تبریز؛

تبریز پیشگام نخستین همایش منطقه ای اوتیسم در کشور

با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و تشکل های مردمی، کلانشهر تبریز پیشگام برگزاری نخستین همایش منطقه ای اوتیسم در کشور شد.

تبریز پیشگام نخستین همایش منطقه ای اوتیسم در کشوربه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛نخستین همایش منطقه ای اوتیسم ایران قرار است روز چهارشنبه 14 تیرماه جاری در تالار شهید شایان مهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شود.
در این همایش علاوه بر مسئولان محلی، معاون توانبخشی وزارت بهداشت، مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران، دبیر انجمن گفتار درمانی ایران و کارشناسان و متخصصان فعالان اوتیسم حضور می یابند.
'سعیده صالح غفاری' مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به ضرورت برگزاری همایش های منطقه ای در کشور اظهار کرد: این انجمن، با هدف آموزش و شناخت بیشتر اوتیسم در ایران، نسبت به طراحی همایش های منطقه ای در سراسر کشور اقدام کرده که دانشگاه علوم پزشکی تبریز پیشگام برگزاری اولین همایش منطقه ای در این حوزه شد.
وی با تاکید بر لزوم حساسیت بیشتر جامعه به اوتیسم، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه آمار شناسایی و تشخیص افراد مبتلا به اوتیسم رو به افزایش است، لزوم توجه به این مقوله در جامعه بیش از گذشته حس می شود.
مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به اینکه بر اساس آمار جهانی نسبت مبتلایان به این بیماری یک در 63 نفر است،گفت: گرچه ما در ایران با چالش نقص آمار مواجهیم اما بر اساس بررسی های سازمان بهزیستی، این نسبت در کشور ما یک در 100 نفر اعلام شده است.
صالح غفاری با بیان اینکه همین آمار هم تعداد کمی نیست و باید نسبت به آن حساس بود، افزود: هم اینک با ارتقای آگاهی جامعه از علائم اوتیسم، بیماران تازه تشخیص در حال افزایش است، به طوریکه بزرگسالان هم بواسطه شناخت بهتر از آن خود را به این انجمن معرفی می کنند.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری سمینارهای منطقه ای می تواند راهکاری مناسب برای ارتقای آگاهی جامعه و نیز تبادل تجربیات و علوم جدید بین کارشناس، درمانگران و خانواده ها باشد.
صالح غفاری افزود: هدف ما از برپایی همایش های منطقه ای این است که درمانگران و حتی خانواده ها آموزش های مقدماتی مداخلات اولیه را فرا گرفته و سپس مبتلایان را برای دریافت درمان های تخصصی به مراکز مربوطه ارجاع نمایند.
مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران از کمبود نیروهای تخصصی و درمانگر در کشور خبر داد و گفت: آموزش خانواده ها در سطح مقدماتی می تواند گام بزرگی برای جبران خلاء های موجود باشد.
وی ضمن تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و نیز تشکل های مردمی فعال این شهر برای همکاری در برگزاری نخستین همایش منطقه ای اوتیسم ایران، گفت: آمادگی داریم تا در صورت آمادگی و همکاری شهرهای دیگر، سمینارهای مشابه را در سراسر کشور برگزار نمائیم.
اوتیسم یا درخودماندگی (Autism) نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود.
علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته‌ است، این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است.
از هر 60 تا 70 تولد زنده در دنیا یک نفر مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می‌دانند.

انتهای پیام/خ

برچسب ها: نخستین ، همایش ، اوتیسم ، تبریز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.