پدیده طلاق امر ناخوشایندی است که زوج‌ها به خاطر تغییرات سریع و بی سابقه در تمام جنبه‌های زندگی گرفتار آن می‌شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، طلاق امر ناخوشایندی است که زوج‌ها به خاطر تغییرات سریع وبی سابقه درتمام جنبه‌های زندگی گرفتارآن می‌شوند، این تغییرات درباور‌ها و ارزش‌ها، مشکلات شدید و فراگیری را هنگام برقراری وحفظ روابط صمیمی وسازگارانه میانشان ایجادمی کند.

افزایش روز افزون طلاق دردنیای کنونی، هرچند در مقیاسی کمتر، متاسفانه جامعه فعلی ما را نیز در برگرفته است ونارضایتی زن وشوهر از یکدیگر و نیز ازهم گسیختگی کانون‌های گرم بسیاری ازخانواده‌ها و تاثیرات نامطلوب این جدایی بر افراد خانواده، نیاز به رسیدگی و رفع این مشکل را مطرح ساخته است.

در همه فرهنگ‌ها تدابیری برای جلوگیری از این عارضه منفی اجتماعی اندیشیده شده است، اما این اقدامات تاثیر شگرفی درکاهش آن صورت نداده است، طلاق درادیان وآیین‌های مختلف هم مورد ملامت قرارگرفته و در دین مبین اسلام هم شدیداٌ نکوهش شده است.

 اما مراحلی در زندگی زناشویی اتفاق می‌افتد که برای طرفین چاره‌ای جز جدایی و دورشدن ازهم باقی نمی‌ماند یعنی حضور فیزیکی آن‌ها درکنار هم غیرممکن شده و حتی موجبات خسارت هم می‌شود.

معمولا نباید اسباب ایجاد شرایط تا این مرحله را فراهم آورد و اگرکاربه این نقطه رسید، می‌بایست شرایط را برای یک طلاق آسان فراهم کرد تا طرفین واحیانا فرزندان بیشتر دچار تشویش وآشفتگی نشوند.

بسیاری از مردان بعد ازجدایی توانایی کمتری درکنار آمدن بامشکلات دارند و توانایی روانی زنان دراین گونه مسایل بیشتراست.

هنگام متارکه مردان به دلیل وابستگی به همسر از نظرمسایل تربیتی ومسایل حاکم بر زندگی ضربه بیشتری می‌بینند.

همچنین مردان به خاطرمشغله کاری خارج از محیط خانواده نمی‌توانندهمانند زنان زندگی را اداره کنند و ازسوی دیگرآشنایی کمتری با مشکلات محیط  خانواده اعم ازتربیت فرزندان ومسایل حاکم برخانه دارند، پس دچار شکست روحی و روانی بیشتری می‌شوند.

مرد درعین حال که از همسر سابق خوشش نمی‌آید، همزمان نسبت به اواحساس مثبتی هم دارد، چون ممکن است بعضی ازجنبه‌های وجود او را که در گذشته دوست داشته است، هنوزهم دوست داشته باشد.

پس ازجدایی گاهی اوقات مرد احساس تاسف میکند، چون فکرمی کند می‌توانسته است بهتر رفتار کند یا احساس شرم دراو بوجود می‌آید به این دلیل که در ازدواج وتشکیل خانواده شکست خورده است.

برای زنان اضطراب ونگرانی ازبازگشت به منزل پدری، نوع برخورد اطرافیان، ترس ازسرزنش شدن در مورد عدم توانایی اداره زندگی و در بعضی مواقع عذاب وجدان و پشیمانی، مشکلات روحی است که آن‌ها را با خود درگیرمی سازد.

اگرزنی که مطلقه شده است وبه هردلیلی نتواند به خانه پدری بازگردد و از حمایت آن‌ها بهره‌مند شود باید با مشکلات اقتصادی نیز دست و پنجه نرم کند.

زنانی که دارای درآمد وسرمایه مالی نیستند بعد ازطلاق اگراز جانب فرد دیگری حمایت نشوند برای تامین مسکن و مایحتاج زندگی خود نیز دچارمشکلاتی خواهند شد و اگرحضانت فرزندان راهم برعهده گرفته باشند اوضاع به مراتب سخت‌تر خواهد بود و دربعضی از موارد دیده شده است که این زنان برای تامین نیاز‌های اقتصادی خودبه سمت فعالیت‌های بزهکارانه کشیده شده اند.

بعد از جدایی  چه زن و چه مرد می‌بایست شرایط ازدواج مجدد را برای خود فراهم آورند. عدم تمایل به ازدواج در اسلام منفورشمرده شده است.

علی اکبرصالحی کارشناس روانشناسی ومددکاراجتماعی کلانتری شهرستان رامسر در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان  از ساری به سه علت برای عدم ازدواج مجدد اشاره کرد و گفت: میل به رهبانیت، ترس از مشکلات اقتصادی و رفع مسئولیت  در قبال خانواده و برای اشخاص مطلقه بویژه مردان وحشت ازشکست مجدد نیزبه آن اضافه می‌شود.

وی افزود: زوجینی که ازهم جدامی شوند، مهمترین مساله برای ادامه زندگی شان، تطبیق شرایط روزمرگی زندگی با جهان پیرامون شان است و این به تنهایی ازعهده شان ساخته نیست، چرا که شریک ومصاحب خود را از دست داده اند ومجبورهستند به تنهایی زیست کنند و آن حسی که یک نفرهست که پایان روزکنارشان بنشیند و وقت بگذرانند را از دست داده اند.

کارشناس روانشناسی ومددکار اجتماعی کلانتری شهرستان رامسر گفت: اگرچه ممکن است خود مدعی شوند که قادرهستند مشکلات روحی و چالش‌های پیش روی را در زندگی مجردی آینده حل وفصل کنند، اما کمک‌های اطرافیان از جمله پدر و مادر، برادران و خواهران، دوستان وهمکاران ودلگرمی به آن‌ها وایجاد زمینه برای پرکردن اوقاتشان با فعالیت‌های مفید وسازنده مراجعه به مشاورین خانواده که دراین زمینه تخصص دارند می‌توانند مسیری روشن پیش روی خود باز کنند و آینده‌ای نویدبخش و دلگرم کننده ترسیم کنند.

انتهای پیام/آ

راههای پیشگیری از طلاق 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.