باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

افزایش مجدد قیمت لبنیات چه بر سرِ سرانۀ مصرف می‌آورد؟

نبود تناسب میان درآمد خانوارها و نرخ محصولات لبنی نگرانی هایی برای آحاد جامعه در برداشته که به موجب این امر برخی از خانوارها اقدام به کاهش و یا حذف آن از سبد غذایی خود کرده‌اند.

افزایش مجدد قیمت لبنیات چه بر سر سرانه مصرف می آورد؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان شیر و لبنیات یکی از مهم ترین مواد غذایی در دنیا به شمار می رود که ترغیب و تشویق خانوارها نسبت به افزایش مصرف لبنیات امری ضروری است.

البته ناگفته نماند که تا چند روز آینده بررسی کارشناسی قیمت محصولات لبنی از سوی سازمان حمایت اعلام می شود، که این امر نگرانی هایی برای آحاد جامعه در برداشته، چراکه نبود تناسب میان درآمد خانوارها و نوسانات قیمت محصولات لبنی طی سال های اخیر موجب شده که برخی از خانوارها اقدام به کاهش و حذف آن در سبد غذایی خود نمایند.

حال جای سؤال است که با وجود وضعیت نامناسب سرانه مصرف گرانی مجدد لبنیات می تواند تأثیر منفی در این امر داشته باشد؟

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار داشت: طبق آمارهای موجود، سرانه مصرف لبنیات حدود 68 الی 85 کیلو است.

به گفته وی با وجود آمارهای مختلف  نمی توان  درباره سرانه مصرف لبنیات اظهار نظر قطعی داشت.

باکری با انتقاد از سرانه پایین مصرف لبنیات در کشور افزود: حداقل سرانه مصرف  باید 165 کیلو باشد که این رقم با هر کدام از آمارهای ارائه شده، تفاوت معناداری دارد.

دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته در شورای عالی سلامت، گفت: برای تحقق افزایش سرانه مصرف باید راهکارهای مختلف از سوی کارشناسان ارزیابی شود و به وزارتخانه ذی‌ربط ابلاغ شود تا بتوانیم به حداقل مصرف برای تلقی شدن کشور توسعه یافته دست یابیم.

باکری تصریح کرد: اگر افزایش قیمت لبنیات متناسب با  درآمد خانوار نباشد، می تواند تأثیر منفی در میزان مصرف داشته باشد.

سرانه مصرف لبنیات نصف میانگین جهانی است

محمد رضا گنجی مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: از مجموع سالانه 9 میلیون تن شیرخام، حدود 80 کیلو در داخل مورد استفاده قرار می گیرد و بخش دیگر صادر و مورد مصرف گوساله ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف لبنیات در کشور ما نصف میانگین جهانی است، افزود: بر این اساس فرهنگ سازی مصرف لبنیات امری ضروری است و همواره رسانه ها می توانند، تأثیر بسزایی در این امر داشته باشند.

گنجی با اشاره به برنامه های وزارت جهاد مبنی بر افزایش تولید شیرخام بیان داشت: وزارت جهاد در نظر دارد که در برنامه ششم توسعه میزان تولید شیرخام به 19 میلیون تن برسد که در صورت تحقق این امر علاوه بر افزایش سرانه مصرف داخلی در بازارهای صادراتی به دلیل صادرات مستمر می توان حرفی برای گفتن داشت.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی در پاسخ به این سؤال که افزایش مجدد قیمت ها می تواند بر میزان سرانه مصرف تأثیر گذار باشد،تصریح کرد: اگر سازمان حمایت با افزایش قیمت محصولات لبنی موافقت نماید میزان آن رقمی نیست که بتواند لطمه ای به مصرف لبنیات خانوار وارد نماید.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۳ تير ۱۳۹۶
مگر کسی به فکر سرانه مصرف هست مهم پوله ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۳ تير ۱۳۹۶
باید یه کمپین نه به لبنیات تولید داخل راه انداخت
آخرین اخبار