندگان از لنز باید در نظر داشته باشند که اگر در صورت استفاده از لنز دید چشم بسیار کاهش یافت و یا احساس درد شدید کردند باید از مصرف لنز خودداری کنند و فرد مصرف کننده در مورد نحوه استفاده صحیح از لنز‌ها نیز باید توسط پزشک خود آموزش ببینید و از لنز مناسب چشم خود بهره برد.


مگس پران چشم، هشدار جدی به بیماران
وی ادامه داد: مگس پران در بسیاری از موارد خطرناک نیست، اما در صورتی که مایع ژله‌ای زجاجیه چروک خورده و از دیوار چشم جدا شود، ممکن است در شبکیه سوراخ کششی ایجاد شود. این حالت گاهی باعث خونریزی‌های کوچک در چشم می‌شود که ممکن است به صورت مگس پران جدید به نظر برسد، سوراخ شبکیه همیشه یک عارضه خطرناک است، چرا که می‌تواند منجر به جداشدگی شبکیه شود.

صامت بیان کرد: سایر مگس پران‌ها اغلب بی ضرر هستند و به مرور از بین می‌روند یا به تدریج کوچک می‌شوند، به گونه‌ای که فرد به آنها عادت می‌کند و نیاز به درمان ندارند. در اغلب موارد، برای از بین بردن مگس پران به جراحی نیاز نیست. حتی اگر مگس پران به مدت چند سال وجود داشته باشد در صورتی که به طور ناگهانی مورد جدیدی ایجاد شود، معاینه توسط چشم پزشک ضروری است.


عمل لازک یا لیزیک؟
این چشم پزشک عنوان کرد: در عمل لیزیک به این دلیل که سطح قرنیه دستکاری نمی‌شود و لیزر به سطح آن تابانده نمی‌شود خیلی سریع بعد از عمل دید بیمار برمی‌گردد و فرد خیلی زود می‌تواند به کارهای روزانه‌اش بپردازد، اما بنا بر ترجیح بیمار و صلاح دید پزشکان عمل لازم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا در عمل لیزیک با برداشتن ضخامتی از قرنیه، قوام یا ساختار قرنیه تاحدودی ضعیف می‌شد، اما در لازک به این دلیل که هیچ برشی با تیغ یا لیزر برای برداشتن لایه اولیه قرنیه ایجاد نمی‌شودساختار قرنیه کمتر دست کاری می‌شود.


علل لرزش چشم
صامت افزود: نام دیگر لرزش چشم نیستاگموس نام دارد که به چندین نوع نیستاگموس مادرزادی، نیستاگموس پنهانی و نیستاگموس اکتسابی تقسیم بندی می‌شود و علل ایجاد این بیماری می‌تواند نشات گرفته از علل مادزادی، علل چشمی، بیماری لایبرنت، آسیب‌های ساقه مغز و بیماری‌های مخچه باشد.

وی ادامه داد: درمان نیستاگموس باعث افزایش دید و کاهش حرکات چشم و سر می‌شود، در موارد مادرزادی نیستاگموس، برخی از روشهای غیر جراحی مانند تمرینات ورزشی چشم که به تمرینات اوتاپتیکس معروف است انجام می‌پذیرد و همچنین درمانهای جراحی نیز در بهبود نسبی دید و اصلاح وضعیت غیر طبیعی سر بسیار مفید و سودمند است.


التهاب عنبیه چیست؟
این متخصص بیماری های چشم گفت: التهاب عنبیه با شروع ناگهانی، درد شدید چشم، حساسیت، درد چشم، دیده شدن نقاط شناور در میدان دید، تاری دید است و علل شایع عفونت چشم که از یک قسمت دیگر بدن ناشی می‌شود براثر عواملی مانند، توکسوپلاسمور، هیستوپلاسمور، سفلیس، سارکوئیلا و وجود ویروس‌ها به وجود می‌آید.

وی درباره عوامل افزایش دهنده التهاب عنبیه بیان کرد: التهاب شایع مفاصل (آرتریت روماتوپید)، کولیت اولسرو، عفونت ویروسی، باکتری‌های قارچی یا انگلی و سایر بیماری‌های چشمی باعث افزایش این بیماری می‌شود که عواقب ناشی از بیماری التهاب عنبیه شامل، آب مروارید، آب سیاه، از دست دادن نسبی یا کامل بینایی است و برای بهبود کامل این عارضه‌ها بهتر است از عینک تیره استفاده شود که هر گونه بیماری زمینه ساز التهاب عنبیه را درمان کرد.


داروهایی که سلامت چشم را نشانه می‌گیرند
وی بیان کرد: مصرف داروهای حاوی کورتون مسلما بی‌خطر و بی‌عارضه نیست، در بین مجموعه عوارضی که این دارو‌ها به دنبال دارند، احتمال بروز اختلالات بینایی اهمیت زیادی دارد. داروهای خوراکی کورتون‌دار بعد از چند روز مصرف، باعث افزایش فشار داخل چشمی و در نهایت باعث ایجاد آب سیاه یا گلوکوم می‌شوند و مصرف طولانی‌مدت و بدون کنترل این دارو‌ها خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می‌دهد.

صامت افزود: علاوه بر این مشاهده شده مصرف خوراکی کورتیکواستروئید‌ها باعث تشدید تبخال یا هرپس قرنیه چشم یا بروز برخی بیماری‌های انتهای چشم می‌شود که اگر بعد از مصرف داروهای کورتون با نشانه‌های غیرعادی در چشم مواجه شدید، حتما به پزشک اطلاع دهید و یا داروهای حاوی کورتون را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.


خارش چشم را جدی بگیرید
این چشم پزشک تصریح کرد: گاهی اوقات بدن افراد بعد از مصرف برخی مواد غذایی حساسیت نشان می‌دهند که این حساسیت به صورت خارش چشم در فرد نمایان می‌شود و از جمله این مواد غذایی می‌توان به تخم مرغ، آجیل، توت فرنگی، بادمجان، ادویه، شیر و ماهی اشاره کرد.

وی تاکید کرد: خارش، سوزش و قرمزی چشم در این افراد همراه با آب ریزش می‌تواندخطر آفرین باشد و معمولا این علائم زمانی که بیمار در معرض آفتاب مستقیم قرار می‌گیرد با شدت بیشتری همراه می‌شود.

 
تنبلی چشم ارثی است؟
صامت بیان کرد: تنبلی چشم اغلب، فقط یک چشم را درگیر می‌کند، اما در برخی مواقع ممکن است در هر دو چشم نیز اتفاق بیفتد و باعث ایجاد دید ناکافی در چشم راست و چپ شود.

وی ادامه داد: زمانی که ضعف عضله ایجاد می‌شود چشم به‌طور طبیعی انحراف پیدا می‌کند، در واقع ضعف عضله باعث انحراف چشم می‌شود و انحراف چشم هم تنبلی چشم را در پی دارد که ضعف عضله چشم می‌تواند ارثی هم باشد یا بر اثر سانحه‌ای پدید آمده باشد.


علائم اولیه آب مروارید
این چشم پزشک بیان کرد: کم شدن میزان دید در افراد با افزایش سن، علامت اولیه بیماری آب مروارید است به همین سبب خیلی زود تشخیص داده می‌شوند و حتی در مراحل پیشرفته نیز با یک عمل جراحی سرپایی درمان می‌شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Korea (Republic of)
منصوری هستم
۱۷:۳۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
دلیل موجی شدن دید چشم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی ارمغان
۰۹:۱۹ ۰۴ تير ۱۳۹۶
من سوال پرسیدم از خشکی چشمم بعد این چیه منتشر کردید.
Iran (Islamic Republic of)
تانیا
۱۳:۳۴ ۰۳ تير ۱۳۹۶
سلام درمان خشکی چشم چیست
Iran (Islamic Republic of)
تانیا
۱۳:۳۴ ۰۳ تير ۱۳۹۶
سلام درمان خشکی چشم چیست
Iran (Islamic Republic of)
شهروز نجفی
۱۴:۰۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
باسلام دوباره من خشکی چشم دارم طبق تجویز پزشک اشک مصنوعی مصرف میکنم ولی متاسفانه علاج پذیر نیست چشمم میسوزه ومیچسبه بیش از اندازه قرمز می شود بیماری من و اورژانسی تلقی بفرمائید 67سالم هست چاره ای هست کمکم کنید متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
جوابها خیلی کلی است،
Iran (Islamic Republic of)
ريحانه
۱۵:۰۰ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
با سلام
چرا درموردآستيگ مات و علل پيشروي و درمانش حرفي نزديد
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی ارمغان
۱۰:۲۱ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
مرسی
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی ارمغان
۱۰:۱۶ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
سلام
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی ارمغان
۰۸:۴۴ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
با سلام.
آخرین اخبار