لاریجانی در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر:

اراده بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد/تنوع تولید مواد مخدر نگران کننده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اراده بین المللی برای مبارزه با موادمخدر در صحنه عمل ایجاد نشده است.

اراده بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد/تولید این مواد در افغانستان افزایش یافته استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: کثیف ترین نوع قاچاق از بین جرایم سازمان یافته در جوامع امروزی قاچاق مواد مخدر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد : لازم است حمکرانان، مجریان و اندیشمندان که حرفشان در جامعه طنین انداز است، در عرصه سیاست گذاری اهتمام بیشتری نسبت به مبارزه با مواد مخدر داشته باشند.

وی گفت: بر اساس گزارش های وزارت کشور می بینیم که حرکتهای مثبتی در این زمینه انجام شده است.

لاریجانی تاکید کرد: قاچاق مواد مخدر به کشور و تولید ملی لطمه می‌زند و انسانها و خانواده ها را از درون از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: در مورد مواد مخدر ما با پدیده‌ای چند وجهی روبرو هستیم و افزایش و تنوع تولید این مواد برای همه جوامع نگران کننده است.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: افغانستان در همسایگی ما معدن تولید موادمخدر است، 17 سال از اشغال افغانستان از سوی آمریکا که با دو هدف مبارزه با مواد مخدر و تروریسم صورت گرفته بود می‌گذرد، اما طبق آمار تولید موادمخدر نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم داشته است.

لاریجانی افزود: مگر ناتو با این هدف در افغانستان مستقر نشده بود پس چرا نتوانست این موضوع را کنترل کند و یا حداقل سیر نزولی ایجاد کند؟ فرودگاه‌های افغانستان که در اختیار ناتو بود چرا نتوانستند ترانزیت هوایی مواد مخدر را کنترل کنند؟

وی با تاکید بر اینکه سخن ما این است که در صحنه بین‌المللی باید برای مبارزه با مواد مخدر چاره‌ای اندیشیده شود، گفت: مبارزه با مواد مخدر نیاز به اراده منسجم بین‌المللی دارد که ما آن را نمی‌بینیم و از آنجایی که تروریست‌ها از منابع مواد مخدر استفاده می‌کنند باید حساسیتها در این زمینه بیشتر شود.

قرار نیست فقط ایران هزینه  مبارزه با مواد مخدر را پرداخت کند 

 رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از سه هزار نفر شهید و تعداد زیادی جانباز در این راه دادیم، اظهار داشت:قرار نیست فقط ایران همه هزینه های مبارزه با مواد مخدر را بدهد و باید به این موضوع در صحنه بین‌المللی توجه بیشتری شود و جای تاسف دارد که در اجلاس‌ها در این زمینه صحبت می‌شود اما در صحنه عمل ظهور و بروز جدی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه سر خط بسیاری از قاچاقهای بین‌المللی روشن است، گفت: با وجود سیستم های اطلاعاتی مدرن چطور کشورها به این موضوع اشراف ندارند، از کار انداختن لابراتورهایی مواد مخدر کار سختی نیست  و سرویس های اطلاعاتی اروپایی این قدرت و ظرفیت را دارند که با این مشکلات برخورد کنند اما اراده جدی وجود ندارد و بسیاری از کشورها زیر بار این مسئولیت بین‌المللی نمی‌روند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است، گفت: توجهات ویژه در برنامه ششم توسعه به مبارزه با مواد مخدر و پشتیبانی‌های لازم برای این مهم شده است و معتقدیم که هر چقدر رویکرد مبارزه با مواد مخدر اجتماعی باشد ،‌موثرتر است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بحث های دیپلماتیک باید عزم دیپلماتیک به وجود آورد گفت: در کشور افغانستان لابراتوارهایی ایجاد شده که دارای تجهیزات مدرنی است که در سال های اخیر از کشورهای پیشرفته به افغانستان آورده شده و با یک نگاه می توان سرخط قاچاقچی های بین المللی را به روشنی مشاهده کرد.

لاریجانی با بیان اینکه سیستم های اطلاعاتی کشورهایی که مدعی اشراف کامل هستند بر این موضوع اشراف ندارند، گفت: از کار انداختن لابراتوارهایی که متحرک نیستند کار سختی نیست و با اقدام صحیح در این زمین می توان فراگیری آن را از بین برد، قدرت سرویس های اطلاعاتی کشورهای اروپایی و آمریکا این ظرفیت را دارند تا با این مشکلات برخورد کنند ولی اراده جدی برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد که اغراض مختلفی ممکن است پشت این موضوع باشد که این کشورها زیر بار این مسئولیت بین المللی نمی روند.

نماینده مردم قم افزود: ایران به خاطر وجدانی که در مسیر مبارزه با مواد مخدر دارد و بنا بر مسئولیت دینی به صورت جدی با مواد مخدر مبارزه می کند اما این موضوع نیز حدی دارد و باید به آن توجه داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجه امیدوارکننده مسیر مبارزه با مواد مخدر گفت: در بخش های اجرایی، تقنینی و قضایی کشور اراده ای جدی به وجود آمده و این موضوع امیدوارکننده ای می باشد.

وی افزود: NGOهای مختلفی در مسیر مبارزه با مواد مخدر به وجود آمده اند و ورود فرهیختگان و هنرمندانی که بااحساس وظیفه قدم به این عرصه گذاشته اند را باید مغتنم شمرد.

لاریجانی با بیان اینکه این موضوع به یک بستر اعتماد عمومی نیاز دارد و هر چه مردم بدانند این مبارزه جدی است آنها نیز تمایل بیشتری برای حضور در این مسیر دارند، اظهار داشت: اگر مردم احساس اعتماد پیدا کنند این مسیر بیشتر دنبال می شود.

وزارتخانه های آموزش و پرورش و فرهنگ باید در زمینه پیشگیری تلاش بیشتری کنند 

وی با بیان اینکه وزارتخانه های اطلاعات، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه پیشگیری باید تلاش بیشتری داشته باشند، گفت: در بخش فرهنگی باید اقدامات جدی تری انجام شود و صدا و سیما تولیدات جذابی را در این زمینه داشته باشد که  البته کارهایی انجام شده ولی نیاز به  اهتمام بیشتری است تا نوجوانان و جوانان باآگاهی وچشم باز موضوعات را درک کنند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه حضور مسئولان در این همایش نشان می دهد در زمینه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر عزم جدی وجود دارد و این موضوع سبب ایجاد خوشحالی می شود، گفت: نیروهای نظامی، انتظامی و تقنینی کشور مشارکت دارند و کارنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز قابل قبول است.

وی افزود: باید پیشگیری در اولویت قرار گیرد و وجوهی که گستره اجتماعی را افزایش می دهد مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس در بخش جرایم و مجازات و رویکرد مبارزه با مواد مخدر به دنبال تجدید نظرهایی است گفت: اگر ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشنهادات خود را مطرح کنند مجلس نیز کمک های لازم را انجام می دهد و این را جزو وظایف خود می دانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه پنج ساله ششم به مبارزه با مواد مخدر توجه شده که امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد تا این بلای خانمان سوز کنترل شود و کمتر با این مشکل مواجه باشیم.

انتهای پیام/

توجه ویژه برنامه ششم توسعه به مبارزه با مواد مخدر 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار