همدان؛

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه سد کلان ملایر

مدیر امور آب ملایر گفت: پیش‌بینی ‌می‌شود این طرح تا‌ پایان شهریور ‌ماه امسال به بهره‌براری برسد.

 بهره‌برداری از تصفیه‌خانه سد کلان ملایربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ امیر شادفر با اشاره به عملیات اجرایی تصفیه‌خانه سد کلان ملایر که از تیرماه سال 94 آغاز شده و به روش بی‌ او‌ تی و توسط بخش خصوصی انجام می‌شود اظهار داشت‌: تاکنون مبلغ 7 میلیارد تومان به عنوان تسهیلات اجرایی از سوی دولت در راستای شروع عملیات اجرایی این طرح پرداخت شده است.

وی بیان کرد: پروژه تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ آب از سد کلان ملایر در حال حاضر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی‌ می‌شود تا‌ پایان شهریورماه امسال به بهره‌برداری برسد.

شادفر افزود: ظرفیت مخزن تصفیه‌خانه سدکلان 500 مترمکعب در شبانه‌روز بوده که خروجی آب از تصفیه‌خانه برای انتقال، 600 لیتر در ثانیه است.

مدیر امور آب ملایر در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون 30 میلیارد و 650 میلیون تومان اعتبار برای احداث خط انتقال آب شرب از سد کلان به شهر ملایر پرداخت شده است، گفت: عملیات اجرایی این پروژه از سال 89 آغاز شده و در حال حاضر 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد‌.

شادفر با اشاره به اینکه عملیات اجرایی خط انتقال آب شرب از سد کلان به شهر ملایر توسط شرکت آب منطقه‌ای همدان به عنوان کارفرما انجام شده است گفت: این طرح برای کار‌های، ساختمانی و اتمام 7 درصد باقی‌ مانده از پروژه نیازمند 25 میلیارد تومان اعتبار است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون 36 کیلومتر از خط انتقال آب شرب از سد کلان ملایر تا مخزن آب در پارک سیفیه جنب سپاه ناحیه ملایر انجام شده است، گفت: فقط 200 تا 300 کیلومتر از پروژه شامل لوله گذاری تا مخزن و اتصالات باقی مانده تا آب شرب از سد کلان به شهر ملایر برسد.

شادفر ضمن تقدیر از همکاری مردم در راستای اجرایی شدن پروژه تصفیه‌خانه و خط انتقال آب از سد کلان به ملایر اظهار داشت: هم اکنون مبلغ 2 میلیاردو 500 میلیون تومان بابت تملک اراضی به صاحبان و مالکان اراضی واقع شده در مسیر طرح بدهکاریم که در حال پیگیری هستیم که باید توسط شرکت آب منطقه‌ای پرداخت شود.

مدیر امور آب ملایر با اشاره به اینکه ظرفیت سد کلان ملایر 45 میلیون متر مکعب است، گفت: تامین آب شرب ملایر و تامین 4 میلیون متر مکعب آب بخش کشاورزی ، 5 میلیون متر مکعب آب بخش محیط زیست و نیم میلیون متر مکعب تامین آب شرکت شهرک‌های صنعتی سهند از آب سد کلان ملایر انجام‌ می‌شود‌.

شادفر با اشاره به اینکه تعداد 7 روستای قلعه‌نو، مهدیه، آشمیزان، پاتپه، پیهان، مصلحان و می‌آباد از سال 90 تاکنون از حق آبه سد کلان استفاده کرده‌اند،گفت: از ابتدای فروردین ماه امسال طبق قرارداد انجام شده با کشاورزان تا ابتدای مهر ماه آب سد کلان به طور جداگانه برای هر روستا رها‌سازی ‌می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی خط انتقال آب برای مصارف کشاورزی تا روستای آشمیزان به اتمام رسیده است، گفت: در صورت تامین و تخصیص اعتبارات عملیات اجرایی خط انتقال آب مصارف کشاورزی تا روستای می‌آباد نیز انجام خواهد شد.

وی در خصوص ایجاد استخر‌های پرورش ماهی در سد کلان گفت: با توجه به اینکه آب سد برای مصارف آب شرب شهرستان استفاده‌ می‌شود به هیچ وجه امکان انجام این کار در خود سد وجود ندارد.

مدیر امور آب ملایر همچنین از انجام مکاتباتی با شیلات شهرستان در خصوص ایجاد استخرهای پرورش ماهی در اراضی پایین دستی سد کلان خبر داد و افزود: به دلیل اینکه ظرفیت سد اجازه تعیین حق‌آبه برای این کار را نمی‌دهد طرح منتفی است.

شادفر همچنین با توجه به ظرفیت‌ها و منابع طبیعی و اراضی حاشیه سد کلان ملایر خواستار حضور منابع طبیعی شهرستان و‌میراث فرهنگی در راستای زیبا سازی ، درخت کاری و ایجاد مناطق تفریحی برای جذب توریسم و‌ گردشگر و استفاده از مناظر طبیعی و خدا دادای سد کلان شد.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.