در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المنار؛

ابومهدی المهندس: ایران حامی اصلی عراق و نیروهای بسیج مردمی است

معاون سازمان بسیج نیروهای مردمی عراق از تلاش‌های ایران در مبارزه با تروریسم قدردانی کرد.

ابومهدی المهندس: حامی اصلی عراق و نیروهای بسیج مردمی از همان اول ایران بود
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ معاون سازمان بسیج نیروهای مردمی عراق با اعلام اینکه حامی اصلی عراق و نیروهای بسیج مردمی عراقی از همان اول، جمهوری اسلامی ایران بوده است گفت ایران با تمام قدرت از بغداد و اربیل حمایت کرد و جلوی فروپاشی اربیل را در برابر داعش گرفت.

شبکه تلویزیونی المنار با ابومهدی المهندس به مناسبت سومین سالگرد تأسیس نیروهای بسیج مردمی عراق مصاحبه اختصاصی کرد.

خبرنگار المنار از وی پرسید: نیروهای بسیج مردمی در طول سه سالی که از زمان تشکیل آن گذاشته است، با پیروزی بسیاری از اراضی عراق را آزاد کرده‌اند و موفقیتهای زیادی به دست آورده‌اند نظر شما در این خصوص چیست؟

المهندس گفت: پس از گذشت سه سال از سالگرد صدور فتوای مهم آیت الله العظمی سیستانی درباره جهاد کفایی در پی جنایاتی که داعش انجام داد و موصل و بخش زیادی از الانبار و صلاح الدین سقوط کرد و اطراف بغداد نیز تهدید شد، این فتوا یک عامل اساسی و مهم و انگیزه اصلی نیروهای بسیج مردمی عراق بود. مردم بزرگوارعراق با تمام ظرفیت به این فتوا پاسخ دادند این ملت دارای عمق آگاهی و پایبندی به دستورات مرجعیت شریف است و از خطری که به وجود آمده بود، آگاهی داشت و دولت نیز به این فتوا و به ملت برای تشکیل نیروهای بسیج مردمی در چارچوب سازمانی که بتواند دهها هزار داوطلب را در خود بگنجاند، پاسخ داد. همه اینها عوامل اساسی موفقیت‌ها بوده است. ملت عراق با وجود رنج و سختی های گذشته و هم اکنون و شهادت هزاران نیروی امنیتی و ارتشی و نیروهای بسیج مردمی باز هم به میدان‌های جنگ سرازیر می شوند. 

خبرنگار المنار پرسید ارزیابی شما از مسیر سه ساله‌ای که نیروهای بسیج مردمی عراق طی کرده‌اند، چیست؟ 

المهندس گفت: ارزیابی ما به زمانی برمی گردد که داعش به مرزهای بغداد رسیده بود و دهها انفجار در هفته در بغداد و شهرهای دیگر صورت می گرفت اما ما امروز به مرزهای پایان عملیات آزادسازی موصل و به مرزهای سوریه رسیده‌ایم. این منطقه گذرگاه اصلی تروریسم درعراق بود. تروریستها از طریق این گذرگاه از سوریه به عراق می آمدند. متأسفانه مسیر تروریستها از ترکیه به سوریه و از آنجا به عراق بود. از این گذرگاه بود که موصل سقوط کرد و به دست داعش افتاد و هزاران تروریست به عراق سرازیر شدند. آنها از سراسر جهان به خصوص از مناطق اصلی تروریسم و دارای اندیشه سعودی وهابی می آمدند. امروز ما در آستانه قطع شریان تروریسم و ارتباطات آنان از این منطقه هستیم. به همین سبب ارزیابی ما از این مسیر قطعا خوب است. با وجود ناکامی نیروهای امنیتی در سال 2014 میلادی، ملت از این نیروها حمایت کردند و پشت فتوا و دولت عراق ایستادند و توانستند امروز به اینجا برسند.

خبرنگار المنار پرسید: اسرائیل در کمین است به خصوص در کنفرانس اخیر هرتزیلیا، یکی از سیاستمداران اسرائیلی تصریح کرد رشد قدرت نیروهای بسیج مردمی یک خطر اساسی برای اسرائیل است پاسخ شما چیست؟

المهندس گفت: این حرف درست است ما با تروریسم مخالفیم و اساس تروریسم نیز در منطقه رژیم اسرائیل است. این رژیم با اندیشه تروریستی تأسیس شده است و الان این تروریسم صهیونیستی و اسرائیلی با تروریستها همکاری می کند؛ ملاحظه کردید که اسرائیل با تروریستها در سوریه همکاری و زخمی های تروریستها را درمان می کند و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مسئولان اسرائیلی از زخمی های سازمانهای تروریستی ملاقات کردند. اسرائیل حق دارد که بترسد. اسرائیل فکر می کرد عراق و ارتش پایان یافته است. بازگشت عراق و بازگشت مردم و بازگشت نیروهای امنیتی و تقویت نیروهای امنیتی باعث می شود ما با تروریسم در نقطه ای از منطقه خودمان بجنگیم و تکرار می کنم اسرائیل حق دارد که بترسد.

خبرنگار المنار پرسید نقش ائتلاف آمریکا در عراق چیست آیا هماهنگی است؟ آیا بین شما و این ائتلاف رابطه ای وجود دارد؟

المهندس گفت: من گواهی می دهم که آمریکا و ائتلافش زمانیکه موصل سقوط کرد هیچ حمایتی از نیروهای امنیتی و نظامی عراقی  نکردند و گذاشتند که عراق ظرف چند ماه متلاشی شود. شرکتی که تانکهای (آمریکایی) آبرامز را به عراق داده بود از عراق خارج شد و نگذاشت تجهیزات به این تانکها برسد و هر نوع حمایت نظامی از نیروهای عراقی را متوقف کرد. با وجود آنکه دولت سابق عراق رسما از آمریکایی ها بر اساس توافقنامه چارچوب راهبردی و توافقنامه امنیتی بین دو کشور درخواست دخالت و کمک کرده بود اما آمریکا هیچ حمایتی نکرد بلکه عقب نشینی کرد و عراق را به حال خودش رها کرد زمانیکه دولت جدید تشکیل شد طرفهای مختلف و در رأس آنها آمریکا به تشکیل ائتلاف بین المللی برای حمایت از عراق روی آوردند. تصمیم دولت عراق آن بود که ائتلاف بین المللی در حمایت از عراق را بپذیرد و دولت توجیه های خودش را داشت و بیشتر نیروهای سیاسی حاکم و شرکت کننده در دولت نیز با این تصمیم دولت موافقت کردند. ما به عنوان رزمنده اصلا به این ائتلاف باور نداریم و همچنان نیز معتقدیم ائتلاف در عمل، تأثیر چندانی نداشته است و تأثیر جزیی و گزینشی داشته علاوه بر اینکه تحرکات مشکوکی کرده است و بیم آن داریم این ائتلاف در سطح گسترده در خاک عراق پراکنده شود و به شدت این موضوع را زیر نظر داریم اما به تصمیمات دولت و به تصمیمات نیروهای سیاسی حاکم بر عراق احترام می گذاریم. بزرگترین گواه مبنی بر اینکه نیازی به ائتلاف نیست، مسیری است که نیروهای بسیج مردمی عراق طی می کنند. ما از همان روز اول به نیروهای خودمان و به نیروهای امنیتی و هواپیمای ارتش متکی هستیم و معتقدیم همین کافی است.

خبرنگار المنار پرسید نقش روسیه و روابط با روسیه و روابط با ایران و اتاق اطلاعات در بغداد و شیوه تعامل شما با این اتاق چیست آیا اطلاعات از آن می گیرید روابط نیروهای بسیج مردمی با هم پیمانان  چگونه است؟

مهندس گفت: حامی اصلی عراق و نیروهای بسیج مردمی عراق از همان اول، جمهوری اسلامی ایران بوده است. تنها کشوری که از عراق در رنج و سختی اش پس از ششمین ماه سال 2014 میلادی حمایت کرد جمهوری اسلامی ایران بود. نیروهای گسترده داوطلبان در انبارهای ارتش سلاح نداشتند همه این انبارها در صلاح الدین به غارت رفته بود و بیشتر صلاح الدین و  کل موصل سقوط کرده بود و به همراه بسیاری از امکانات، ارتش و نیز منطقه الانبار سقوط کرده بود. ایران تنها کشوری بود که دست کمک به سوی عراق دراز کرد و تجارب و مشورت و برنامه در اختیار عراق گذاشت و از نیروهای بسیج مردمی و نیروهای امنیتی انواع حمایت کرد و به اینجا رسیده ایم و یکی از علل رسیدن ما به نقطه کنونی جمهوری اسلامی ایران است. این موضوع مخفی نیست بلکه آشکار است و ایران با تمام قدرت از بغداد و اربیل حمایت کرد و جلوی فروپاشی اربیل را در برابر داعش گرفت. اگر به یاد داشته باشید رئیس منطقه کردستان عراق از جمهوری اسلامی ایران به علت همکاری و حمایتش قدردانی کرد. ایران با تمام توان حمایت کرد. 

معاون رئیس سازمان بسیج مردمی عراق گفت روسیه با عراق قراردادهای تسلیحاتی داشت که بر اساس اطلاعاتی که دارم الان در حال اجراست و این قراردادها با ارتش عراق است و روسیه تا این لحظه مجاز نیست از نیروهای بسیج مردمی عراق حمایت کند. اتاق عملیات و درواقع اتاق اطلاعاتی متشکل از چهار کشور وجود دارد که کارش تا الان اطلاعاتی بوده است و به حد ائتلاف و حمایت زیاد ارتقا نیافته است.

خبرنگار المنار پرسید هماهنگی با سوریه چگونه است به خصوص آنکه شما در عملیات در نزدیکی مرزهای سوریه با عراق هستید این هماهنگی چگونه است؟

المهندس گفت هماهنگی در سطح بالایی است. نخست وزیر عراق و دولت این کشور و دولت سوریه سفرهای متقابل دارند. در جدیدترین مورد، چند روز پیش، مشاور امنیت ملی عراق به سوریه بود. هماهنگی در سطح خوبی است. در سطح میدانی نیز هماهنگی خوب است. کانالها برای تفاهم و همکاری میدانی باز است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
زنده باد مقاومت//// و مرگ بر امریکای شغال تروریست
آخرین اخبار