مدیر عامل ایران ایر خبر داد:

ارتقاء سطح هوانوردی بازرگانی ایران با حضور در شورای حکام یاتا

پرورش گفت: برای حضور در شورای حکام یاتا چیزی کم از نمایندگان ایرلاین‌های عربستان، ترکیه و قطر نداریم.

ارتقاء سطح هوانوردی بازرگانی ایران با حضور در شورای حکام یاتا
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر گفت: عضویت ایران ایر در شورای حکام یاتا می‌تواند این امکان را بدهد که با حضور در سطح بالایی از جوامع بین‌المللی به منابع گسترده‌تری دست پیدا کند.

وی ادامه داد: البته پیش از این هم در مجامع بین المللی صنعت هوانوردی از جمله یاتا و ایکائو حضور داشتیم اما از این پس با حضور در سطوح عالی‌تر می‌توانیم منافع صنعت هوانوردی کشورمان را بهتر از گذشته دنبال کنیم و اطلاعات کامل از تصمیمات گرفته شده و در حال اجرا در این صنعت در دست داشته باشیم.

مدیر عامل ایران ایر با بیان اینکه در انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا بیش از ۲۸۰ شرکت هواپیمایی حضور دارند، اظهار داشت: البته تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی هم هر چند عضو این انجمن نیستند اما در مجامع سالیانه آن شرکت می‌کند.

وی افزود: از میان این ۲۸۰ شرکت هواپیمایی عضو یاتا ۳۰ شرکت عضو شورای حکام هستند و این افراد گردانندگان اصلی و تصمیم‌گیران یاتا محسوب می‌شوند.

پرورش با بیان اینکه اعضای شورای حکام یاتا و اعضای ایکائو تصمیمات اصلی در ارتباط با موضوعات صنعت هوانوردی و شرکت‌های هواپیمایی را اتخاذ می‌کنند، گفت: بنابراین حضور ما در شورای حکام می‌تواند دسترسی‌ها در سطح عالی برای فعالان صنعت هوانوردی کشورمان ایجاد کند، موضوعی که ایرلاین‌های ایرانی چندین سال با این موقعیت فاصله داشتند و این می‌تواند فرصت دوباره‌ای به ایرلاین‌های ایرانی باشد.

وی ادامه داد: یاتا در دوره‌ای که تحریم‌ها علیه ایران تشدید شد دسترسی‌های ایرلاین‌های ایرانی در این انجمن را محدود کرده بود ما عضو یاتا بودیم اما با محدودیت‌های جدی در این انجمن مواجه بودیم امروز خوشبختانه با توجه به نتایج برجام بخش عمده‌ای از این محدودیت‌ها برداشته شده است و این فرصت به وجود آمد که در انتخابات این دوره شورای حکام یاتا شرکت کنیم و انتخاب شویم.

پرورش در پاسخ به این سوال که از مدیران ایرلاین‌های کشورهای منطقه چه شرکت‌هایی عضو شورای حکام هستند، گفت: در حال حاضر نمایندگان شرکت قطر، عربستان، ترکیه و ... عضو شورای حکام هستند و ایران هم به تازگی اضافه شد.

وی با اشاره به روند انتخابش در شورای حکام یاتا به عنوان نماینده ایران ایر گفت: پس از اینکه اعلام کاندیداتوری کردم با توجه به سابقه و رزومه کاری در بین سایر نامزدها برای شرکت در انتخابات پذیرفته شدم البته رقبای زیادی در این دوره از انتخابات حضور داشتند اما در نهایت نماینده ایران‌ ایر به شورای حکام راه یافت.

مدیر عامل ایران ایر با بیان اینکه حضور یکی از نمایندگان در شورای حکام یاتا می‌تواند سطح هوانوردی بازرگانی ایران را ارتقا دهد، بیان کرد: این حضور در سطح جهانی بسیار اهمیت دارد مانند جایگاه صنعت هوانوردی ایران پس از امضای قراردادهای خرید هواپیما با بوئینگ و ایرباس.

پرورش با اشاره به تاثیر نفوذ ایران ایر در شورای حکام یاتا اظهار داشت: در دوره‌ای به دلیل محدودیت‌هایی که به وجود آمد و به دلیل تصمیم برخی از قدرت‌های جهانی، ایرلاین‌های ایرانی را نامهربانانه منزوی کردند اما به طور قطع از این پس مذاکرات و لابی‌های فعالان صنعت هوانوردی افزایش می‌یابد.

وی گفت: مجموعه‌ای از شرایط از جمله تاثیر برجام در فضای بین المللی و توانایی ایران در عقد قراردادهای کلان خرید هواپیما باعث شد تا این فرصت برای حضور در شورای حکام یاتا به وجود بیاید البته این دوره سه ساله است و پس از اتمام آن می‌توان دوباره کاندید شد.

مدیرعامل ایران ایر ادامه داد: به یاد ندارم در این دوره کسی از ایران برای عضویت در شورای حکام یاتا در انتخابات شرکت کرده باشد البته بنده یک بار پیش از این کاندید شدم اما به دلیل عوامل متعدد از جمله تحریم‌های آن زمان، بنده را نپذیرفتند. امروز با رفع تحریم‌ها توانایی‌های خود را نشان دادیم و کسی هم نتوانست منکر توانایی‌های فعالان صنعت هوانوردی ایران شود.

وی با اشاره به عضویت مدیران ایرلاین‌های رقیب ایران در شورای حکام یاتا گفت: به طور قطع عدم حضور ما در این سطح عالی از انجمن‌های بین المللی لطماتی را برای صنعت هوانوردی داشته اما دیگر اجازه حذف را نمی‌دهیم.

پرورش تاکید کرد: به طور قطع حضور ایران در شورای حکام یاتا می‌تواند جلوی یک سری از تصمیمات را بگیرد ما این فرصت را داریم که اگر موضوعی صنعت هوانوردی کشورمان را تهدید کرد از جمله برگشت تحریم‌‌ها، در این باره رایزنی‌هایی در سطح عالی با مدیران سایر ایرلاین‌های دنیا داشته باشیم. حداقل این فرصت را داریم که در این باره با فعالان صنعت هوانوردی در دنیا حرف بزنیم و صدای اعتراض خود را به گوش آنها برسانیم.

وی ادامه داد: پیش از این حتی برخی از ایرلاین‌ها اطلاعی از تحریم‌های سوختی برخی از فرودگاه‌‌ها علیه ایرلاین‌های ایرانی نداشتند و این مشکل می‌تواند برای همه ایرلاین‌ها ایجاد شود چنانکه می‌بینیم امروز ایرلاین قطری با این مشکل مواجه شده و حتما این موضوع در انجمن‌های بین المللی هوانوردی مطرح می‌شود.

پرورش با اشاره به لابی‌هایی که در شورای حکام انجمن‌های بین المللی می‌شود، گفت: در مورد برخی از قوانین جهانی مرتبط با صنعت هوانوردی در این شورا تصمیم‌گیری می‌شود از جمله موضوعاتی درباره مالیاتی که برخی از دولت‌ها برای شرکت‌های هواپیمایی اتخاذ می‌کنند بنابراین این شورا می‌تواند نفوذ در تغییر مقررات جهانی داشته باشد.

وی با رد اینکه عضویت در شورای حکام از طریق قرعه‌کشی انجام شود، گفت: عضویت در این شورا از طریق انتخابات انجام می‌شود و اتفاقا نتیجه این انتخابات برای ما بسیار جالب توجه بود چرا که لابی‌های سیاسی بسیار زیادی برای حذف حضور ایران در سطوح عالی مجامع بین المللی وجود دارد.

پرورش همچنین در پاسخ به این سوال که آیا حضور شما در یاتا مانع حضورتان در ایکائو به عنوان نماینده ایران می شوند، گفت: این دو مقوله جدا از هم هستند و هیچ مانعی را ایجاد نخواهد کرد.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار