باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چالش تعرفه‌های درمانی ٩٦ از دیدگاه جامعه پزشکی

با وجود آنکه تعرفه های تشخیصی و درمانی سال ۹۶، پس از گذشت سه ماه از سال در جلسه اخیر هیات وزیران به تصویب رسید، اما گروه های پزشکی نسبت به تعیین تعرفه ها به شدت گلایه مند هستند.

تعرفهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرانجام تعرفه‌های پزشکی سال 96 در جلسه هیات وزیران تعیین تکلیف شد و دولت رقم رشد کلی این تعرفه‌ها را 5 درصد اعلام کرد.  هیات دولت در این مصوبه که بر اساس پیشنهادهای شورای عالی بیمه مصوب شد، میزان رشد فرانشیز پرداختی را برای بیماران بستری و بستری موقت شهری در مراکز دولتی 10درصد و برای بیماران بستری   ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر و عشایر در مراکز دولتی با رعایت نظام ارجاع 5 درصد تعیین کرد.

علاوه بر این تعرفه برخی خدمات شامل بیهوشی و درد، سونوگرافی، آنژیوگرافی عروق کرونر، اکوکاردیوگرافی غیرمادرزادی، آنژیوپلاستی عروق کرونر و شیمی درمانی کاهش یافت.

اگر چه بر اساس این مصوبه اعلام شد که نرخ تعرفه برخی خدمات کاهش یافته اما در اطلاعیه دولت میزان کاهش تعرفه برخی خدمات پزشکی از جمله برخی خدمات پاراکلینیکی و تشخیصی مثل سونوگرافی مشخص نشده است.

افزایش ۵ درصدی تعرفه در برابر افزایش ۲۰۰ برابری مالیات


ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه رشد ۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی منطقی نیست، گفت: با توجه به اینکه بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در سال جدید ۱۰ درصد است و مالیات برای پزشکان ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده این میزان افزایش نرخ تعرفه‌ها مطلوب نیست و توجیه منطقی ندارد.

وی ادامه داد: پیش از این نیز به دلیل واقعی نبودن تعرفه‌ها پزشکان از پس هزینه‌های مطب، حقوق پرسنل و بیمه تامین اجتماعی بر نمی‌آمدند و به همین دلیل این میزان اندک افزایش تعرفه با مخالف جامعه پزشکی روبه رو شده است.

 

کاهش تعرفه غیرعاقلانه است
رئیس انجمن متخصصان داخلی با اشاره به کاهش تعرفه‌ها در برخی گروه‌های پزشکی عنوان کرد: بعضی گروه‌های پزشکی درآمد کمتری دارند و در انتظار افزایش تعرفه‌ها بودند، اما در این میان شاهد آن هستیم که تعرفه برخی از خدمات نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش پیدا کرده و به نظر می‌رسد که این کار غیرعاقلانه است.

خسرونیا بابیان اینکه با افزایش ۵ درصدی تعرفه پزشکی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی آسیب می‌بینند، گفت: به نظر می‌رسد اولین بخش‌هایی که از این میزان تعرفه آسیب می‌بینند بخش‌های دولتی باشند البته بخش خصوصی نیز با مشکلاتی مواجه می‌شوند، زیرا تاکنون سازمان‌های بیمه گر مطالبات بیمارستان‌ها را نزدیک به یک سال است که پرداخت نکرده اند و با توجه به افزایش ۱۰ درصدی هزینه‌ها مشکلات بیش از پیش افزایش پیدا می کند.

رشد ۵ درصدی تعرفه‌ها برای طرح تحول دردساز می‌شوند


وی با بیان اینکه افزایش نامناسب تعرفه‌ها ادامه طرح تحول را با چالش روبه‌رو می‌کند، افزود: وقتی یک بیمارستان خصوصی بدهی چند ماهه از بیمه‌ها طلب داشته باشد و تعرفه‌ها جوابگوی هزینه‌ها نباشد این بیمارستان‌ها برای جبران هزینه به کار‌های غیرقانونی روی می‌آورند و در بخش دولتی نیز از برخی روش‌ها استفاده کرده تا مخارج خود را تامین کنند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی اظهار کرد: برخی تعرفه‌ها در بعضی رشته‌ها که نیاز به سرمایه گذاری زیادی بوده و پزشکان یا سرمایه گذاران باید هزینه میلیاردی برای خرید دستگاه و هزینه‌های اضافی آن پرداخت کرده و مالیات نیز به پردازند بیشتر آسیب می‌بینند، زیرا وقتی فردی در این حوزه سرمایه گذاری می‌کند و یک دستگاه چند میلیاردی می‌خرد انتظار دارد سالانه ۲۰۰ میلیون سود ببرد.

دود کاهش تعرفه‌ها به چشم مردم می‌رود


خسرونیا افزود: در صورتی که سرمایه گذاری‌های این چنینی در حوزه سلامت به صرفه نباشد، دود آن به چشم مردم می‌رود زیرا یا سرمایه گذاری در این زمینه متوقف می‌شود یا اگر این دستگاه‌ها خریدداری شوند هزینه‌های اضافی از مردم مطالبه گرفته می‌شود، با نبود این تجهیزات یا تعرفه بالا در بخش خصوصی مردم به بخش‌های دولتی مراجعه کرده و بار این بخش‌ها بیشتر می‌شود این در حالی است که بخش‌های دولتی تا حدی توان تجهیز و ارائه خدمات دارند و در نتیجه نظام سلامت آسیب می‌بیند.

 هزینه‌های میلیاردی دستگاه‌های تصویربرداری با این تعرفه‌ها در نمی‌آید

جلال شکوهی رئیس انجمن رادیولوژی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه ما هنوز به تعرفه‌های واقعی نرسیده ایم، اظهار کرد: باید برخی تعرفه‌های رادیولوژی از جمله سی تی اسکن و ام آر آی باید حداقل به اندازه تورم افزایش پیدا کند و افزایش ۵ درصدی مورد اعتراض ما به دولت است.

وی افزود: به دلیل آنکه در بخش‌های رادیولوژی به دلیل آن که هزینه‌های خرید تجهیزات تصویربرداری با ارز آزاد و برخی هزینه‌های اضافه صورت می‌گیرد افزایش تعرفه کمتر از نرخ تورم موجب می‌شود که مدیریت اقتصادی سلامت صورت نگیرد و دخل و جرج مراکز با هم نخواند و مراکز با مشکل تجهیز و نوسازی دستگاه‌ها مواجه شوند.

شکوهی عنوان کرد: بانک‌ها نیز به میزان کافی وام برای خرید تجهیزات پزشکی پرداخت نمی‌کنند که در نتیجه خرید دستگاه‌های چند میلیاردی تصویربرداری با این تعرفه‌ها سودآور نیست و کسی اقدام به تاسیس مراکز تصویربرداری و مطب نمی‌کند و در نهایت به بخش‌های دولتی فشار وارد می‌کنند تا تجهیز شوند و خدمات را ارائه بدهند که به دلیل محدودیت‌ها این امکان وجود ندارد.

اعمال سلیقه‌های شخصی درتعرفه‌های پزشکی

رئیس انجمن رادیولوژی با بیان اینکه سلیقه‌های شخصی در تعیین تعرفه‌های پزشکی اعمال می‌شود، گفت: کتاب کالیفرنیا بر ساس مقایسه ارزش نسبی خدمات است و وقتی ارزش گذاری مطابق بااین کتاب صورت نگیرد تعرفه‌ها به میزان واقعی نمی‌رسد.

یوسف نیا رئیس انجمن جراحان قلب در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به کاهش برخی تعرفه‌ها در حوزه قلب و عروق گفت: دلیل منطقی برای کاهش تعرفه‌ها وجود ندارد وقتی مطابق با کتاب کالیفرنیا که کارشناسی شده است پیش برویم راه را ‌در زمینه تعرفه گذاری درست رفته ایم و با دست بردن در نظر‌های کارشناسی شده از رسیدن به تعرفه‌های واقعی دور می‌مانیم.

وی افزود: تفاوت تعرفه‌ها با کتاب کالیفرنیا به عنوان کتاب مرجع نشان از دخالت و اعمال سلیقه‌های شخصی برخی افراد با نفوذ است و اگر بخواهیم پزشکان رضایت داشته باشند باید مطابق این کتاب عمل کنیم.

رئیس انجمن جراحان قلب با اشاره به تفاوت هاب ناعادلانه بین تعرفه‌ها گفت: بین عرفه خدماتی، چون آنژیوگرافی و جراحی تفاوت بسیاری وجود دارد و این در حالی است که تفاوت در کتاب مرجع کالیفرنیا کمتر از میزان موجود در کشور ما است.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار