اراک؛

تداوم برداشت غیرمجاز آب زیرزمینی تهدید جدی در استان مرکزی

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: 284 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در استان مرکزی برداشت می شود که تداوم آن تهدیدی جدی است.

تداوم برداشت غیرمجاز آب زیرزمینی تهدید جدی در استان مرکزیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ؛ آمره ای مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: 284 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در استان مرکزی از 2 هزار و 750 حلقه چاه غیرمجاز برداشت می شود که تداوم آن تهدیدی جدی برای محیط زیست و ذخایر آبی منطقه است.

آمره ای افزود: 2 هزار و 750 حلقه چاه فاقد پروانه در استان مرکزی وجود دارد که هزار و 630 حلقه آن مربوط به چاه های شناسایی شده است که در قالب فرم شماره یک به منظور صدور مجوز بهره برداری در قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه بهره برداری مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد : هزار و 120حلقه چاه غیرمجاز هم مربوط به چاه های فرم شماره 5 است که تاکنون توسط کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه های این شرکت تعیین تکلیف شده و در راستای جبران کسری مخزن دشت های استان مرکزی، پس از گذراندن مراحل قانونی باید مهر و موم شود.

مصارف کشاورزی بیشترین برداشت  غیرمجاز آب زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به اینکه بیشترین برداشت چاه های فاقد پروانه و غیرمجاز مربوط به مصارف کشاورزی است، ادامه داد: 99 درصد از آب استحصالی از چاه های فاقد پروانه و غیرمجازاین استان به مصرف کشاورزی و بقیه به مصارف صنعت و خدمات می رسد.

وی تصریح کرد: براساس بررسی های انجام شده میزان کسری مخزن دشت های استان مرکزی 235میلیون مترمکعب در سال است که این کاهش و افت سطح آب های زیرزمینی ناشی از بهره برداری بی رویه منابع آب زیر زمینی است.


آمره ای بیان کرد : افت سطح آب زیرزمینی منجر به فرو نشست زمین، ایجاد مخاطرات برای جاده ها، خطوط راه آهن و خطوط انتقال برق، نفت، صنایع و ساختمان ها، بیابانی شدن دشت های سرسبز، افزایش گرد و غبار و ریزگردها، کاهش کیفیت آب و خاک، افزایش هزینه های استحصال آب و همچنین کاهش تولیدات محصولات زراعی و باغی می شود.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.