تشکری هاشمی در جلسه علنی شورای شهر تهران خبر داد

افزایش 2 درصدی نیروهای شهرداری تهران طی 12 سال گذشته

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، گفت: از سال 84 تا اوایل سال 96 شهرداری تهران تنها 2 درصد افزایش نیرو داشته است.

افزایش 2 درصدی نیروهای شهرداری تهران طی 12 سال گذشتهبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید جعفر تشکری هاشمی معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در سیصد و پنجاه دومین جلسه علنی شورای شهر  که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، با اشاره به گزارش ساماندهی نیروی شهرداری تهران، اظهار داشت: بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری تامین امنیت شغلی کارگران بر عهده کارفرمایان است. 
 
وی با بیان اینکه باید در راستای رشد و شکوفایی کارکنان و کارگران شهرداری تهران گام اساسی برداشته شود، افزود: منابع انسانی ارزشمندترین سرمایه هر سازمانی محسوب می‌شود، باید در راستای کیفیت زندگی کارکنان و تامین امنیت شغلی آنها اقداماتی انجام شود. 
 
معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به دیدگاه‌های مدیریتی نوین سرمایه انسانی، تاکید کرد: تضمین امنیت و ثبات شغلی نخستین پله برای رسیدن به بهره‌وری، هویت شغلی، افزایش رفتارهای فرانقش، بهبود کیفیت زندگی، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و همچنین ارتقای عملکرد هر شخص خواهد بود. 
 
تشکری هاشمی به آیین نامه استخدامی شهردار تهران در سال 58 و اصلاحی سال 59 اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه 5 ساله شهرداری تهران و همچنین ماده 117 مصوبات سازمان اداری و استخدامی کشور مصوبات شورای شهرداری‌ها و همچنین نامه سازمان بازرسی کل کشور برای تامین نیروی انسانی که در راستای اجرای آن شهرداری تهران موظف است به منظور استقرار نظام شایسته سالاری و ایجاد ثبات در چرخه فرآیند منابع انسانی اقداماتی انجام دهد. 
 
وی ادامه داد: بدون تردید اصلاح و بازنگری متعدد مقررات استخدامی با چارچوب و مقررات فرا دستی بر طول تقویت روحیه تعلق و تعهد فرهنگ سازی در بین کارکنان شهرداری بوده است. 
 
وی اضافه کرد: شهرداری تهران در راستای تحقق رویکرد نهاد اجتماعی و فرهنگی و جذب نیروهای متخصص نخبه با رعایت قوانین و مقررات و با طراحی مشاغل شهرداری برای افزایش سهم تحصیلات کارشناسی سالانه 4 درصد نیرو‌های انسانی شاغل غیر کارشناسی را کاهش داد. 
 
معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران تاکید کرد: در راستای توانمندسازی و فراهم کردن نقش ارتقای بانوان در سیاست گذاری‌ها و مدیریت شهرداری تهران قوانینی در دستور کار قرار گرفته که می‌تواند بسیار مهم باشد. 
 
وی با تاکید بر اینکه هدف از ساماندهی نیرو‌های انسانی شهرداری تهران ارتقای امنیت شغلی کارکنان بوده است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 3 گروه تبدیل وضعیت قراردادی به ثابت آزمایشی شدند که این گروه‌ها شامل ساماندهی و یکپارچه سازی پرسنل شرکت تامین نیروی انسانی، ساماندهی کارکنان قراردادی مدت معین سازمان‌ها و شرکت‌ها است. 
 
تشکری هاشمی با بیان اینکه تعداد کارکنان شهرداری در سال 84، 54430 نفر بوده است، گفت: در ابتدای سال 96 تعداد نیروهای شهرداری تهران به 55594 پرسنل رسید که این آمار تنها نشان از افزایش 2 درصدی نیروها در شهرداری تهران دارد. 
 
وی با اشاره به نقش موثر بانوان در شهرداری تهران تصریح کرد: بانوان در سال 84، 11.35 درصد در شهرداری تهران سهم داشتند اما امروز این سهم به 17.9 درصد افزایش داشته که نشان از افزایش 6 درصدی بانوان در شهرداری تهران دارد. 
 
معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران به فرآیند تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به ثابت آزمایشی اشاره کرد و گفت: بر اساس مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال 94 طی مکاتبات و جلسات متعدد با تبدیل وضعیت 5 هزار نیروی قراردادی شهرداری تهران به ثابت آزمایشی موافقت شد. 
 
تشکری هاشمی ادامه داد: سازمان اداره استخدامی کشور در صورتی مجوز این استخدام‌ها را صادر می‌کند که اعتبار لازم در شهرداری تهران از طریق شورای شهر به تصویب برسد، به همین منظور با شرط تامین اعتبار لازم برگزاری آزمون در فضای رقابتی وجود پست‌های بلا تصدی در ساختار سازمانی تایید شورای اداری شهرداری تهران برای پرسنل قراردادی مدرک دانشگاهی فوق دیپلم به بالا عملی شد. 
 
وی با تاکید بر اینکه در تمام مراحل تغییر وضعیت سازمان اداری و استخدامی ناظر بر عملکرد شهرداری تهران بوده است، گفت: آزمون تبدیل وضعیت پرسنل قراردادی به ثابت آزمایشی طی دو مرحله صورت گرفت، اگر چه قرار بود در مرحله اول 3  هزار نفر و در مرحله دوم 2 هزار نفر تبدیل وضعیت شوند اما بر اساس برخی از اتفاقات پیش آمده در مرحله اول آزمون که 15/11/95 برگزار شد، 2700 نفر جذب شهرداری تهران شدند. 
 
وی ادامه داد: مرحله دوم آزمون در 26/12/95 برگزار شد و در این زمان نیز 2300 نفر دیگر از پرسنل قراردادی به ثابت آزمایشی تغییر وضعیت دادند. 
 
معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با بیان اینکه 14707 نفر پرسنل شهرداری تهران برای شرکت در آزمون ثبت نام کرده بودند، تصریح کرد: برای برگزاری این آزمون شرکت کنندگان باید امتیازهای را کسب می‌کردند که عده ای از این پرسنل این امتیازها را نداشتند، به همین دلیل برای برگزاری آزمون شاهد ریزش تعدادی از شرکت کنندگان زیر فوق دیپلم بودیم. 
 
وی ادامه داد: در طول اجرای فرآیند تبدیل وضعیت پرسنل بیش از 17800 نفر از سایت تغییر وضعیت بازدید کردند که در مرحله اول پذیرفته شدگان آزمون بر اساس شرایط سنی در رده 31 تا 40 سال 68.42 درصد و رده سنی 20  تا 30 سال 11.29 درصد و همچنین در رده سنی 41 تا 50 سال 18.77 درصد را به خود اختصاص دادند. 
 
معاون منابع توسعه انسانی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران قراردادی را با سازمان سنجش برای تنظیم سؤالات آزمون استخدامی شهرداری تهران به امضا رسانده بود، تاکید کرد: شهرداری تهران با این اقدام قصد داشت تا تمام ابهامات مطرح شده را در خصوص برگزاری آزمون برطرف کند، اگرچه به دلیل برخی ابهامات از جمله حضور افراد متفرقه، تبدیل وضعیت پرسنل برای مدت زمانی متوقف شد. اما با برگزاری جلسات متعدد توانستیم در راستای برگزاری این آزمون در سال گذشته اقداماتی انجام دهیم و یک هزار نفر نیروی شهرداری تهران را از قراردادی به ثابت آزمایشی تبدیل وضعیت کنیم.

تشکری هاشمی با اشاره به تجمیع و ساماندهی نیروهای قراردادی شرکت تأمین نیروی انسانی (هادیان شهر) افزود:‌ برخی از پرسنل شهرداری تهران با شرکت‌هایی مانند آمین حافظ، آرمان، بابل و غیره قرارداد داشتند اما به دلیل اینکه پیمانکاران در پرداخت حقوق و مزایا برابر قانون عمل نمی‌کردند تصمیم گرفته شد که تمامی نیروها تنها با شرکت هادیان شهر قرارداد داشته باشند تا این‌گونه بتوانیم در راستای ارتقای امنیت شغلی این افراد اقدام کنیم.

وی ادامه داد:‌ قرارداد 7 هزار و 207 نفر از نیروهایی که از سال‌های گذشته با شرکت هادیان شهر کار می‌کردند دایمی شد که شامل 97.89 درصد است، به همین دلیل به دنبال آن هستیم که میزان باقیمانده افراد را در حداقل زمان ممکن تعیین تکلیف کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 8 هزار و 176 نفر از پرسنل شهرداری تهران دارای قرارداد موقت بودند که از این تعداد 5 هزار و 828 نفر قرارداد آن‌ها دایمی شد، گفت:‌ توانستیم امنیت شغلی این افراد را تأمین کنیم، چرا که آن‌ها نگران از وضعیت شغلی و قراردادهای خود بودند.

معاون منابع توسعه انسانی شهرداری تهران یادآور شد: تغییر وضعیت کسانی که دارای مدرک دکترا بودند با 3 سال سابقه کار، فوق لیسانس با 4 سال سابقه کار، لیسانس با 5 سال، فوق دیپلم با 6 سال و زیر دیپلم نیز با 10 سال سابقه کار هستند از قرارداد موقت به قرارداد دایمی خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار