آوار کودک آزاری بر دوران کودکی؛

به کدامین گناه، دوران شیرین کودکیم را از دست می دهم؟

هر چند وقت یکبار در رسانه ها می شنویم کودکی مورد آزار اطرافیان قرار گرفته، کوچک زنان و مردانی که قربانی می شوند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ کودک آزاری تاریخچه ای طولانی دارد. از گذشته تاکنون. در روم باستان کشتن فرزند حق طبیعی والدین بود و در دوران جاهلیت قبل از اسلام، زنده به گور کردن دختران مرسوم بود. اما امروز، بعداز گذر زمانی طولانی، هنوز هم شاهد این اتفاق های تلخ هستیم. 

کارشناسان حقوق کودک، کودک آزاری را انجام یا ترک کاری می دانند که باعث آزار روحی،جسمی و ایجاد آثار ماندگار در وجود یک کودک می شود. بدرفتاری با کودکان  شامل کودک آزاری جسمی، کودک آزاری عاطفی، کودک آزاری جنسی و غفلت است. 

فشار والدین یا مراقبان به کودکان برای کسب درآمد و همچنین فشار و آسیب‌های احتمالی که از طریق نظام آموزشی، معلمان، شیوه‌های تدریس، محتوای کتاب‌ها و ... در کودکان ایجاد می‌شود، را می توان از موارد دیگر کودک آزاری دانست.

کودک آزاری

 عوامل موثر در کودک آزاری
 
 شعبانی کارشناس ارشد روانشناسی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛با بیان اینکه همه آزارها عمدی نیستند،گفت: فشارهای عمومی و محلی، داشتن یک بچه عقب‌مانده ، یک خاطره شخصی از مورد آزار قرار گرفتن ،استفاده از الکل و داروهای روانگردان،اختلافات زناشوئی و بیکاری ازجمله عواملی است که فرد را به‌سوی آزار دادن کودک سوق می دهد. البته هیچ‌کس قادر به پیش‌بینی این نکته نیست که کدام یک از این عوامل در آزار دادن کودک موثرتر هستند.  

وی افزود: همچنین افرادی که در گذشته مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند زمانی که خودشان والد یا مراقب می‌شوند، بیشتر از سایرین  به تکرار این عمل تمایل نشان می دهند.


کودک آزاری از نگاه حقوق بین الملل
 
 پیمان‌نامه حقوق کودک یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند. دولت‌هایی که این معاهده را امضا کرده‌اند موظف به اجرای آن هستند.

ایران نیز در اسفند ماه 1372 پیمان نامه جهانی حقوق کودک را پذیرفت.

 کودک آزاری در ایران 
 
 حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی و متخصص پزشکی اجتماعی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه 50درصد کودک آزاری ها و سوء رفتار با کودکان به دلیل  غفلت از کودکان ، نیازها و خواسته های آنان ازجمله بهداشت ، خوراک و تربيت است،گفت: بسیاری از مردم فکر مي کنند که کودک آزاری همان آسيب های جسمی يا جنسی است در حالی که کودک آزاری های روانی تاثیرات به مراتب بدتری دارند.  

وی افزود:لازم است مردم بدانند که اورژانس اجتماعی یا خط تلفنی123 با  بیش از یک دهه سابقه به مواردی چون کودک آزاری به واسطه سازمان بهزیستی رسیدگی می کند. 

مسعودی گفت :بیش از 98 درصد موارد کودک‌آزاری که به این سازمان اطلاع رسانی می شود کودک‌آزاری‌های جسمی است و فقط  یک یا دو درصد آن آزار جنسی است.
 
وی تصریح کرد : متاسفانه موارد زیادی از کودک‌ آزاری های روانی، بی‌توجهی به بهداشت،‌ سلامت، آموزش یا غفلت از کودکان است که امری طبیعی محسوب شده و گزارش نمی‌شود.

کودک آزاری جرم است
 
حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی و متخصص پزشکی اجتماعی درباره برخورد با کودک آزاری در ایران گفت:بر اساس قانون مصوب سال 1381 در حمايت از کودکان و نوجوانان ، کودک‌آزاری یک جرم عمومی است که نیاز به شاکی خصوصی ندارد و هر شخصی که متوجه کودک‌آزاری در اطرافش شد می‌تواند و حتی باید آن را اعلام کند. 

وی افزود:درحال حاضر هم لايحه قوی تری در کميسيون قضايی مجلس مطرح شده است که مواد آن بسيار بيشتر از قانون سال81 و در این زمینه کمک کننده تر است. 

مسعودی تاکید کرد:مواردی چون ممانعت از تحصیل ، بهداشت ، وضعیت روانی،اعتياد، فقر و آسيب های جسمي و جنسی در این لایحه گنجانده شده که در صورت تصویب، وقوع آنها پيگيرد قانونی خواهد داشت .

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: تنها نکته ای که به نظر ما جای آن دراین لایحه خالی است و پیگیر گنجاندن آن در اين لايحه هستيم،  این مورد است که در اتفاق های حاد همکاران ما به عنوان ضابط اجتماعی بتوانند مستقیما وارد عمل شده و نیازی به کسب مجوز قضایی نداشته باشند. 

وی اضافه کرد:در بعضی از کشورها، اگر کودک آزاری مسجل شود ،مراکز مرتبط با کودک آزاری با توجه به قدرت قانونی که دارند شخصا وارد عمل می شوند ،اما در ايران اين طور  نيست و نیاز به مجوز قضایی است که ما تلاش داريم تا اين مورد را در لايحه مجلس وارد کنيم.


کودک ازاری


راه های جلوگیری از کودک آزاری
 حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی و متخصص پزشکی اجتماعی،  آموزش به خانواده ها در زمينه سبک فرزندپروری و نحوه ارتباط والدين با کودکان و توجه به این نکته که کودک آزاری فقط آزارهای جسمی و جنسی نيست را در کاهش کودک آزاری ،بسيار موثر دانست.

وی افزود : امروز حساسيت ها نسبت به کودک آزاری بيشتر شده و خانواده ها آگاهی های بيشتری در اين زمينه پيدا کرده اند . هرچند جایگاه ما باتوجه به دین مبین اسلام که دین عطوفت و مهربانی است و بر رفتارمناسب باکودکان تاکید دارد،آرمانی نیست اما خوشبختانه به نسبت بسیاری از کشورها و به خصوص کشورهای خاورمیانه  وضعیت بسیار بهتری داریم .به خصوص با ایجاد اورژانس اجتماعی که در اغلب کشورهای خاورمیانه چنین نهادی وجود ندارد.

وظایف اورژانس اجتماعی
 حسین اسدبیگی رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با وظایف اورژانس اجتماعی کشور به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در اورژانس اجتماعی کشور سه نوع از فعالیت را ارایه می دهیم: 1-خط 123 که برای تماس های تلفنی است. دومین خدمت، خدمات سیار است که  خودروهایی درسطح شهر برای ارائه خدمات مستقر می شوند و همچنین زمانی که کودک آزاری به انها اطلاع رسانی شد ، مراجعه کرده و خدمات لازم ر ا ارایه می دهند.  سومین بخش اورژانس اجتماعی هم مربوط به مرکز مداخله در بحران است . این بخش در واقع به نوعی بخش مشاوره است که مردم در مشکلات حاد و عمیق مراجعه کرده و از خدمات آن بهرمند می شوند.

آمار کودک آزاری در ایران
 حسین اسدبیگی رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درارتباط با آمارکودک آزاری در ایران گفت :آمارهایی که در سه بخش فعال اورژانس اجتماعی درسال 95داریم: آمارهای تلفنی مربوط به 123 ،13هزارو 766 تماس تلفنی  برای اعلام کودک آزاری برقرار شد.
 
آمارمربوط به پذیرش خدمات سیار ،10هزار و 101 مورد و در مرکز مداخله در بحران هم، 2هزار و 765 مورد بوده است و در مجموع درسال 95 ،26 هزار و 632 مورد ثبت موارد کودک آزاری داشتیم .

وی افزود: درسال94 آمارکلی کودک آزاری23هزارو497 مورد بوده است که این آمار نشان دهنده افزایش میزان کودک آزاری درسال95 است.

اسدبیگی در ارتباط با استان هایی که بیشترین آمارکودک آزاری را دارند گفت: میزان کودک آزاری باید با توجه به جمعیت هراستان بررسی شود اما براساس آمارها، استان های تهران، خراسان رضوی ،فارس، خراسان جنوبی وکرمانشاه بیشترین آمار کودک آزاری را دارند.

 رئیس فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به قوانین موجود در برخورد با کودک آزاری در ایران گفت : برای برخورد با کودک آزاری، چندین سال پیش لایحه ای در مجلس بررسی و ارائه شد که  البته توسط شورای نگهبان رد شد.بعداز این اتفاق، مجددا طرحی با تغییرات و تصرفات جدید ارائه شد که  موارد این طرح یک به یک با حضور  نماینده  سازمان بهزیستی در حال بررسی و  طی مراحل نهایی است.

وی افزود:امیدواریم این لایحه تبدیل به قانون شود و پس از تصویب در مجلس به تایید شورای نگهبان هم برسد تا با اتکا به آن، شاهد اقدامات ارزنده ای در پیشگیری و مقابله با کودک آزاری و بدسرپرستی باشیم.

کودک آزاری


دوران کودکی مهم ترین مرحله رشد و تکامل جسمی و روانی کودک است و آسیب در این دوران پیامدهای طولانی مدت در آینده را در پی خواهد داشت.خصوصا آسیب ها و آزارهای جنسی چون کمتر قابل شناسایی  است و کودکان معمولا قادر به بیان آن نیستند، پیامدهای غیرقابل جبران درحال و آینده برای کودک خواهند داشت.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که تجربه بدرفتاری در کودکی می تواند اثرات بلند مدت روی تمام جنبه های سلامت، رشد، هوش و روان فرد داشته باشد و آسیب های روانی همچون افسردگی شدید، اضطراب، اعتیاد به مواد مخدر و الکل را در بزرگسالی افزایش دهد. همچنین اغلب این افراد هنگام بزرگسالی در برخورد با همسر و فرزندان خود به زور و خشونت متوسل می شوند.

با توجه به موارد گفته شده و آسیب های مخرب کودک آزاری و تاثیرات عمیقی که این عوامل بر رشد و شخصیت کودک، خانواده و اجتماع می‌گذارد باید تلاش کرد که با آموزش های مناسب و افزایش آگاهی والدین و تمام سازمان های مرتبط با کودکان به خصوص آموزش و پرورش، کودک آزاری را در جامعه به حداقل رساند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
با کمی اندیشه زندگی شیرینه