معاون صنایع‌ دستی سازمان میراث‌ فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

راه‌اندازی خانه ایرانی را در دستور کارمان قرار داده‌ایم/ نیاز به ردیف بودجه بیشتری داریم

بهمن نامورمطلق گفت: خانه ایرانی را در دستور کار خود قرار داده است.

بهمن نامور‌مطلق، معاون صنایع‌ دستی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با تأکید بر تأثیر مثبت و بسزای تصویب طرح حمایت از هنرمندان صنایع‌ دستی در پر کردن خلأ قانونی صنایع‌ دستی، اظهار داشت: ما تا به امروز قانونی برای صنایع‌ دستی نداشتیم و به تبع آن در امر صدور مجوز و رسیدگی به مسائل مرتبط با فعالان این عرصه با مشکل مواجه بودیم.

وی افزود: البته ما تا به حال اقدامات متعددی برای حمایت از هنرمندان صنایع‌ دستی کردیم که از آن جمله می‌توان به معرفی شهرهای ملی صنایع دستی اشاره کرد، ولی همواره برای تصویب طرح حمایت از هنرمندان صنایع‌ دستی لحظه‌شماری می‌کردیم، زیرا تصویب این طرح به معنای توانایی استفاده از توان سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها برای حمایت از فعالان عرصه صنایع‌ دستی است البته در این میان نیازمند اختصاص ردیف بودجه مناسب برای رسیدگی به وضعیت هنرمندان صنایع دستی نیز هستیم.

معاون صنایع‌ دستی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنانش بازنشستگی و بیمه هنرمندان را از مهمترین معضلات مطرح در مسیر شکوفایی صنایع‌ دستی دانست و گفت: هم ‌کنون مشکل بازنشستگی هنرمندان حل شده و مشکل بیمه آن‌ها نیز در حال مرتفع شدن است.

نامورمطلق با اظهار امیدواری نسبت به افزایش توان سازمان میراث‌ فرهنگی نسبت به استفاده از ظرفیت‌های سه قوا برای حمایت از هنرمندان صنایع‌ دستی، از تلاش معاونت صنایع‌دستی این سازمان برای ایجاد پایانه‌ها، گالری‌ها و موزه‌های صنایع‌دستی خبر داد و تصریح کرد: راه اندازی خانه ایرانی را در دستور کارمان قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: امید است که در آینده بتوانیم دانشگاه ایرانی صنایع‌ دستی را نیز برقرار کنیم.

معاون صنایع‌ دستی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنانش به رشد دو و نیم درصدی صادرات صنایع‌ دستی در چهار سال اخیر اشاره کرد و گفت: این میزان صادرات، نشانگر شکوفایی این صنعت در سال‌های اخیر است به گونه‌ای که در نشستی که امروز با معاون اول رئیس‌جمهور داشتم با رضایت وی نسبت به میزان شکوفایی صنایع‌ دستی کشور مواجه شدم.

نامورمطلق در پاسخ به اینکه آیا تعریف کاربردی مناسبی برای تفکیک صنایع‌ دستی از محصولات هنری دست‌ساز وجود دارد؟، اظهار داشت: ما در کشورمان واژه مناسبی برای اطلاق کردن به افرادی که در کارگاه‌های صنایع‌ دستی فعالیت می‌کنند نداریم، اما برخی از کشورهای جهان چنین کلمه‌ای را برای خودشان تعریف کرده‌اند.

وی افزود: البته من فکری در این خصوص کرده‌ام و به نظرم می‌توان واژه‌هایی همچون واژه «هنرور» را به این دسته از فعالان عرصه صنایع‌ دستی اطلاق کرد.

معاون صنایع‌ دستی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در پایان سخنانش از تصویب دو لایحه در شورای عالی صنایع دستی خبر داد و گفت: تصویب این لوایح گام مثبتی در جهت رسیدگی هر چه بیشتر به وضعیت هنرمندان صنایع‌دستی به حساب می‌آید.

نامور مطلق خاطرنشان کرد: یکی از این لوایح در خصوص ثبت شهرهای جهانی صنایع‌ دستی تدوین و تصویب شده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار