گزارش/

بیکاری؛ عامل اصلی گرایش جوانان به مشاغل کاذب

رشد بیکاری در کشور موجب گرایش جوانان به سمت مشاغل کاذب می شود.

بیکاری؛ عامل اصلی گرایش جوانان به مشاغل کاذببه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ بیکاری با افزایش ۱.۴ درصدی، ۱۲.۴ درصد اعلام شد.

بررسی نرخ بیکاری نشان می‌دهد که 12.4 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است، متاسفانه بیکاری موجب گسترش مشاغل کاذب می شود که پیامدهای جبران ناپذیری برای جامعه به همراه دارد، چرا که مشاغل کاذب تحت حمایت هیچ نهاد و ارگانی نیست از این رو  امنیت شغلی را از فعالان در این عرصه سلب می‌کند و نمی‌توانند از چتر حمایتی بیمه ها استفاده کنند، از این رو در  صورت وقوع  حادثه  در حین کار، دولت هیچ حمایتی از آنها نمی‌کند.

ازطرفی در برخی از مشاغل کاذب به منظور کسب سود بیشتر از اجناس قاچاق و وارداتی استفاده می‌شود که این خود از جهات مختلفی تاثیر منفی بر اقتصاد کشور می‌گذارد،یکی دیگر از تبعات منفی مشاغل کاذب تاثیر منفی آن بر بعد روحی و روانی جامعه است ،از آنجایی که بسیاری از مشاغل کاذب چون فال گیری،جارزنی،دلالی و واسطه گری،گل فروشی و غیره، احساسات مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد ، افزایش این نوع مشاغل موجب لطمه زدن به بعد روحی و روانی جامعه می شود که این موضوع خود می تواند زمینه ساز مشکلات بسیاری در جامعه باشد.

از آنجایی که مشاغل کاذب هیچ شناسنامه ای  ندارند و دولت نیز کنترلی بر آنها ندارد در حقیقت دریافت مالیات نیز از آنها به نوعی غیر ممکن است ، این درحالی است که گردش مالی بسیار زیادی در این نوع مشاغل وجود دارد و گاهی درآمد برخی شغل های کاذب چند برابر شغل های رسمی است.

از سوی دیگر برخی مشاغل کاذب به دلیل نوع فعالیتی که در آنها صورت می‌گیرد، از سوی دولت نفی شده و آیین نامه ها و بخشنامه‌های مختلفی برای از بین بردن آنها صادر می‌شود.

از آنجایی که مشاغل کاذب تحت تاثیر حمایت هیچ نهادی قرار نمی‌گیرند به طبع اطلاعات دقیقی نیز در مورد آنها وجود ندارد از این رو نهادهای برنامه ریز دولت زمانی که بخواهند برنامه ریزی انجام دهند اطلاعات و درک درستی از مشاغل کاذب ندارند و نمی توانند برنامه ریزی دقیق و جامعی داشته باشند.

دسترسی آسان به مشاغل کاذب و دلالی باعث شده است تا  حرکت سرمايه ها به سمت توليد گرفته شود و در ميانه راه بخش مهمی از سرمايه و نقدينگی کشور از بازارهای واسطه ای سر در بياورد.

*مشاغل کاذب در پیشرفت اقتصاد کشور تاثیر مثبتی ندارد

حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان بابیان اینکه مشاغل کاذب تعریف شده نیست افزود :این گونه مشاغل جنبه تولیدی نداردو در رشد و پیشرفت اقتصاد کشور تاثیر مثبتی ندارد.

 لطفی با بیان اینکه مشاغل کاذب از پرداخت مالیات به دولت معاف هستند خاطر نشان کرد :ضروری است که با ساماندهی این گونه مشاغل از ورود آن ها به چرخه رسمی کشور جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد : وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برنامه جامعی در راستای حمایت از مشاغل کاذب پیش بینی کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: مشاغل کاذب امنیت شغلی ندارند ومتاسفانه تا کنون هم اقدامی در راستای حذف این گونه مشاغل انجام نشده است.

 افسر افشار نادری روانشناس  در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تعریف مشاغل کاذب اظهار کرد: فعالیت هایی چون دستفروشی و سیگار فروشی جنبه تولیدی ندارند و بر رشد و رونق کشور تاثیری ندارند.

وی اظهار داشت : اینگونه مشاغل علاوه بر آن که سیمای  شهر را تخریب می کنند، ممکن است از نظر اقتصادی برای فروشندگان مزاحمت هایی ایجاد کند، چرا که مردم با خرید از دستفروشان کمتر از مغازه داران خرید می کنند.

این استادیار دانشگاه در ادامه با بیان اینکه بیکاری یکی از علل روی آوردن جوانان به مشاغل کاذب است،خاطرنشان کرد: اغلب اشخاصی که به سراغ بزهکاری و انجام مشاغل کاذب می روند از سوی خانواده حمایت نمی شوند.

*زنان و کودکان بی سرپرست، قربانی اصلی مشاغل کاذب هستند

فرشاد نجفی پور روانشناس درگفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد تاثیرگذاری مشاغل کاذب بر شخصیت افراد گفت: مشاغل کاذب بیش از آنکه تاثیرگذاری اقتصادی داشته باشد، از منظر اجتماعی عزت نفس فرد را پایین می آورد.

این روانشناس با بیان آنکه مشاغل کاذب برای فرد و برای فرهنگ عمومی کشور مضر است، تاکید کرد:زنان و کودکان بی سرپرست و یا بد سرپرست، قربانی اصلی مشاغل کاذب هستند.

این روانشناس در ادامه یادآور شد: مشاغل کاذب شاید نتواند از بعد اقتصاد کلان آسیب جدی به کشور وارد کند اما در سطح خرد ممکن است در خرید و فروش برخی کسبه اختلال ایجاد کند.

 وی افزود: به هر حال مشاغل کاذب نوعی  نابسامانی اجتماعی است که باید از طریق سازمان ها و نهادهای ذیربط ساماندهی شود. 

*راهکارهای پیشنهادی برای رفع معضل اشتغال کاذب در کشور


حمایت از بخش کشاورزی جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها ایجاد اشتغال برای جوانان با مشخص کردن یک متولی ثابت برای حل مشکل اشتغال و ارائه‌ی طرح‌های کارشناسی‌شده در جهت حل معضل اشتغال جذب مشارکت خصوصی جهت توسعه‌ی اقتصاد روستاها و تشویق به بازگشت افراد به روستاها و شهرهای کوچک و استفاده از توانمندی‌های بالقوه‌ی افراد تقویت بنگاه‌ها برای پذیرش کارجویان هماهنگ شدن نظام آموزشی با نیازهای جامعه اتخاذ سیاست های حمایتی یکپارچه و منسجم توسط دولت ترویج فرهنگ کارآفرینی و توسعه مراکز فنی و حرفه ای افزایش کنترل ونظارت بر مشاغل کاذب حمایت از کارآفرینان و رفع موانع موجود برنامه ریزی و سیاست گذاری برای حل مشکل اعتیاد عدم اکتفای نهادهای حمایتی بر رفع مشکلات مالی و تمرکز بر آموزش و مهارت های اشتغال با توجه به اینکه افزایش نرخ بیکاری و کاهش فرصت های شغلی رسمی، مهمترین عامل افزایش شغل‌های کاذب در جامعه است، انتظار می‌رود دولت و سایر نهاد های تصمیم گیرنده با اتخاذ تدابیر لازم و با عزمی راسخ،  تلاش خود را برای  بهبود شرایط اقتصادی کشور و به تبع آن کاهش نرخ بیکاری و همچنین مشاغل کاذب بکار بگیرند تا زمینه استفاده از نیروی انسانی فعال موجود در کشور در جهت توسعه و پیشرفت کشور فراهم شود چرا که بیکاری یکی از عمده ترین دلایل گسترش مشاغل کاذب است.

گزارش از مریم جلیلی پور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی(مازندران)
۱۵:۵۰ ۰۸ تير ۱۳۹۶
سلام.بنظرم ما بیکاری نداریم...فقط کمی هوش اقتصادی لازم است...چه بسیار افرادی که از صفر شروع کرده اند و اکنون از بزرگترین ثروتمندان جهان میباشند.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی(مازندران)
۱۵:۵۰ ۰۸ تير ۱۳۹۶
سلام.بنظرم ما بیکاری نداریم...فقط کمی هوش اقتصادی لازم است...چه بسیار افرادی که از صفر شروع کرده اند و اکنون از بزرگترین ثروتمندان جهان میباشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۶
دولت به وظفه قانونی خود که تعمین اشتغال جوانان است عمل نمیکندو کسی هم نیست که دولتو اعمال قانونش بکنه
آخرین اخبار