از امام علی(ع) بیشتر بدانیم

در این گزارش کتاب‌هایی را که در ارتباط با پیشوای اول شیعیان، امام علی(ع) است؛ پیشنهاد می‌کنیم.

از امام علی(ع) بیشتر بدانیمبه گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در شب‌های قدر و احیا علاوه بر خواندن دعا و نیایش‌های مخصوص این شب‌ها، خواندن کتاب‌های مرتبط نیز توصیه می‌شود. به مناسبت شب‌های قدر و ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان امام علی(ع) در این گزارش کتاب‌هایی را درباره آن بزرگوار پیشنهاد می‌کنیم: 

تجلی امامت:

این کتاب اثر آیت‌الله سید اصغر ناظم‌زاده قمی است و در 660 صفحه توسط موسسه بوستان کتاب منتشر شده است. کتاب «تجلّى امامت» شامل تحلیل‌هایی از رفتارهاى حکومت حضرت على(ع) و رویدادهاى آن دوره است. امامت و حکومت على(ع)، سیاست على(ع)، على(ع) و کارگزاران، على(ع) و اقتصاد و جنگ‏هاى على(ع) در دوران حکومت مباحث کتاب را تشکیل می دهند. دوران پنج ساله حکومت امام علی(ع) و چگونگی برقراری حکومت دینی، عدالت و سایر ارزش‌های دینی در آن زمان موضوعات این کتاب هستند.

ولایت در کتاب و سنت:

كتاب ولایت در كتاب و سنت نوشته غلامرضا مغیثه با تدوین پژوهشكده حج و زیارت و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است. در این کتاب ولایت امام علی(ع) از منظر كتاب و سنت بررسی شده است. کتاب دو بخش دارد: بخش نخست درباره نقد و بررسی ادله خلافت ابوبكر از منظر اجماع، كتاب و سنت است و آیات قرآنی درباره امامت حضرت علی(ع) بررسی شده است. در بخش دوم با استناد به چهار حدیث، ولایت آن حضرت اثبات شده است. کتاب در در قطع وزیری و 216 صفحه منتشر شده است. 

جاذبه و دافعه امام علی:

این کتاب نوشته  شهید مرتضی مطهری است و از نشر صدرا منتشر شده است. همانطور که از نام این کتاب پیداست، درباره تأثیر امام علی(ع) بر روی‏ انسانها به شکل مثبت یا منفی است. در قسمتی از این کتاب آمده است:« به هر نسبت که شخصیت حقیرتر است کمتر خاطرها را به خود مشغول می‏دارد و در دلها هیجان و موج ایجاد می‏کند و هر چه عظیم‌تر و پرنیروتر است خاطره‏». این کتاب مجموعه‌ای است از چهار سخنرانی که در روزهای 18 تا 21 ماه مبارک رمضان در حسینیه ارشاد ایراد شده است. یک مقدمه و دو بخش دارد و در بخش اول، جاذبه علی علیه‌السلام- که همواره دل‌هایی را به سوی خود کشیده و می‌کشد- ، و فلسفه آن و فایده و اثر آن، موضوع بحث قرار گرفته است. در بخش دوم، دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به سختی طرد می‌کرد و دور می‌انداخت، توضیح و تشریح شده است.

ولایت علی در قرآن کریم و سنت پیامبر:

نقش و جایگاه امام علی(ع) و ولایت او (و امامان بعد از او) با استناد به برخی آیات قرآنی، احادیث و کتاب‌های شیعه و سنی، تبیین و بررسی شده است. « نامه‌های برخی از دانشمندان سنی که شیعه شده‌اند»، « امامت اهل بیت (ع) از دیدگاه روایات»، « چرا موضوع امامت در قرآن مطرح نشده است»، « چرا نام علی (ع) در قرآن نیامده است»، « حفظ و اجرای شریعت توسط اوصیای پیامبر (ص)»، « جایگاه مهدی (عج) در منابع مکتب خلفا» از موضوعات این کتاب است. سید مرتضی عسگری نویسنده کتاب است و نشر دانشکده اصول دین آن را در قطع رقعی و 179 صفحه منتشر کرده است.

علی از زبان علی: 

در کتاب «علی از زبان علی» زندگانی امیرالمومنین از زبان خودش به شکل جذابی روایت می‌شود. نویسنده کتاب سید جعفر شهیدی است و انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی آن را منتشر و روانه بازار کتاب نموده است. شهیدی در مقدمه کتاب نوشته است: «ماه‌ها و می‌توان گفت سال‌هاست می‌خواهم قلم بردارم و صفحه‌هایی پیرامون زندگانی امیرمومنان علی (ع) بنگارم. هر بار که خود را آماده می‌کنم، ندایی از درونم می‌شنوم: «آهسته باش! چه گستاخی! می‌خواهی در این میدان پهناور درآیی و بضاعت اندک خود را بنمائی؟ نمی‌دانی مهتاب به گز پیمودن است و دریا را با مشت تهی نمودن. درمیا! که عرصه سیمرغ نه جولانگه توست».



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار