معاونت در هفته ای که گذشت؛

تولید موتور هواپیما در راستای اقتصاد مقاومتی

مشاهده سیاره مشتری در آسمان شب، تولید موتور هواپیما و حمایت ستاد زیست فناوری از پایان نامه‌های دکتری از جمله اخبار مهم معاونت علمی در هفته گذشته بود.

تولید موتور هواپیما در راستای اقتصاد مقاومتیبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیدن سیاره مشتری در آسمان شب، تولید موتور هواپیما و حمایت ستاد زیست فناوری از پایان نامه‌های دکتری از جمله اخبار مهم معاونت علمی در هفته گذشته است.

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: این سیاره در گذشته به نام «برجیس» معروف و همچنین در برخی از دوران‌ها به نام‌های «هُرمُز» و «زاوش» نیز مشهور بوده است.

وی بیان کرد: سیاره مشتری از نظر فاصله از خورشید در جایگاه پنجم قرار دارد. این سیاره متشکل از ۷۵ درصد هیدروژن و ۲۴ درصد هلیوم و دارای ساختاری شبیه به مهر تابان (خورشید) است. برخی از افراد به سیاره مشتری نام خورشید ناکام داده اند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه سیاره برجیس جرم و حجم زیادی دارد، افزود: در صورتی که این سیاره ۸۰ مرتبه سنگین‌تر از وضعیت کنونی اش بود، توانایی فعل و انفعالات هسته‌ای پیدا می‌کرد و در دسته ستارگان قرار می‌گرفت.


مهندسان تراشه‌هایی را اختراع کرده‌اند که می‌توان اطلاعات شخصی درمانی را در آن ذخیره کرده و به عنوان آزمایشگاه تو جیبی به همراه داشت.
 
این دستگاه که اصطلاحا به آن labs on a chip گفته می‌شود زیر مجموعه‌ای از سیستم‌های میکروالکترو مکانیکی به حساب می‌آید که وظیفه‌ تجزیه و تحلیل فرآیند‌های شیمیایی را بر عهده دارد.
 
اگر چه این وسیله هنوز به صورت ناشناخته برای عموم است، اما شرکت‌ها و گروه‌های تحقیقاتی در امور شیمی و تجزیه و تحلیل و نظارت بر نتایج آزمایشگاهی می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.


حسین پور فرزانه مسئول کمیته تخصصی موتورهای هوایی ستاد صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری گفت: حوزه موتورهای هوایی در دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است و در نقشه جامع علمی کشور به عنوان یکی از زیربخش‌های هوافضا و از اهداف نظام علم و فناوری محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: توانمندی در طراحی موتورهای هوایی و بهره برداری از آنها، سابقه طولانی در فعالیت‌های هوایی و هوانوردی، وجود زیرساخت‌های مناسب تعمیرات و نگهداری، طراحی و ساخت موتور، وجود دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کلاس جهانی و وجود نیروی انسانی مستعد، و متخصص لزوم توجه به این حوزه را نشان می‌دهد.
 
بهزاد قره یاضی مدیر گروه پژوهشی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: از پایان نامه‌های دکتری زیست فناوری و پژوهش‌های کاربردی در این حوزه حمایت مالی و کاری می‌شود که تهیه و تدوین مونوگراف علمی و برگزاری ۱۴ هم اندیشی تخصصی زیست فناوری نیز از دیگر اقدامات است. 
 
قره‌یاضی تاکید کرد: حمایت از پایان نامه‌های دکتری را نیز در سال گذشته پیگیری کردیم که از ۲۲۴ پایان نامه ارسال شده ۸۸ مورد پذیرفته و مورد حمایت قرار گرفت که بالاترین آمار پایان نامه‌های حمایت شده مربوط به حوزه کشاورزی و پس از آن محیط زیست و پزشکی بود.
 
وی عنوان کرد:در سال ۹۵، ۱۳۵ مقاله به گروه ارسال شد که ۴۷ مقاله مورد تایید قرار گرفت و در کل ۱۲۰ میلیون تومان حمایت مادی از مقالات زیست فناوری صورت گرفت.


 شاهد پدیده کوچکترین ماه کامل سال باشید که به نام پدیده ماه توت فرنگی مشهور است.
 
در این پدیده منحصربفرد که مصادف با روز ۱۴ ماه قمری است ماه کامل می‌شود، اما در دورترین فاصله از زمین قرار می‌گیرد و به همین دلیل کوچکترین بدر کامل ماه در آسمان شب مشاهده می‌شود.
 
این رویداد در بسیاری از کشورهای جهان به طور مستقیم از طریق رصدخانه‌ها برای علاقه‌مندان به نمایش در می‌آید که از آن جمله رصد خانه Slooh’s flagship observatory وابسته به موسسه فیزیک نجومی واقع در جزایر قناری آمریکا را می‌توان نام برد.
 
در این پدیده نجومی ماه کامل ۱۴ درصد کوچکتر از سایر مواقع در آسمان دیده می‌شود، زیرا در بزرگترین مدار خود به دور کره زمین می‌چرخد.
 
ماه توت فرنگی در بسیاری از فرهنگ‌ها بویژه بومیان اولیه آمریکا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است و همزمان با وقوع آن به انجام سنت‌های کهن و مذهبی خود می‌پرداختند، آن‌ها اعتقاد داشتند ماه پیوندی ناگسستنی با روح و جسم انسان دارد.
 
محققان اعتقاد دارند این پدیده بر روی کره زمین و جزر و مد اثر می‌گذارد و هر ساله با وقوع آن به تحقیق در خصوص نقش ماه بر تحولات آب و هوایی کره زمین می‌پردازند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار