وزیر اقتصاد و دارایی خبرداد:

رشد کم درآمدهای نفتی، تکانه‌های خارجی را به همراه دارد

طیب نیا گفت: درآمد‌های نفتی با رشد کم اقتصادی مواجه است، چراکه وابسته به تکانه‌های خارجی به‌ویژه نوسانات در این درآمد‌ها بوده و ساختن شاخصِ تاب‌آوری اقتصادی می‌تواند، رشد اقتصاد کشور را بالا ببرد.

تاب آوری اقتصادی، موجب افزایش رشد اقتصادی/به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی طیب نیا وزیر اقتصاد در حاشیه نشست ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: باتوجه به مطالعات صورت گرفته قریب به ۱۰۰ شاخص فرعی اقتصادی وجود دارد که با استفاده از این عوامل، یک شاخص ترکیبی درخصوص اقتصاد مقاومتی ساخته شد که این شاخص در سال ۸۴ تا ۹۴ محاسبه شد.

وی در ادامه افزود: از نتیجه‌ای محاسبه این شاخص، به خوبی نوسانات میزان تاب آوری اقتصاد را در ۱۰ سال گذشته نشان داده و بیانگر آن است که در چه سال‌هایی آسیب پذیری اقتصاد افزایش و یا در چه سال‌هایی میزان تاب آوری کاهش پیدا کرده است.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: درآمد‌های نفتی با رشد کم اقتصادی مواجه است، چراکه وابسته به تکانه‌های خارجی به‌ویژه نوسانات در این درآمد‌ها بوده ، این در حالی است که ساختن شاخصِ تاب‌آوری اقتصادی می‌تواند، رشد اقتصاد کشور را بالا ببرد.


طیب نیا با بیان اینکه ضریب تاب آوری اقتصاد بین سال‌های ۹۳ تا ۹۴ افزایش داشته، عنوان کرد: در این جلسه، این شاخص  به تصویب رسید و  وزارت اقتصاد باید یک داشبورد مأموریتی ایجاد کند تا اگر یکی از عوامل، بر اقتصاد مقاومتی روند نامطلوبی  داشت، این سیستم  بتواند هشدار لازم را بدهد تا سیاست مناسبی را در واکنش به تغییرات شاهد بوده و بتوانیم کشور را در مسیر رشد پایدار هدایت کنیم.


وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد: تحریم‌ها تابعِ نوسانیِ قیمت و فروش نفت را با مشکل مواجه ساخته است، این در حالی است که  درآمد‌های نفتی نوسانات زیادی داشته و البته بودجه دولت، سیاست‌های پولی و مالی، مجموعه عواملی هستند که بر رشد و نوسانات آن تأثیرگذار بوده‌اند.

انتهای پیام/ 

ایجاد داشبورد مأموریتی در راستای اقتصاد مقاومتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار