شیراز؛

شیراز رتبه نخست نزاع و درگیری در استان

شیراز بیشترین آمار نزاع در فارس را خود اختصاص داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ معاونت نیروی انتظامی فارس اعلام کرد: در بررسی آمار جرائم استان فارس در سال 95 ، یكی از جرائمی كه در بین سایر جرائم فراوانی جرم را به خود اختصاص داده است، نزاع است.  

این گزارش حاکی است، جغرافیای این جرم نشان می دهد كه فراوانی وقوع به ترتیب در شیراز با 64 درصد، شهرستان مرودشت با حدود 7 درصد، شهرستان كازرون با حدود 6 درصد، شهرستان فسا با 3 درصد و شهرستان های ممسنی و جهرم هركدام با 2 درصد در راس سایر شهرستان های استان قرار دارند.
 
بر اساس این گزارش، این جرم در مقایسه سال 95 با سال 94، 28 درصد افزایش را نشان می دهد این در حالی است كه نزاع دسته جمعی در سال 95 نسبت به سال 94، 51 درصد كاهش نشان می دهد.
 
بر این اساس، در بررسی به عمل آمده با توجه به فراوانی وقوع جرم نزاع فردی در شهر شیراز با 64 درصد از كل نزاع های فردی و 42 درصد از نزاع های دسته جمعی در استان، جغرافیای این جرم به طور عمده در بافت های قدیمی و مناطق حاشیه نشین و مهاجر نشین شهر شیراز قرار دارند.  
 
این گزارش حاکی است، فراوانی این جرم در بین مردان و سن بین 17 تا 30 را به خود اختصاص می دهد و پایین بودن آستانه تحمل نیز از خصوصیات این گونه بزهكاران است.
 
بر این اساس، از منظر جرم شناسی در بررسی علل و عوامل وقوع این جرم در محلاتی كه فراوانی وقوع دارند مهاجرت، بیكاری و فقر فرهنگی از عوامل نزاع فردی محسوب می شوند.
برخی از نزاع های فردی به مراجع انتظامی و قضایی گزارش نمی شوند و بخشی از نزاع های فردی كه به مراجع انتظامی گزارش می شود در مراحل مقدماتی منجر به صلح و سازش شده و در نهایت بخشی دیگر كه به طور عمده منجر به جرح و خسارت مادی طرفین شده است در مراجع قضایی مطرح و منجر به صدور حكم می شود.  
گفتنی است در برخی موارد این نزاع ها نیز منجر به قتل یكی از طرفین منازعه می شود كه به سهم خود آسیب های روحی و جسمی را برای خانواده ها به دنبال دارد.
 
بنابراین این جرم نیز به سهم خود دارای رقم سیاه بزهكاری است زیرا كه بزهكاران قانونی یا قضایی این جرم ، كسانی هستند كه در مراجع قضایی محكوم می شوند.
 
بر این اساس، برخی از افرادی كه در درگیری ها شركت دارند به دلیل فقر فرهنگی در جامعه به سمت قانون گریزی تمایل دارند و می توان گفت در صورت عدم پیشگیری، قانون گریزی رفته رفته در زندگی روزمره آن ها به صورت یك فرهنگ تبدیل خواهد شد كه این موضوع برای جامعه آسیب های جدی را به دنبال خواهد داشت.
 
مهمترین راهكار برای پیشگیری و كاهش نزاع های فردی و دسته جمعی، ریشه كن كردن فقر فرهنگی در جغرافیای این جرم و توجه به امكانات فرهنگی در این مناطق است كه به دلیل عواملی چون مهاجرت و حاشیه نشینی شكل گرفته است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار