نخست‌وزیر نیوزیلند: از نتانیاهو معذرت خواهی نکردم!

نخست‌وزیر نیوزیلند تاکید کرد نه تنها از «بنیامین نتانیاهو» معذرت خواهی نکرده؛ بلکه همچنان به قطعنامه ضد صهیونیستی شورای امنیت پایبند است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیوزیلند هرالد؛ «بیل انگلیش»، نخست وزیر نیوزیلند، اعلام کرد عادی سازی روابط کشورش با اسرائیل هیچ ارتباطی با قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی نداشته و او در نامه ارسال شده برای «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از وی معذرت خواهی نکرده است.

بیل انگلیش تاکید کرد قطعنامه 2234 شورای امنیت سازمان ملل که 23 دسامبر سال 2016 با نظر موافق ولینگتون –پایتخت نیوزیلند- تصویب شد؛ همچنان مورد حمایت نیوزیلند است. در این قطعنامه آمده است رژیم صهیونیستی باید به شهرک‌ سازی‌‌های خود در مناطق اشغال‌ شده فلسطینی‌ها طی جنگ شش ‌روزه 1967 پایان دهد.

روابط دیپلماتیک نیوزیلند و رژیم صهیونیستی پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک سازی‌های صهیونیستی دچار تنش شد و در پی آن رژیم صهیونیستی سفیرش را از ولینگتون فراخواند.

چندی پیش سفیر رژیم صهیونیستی به نیوزیلند بازگشت و  بیل انگلیش نامه‌ای رسمی برای بنیامین نتانیاهو ارسال کرد.

برخی منابع خبری مدعی شدند بیل انگلیش در این نامه نسبت به آسیب‌هایی که به روابط دو طرف وارد شده، احساس پشیمانی کرده است.

نخست وزیر نیوزیلند در این باره گفت: اصلا موضوع عذرخواهی در این نامه مطرح نشده است. ما برای هیچ موضوعی معذرت خواهی نمی‌کنیم. ساده بگویم، دوستانی که ناآشنا هستند نمی‌توانند در این مورد اظهارنظر نمایند. 

تاکنون نسخه ای از نامه نخست وزیر نیوزیلند به صورت عمومی منتشر نشده است.

پیش‌‌نویس قطعنامه شورای امنیت در ابتدا از سوی مصر تهیه شد؛ اما این کشور با فشار «دونالد ترامپ»، رئیس‌ جمهور آمریکا، از آن عقب نشینی کرد. سپس مالزی، نیوزیلند، سنگال، و ونزوئلا 23 دسامبر پیش‌نویس را به شورای امنیت ارائه دادند و این قطعنامه با 14 رأی موافق به تصویب رسید. به غیر از آمریکا که رأی ممتنع داد، همه اعضا به آن رأی موافق دادند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار