سمنان؛

مرمت حمام 600 ساله سمنان

موزه گرمابه پهنه سمنان تا یک ماه آینده به‌منظور مرمت و بهسازی این موزه تاریخی تعطیل است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛  سروش هاشمی مسئول موزه های اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گفت: تمام اشیای موجود در موزه گرمابه پهنه سمنان برای مرمت و بهسازی موزه تخلیه شده و این موزه تاریخی نیمه دوم مرداد ماه سال‌جاری مجددا به روی علاقمندان گشوده می‌شود.

وی افزود: مرمت آجرفرش بام شامل جمع آوری آجرهای فرسوده، رنگ‌ آمیزی داخل بنا، ساماندهی و بهسازی سیستم برقی، مرمت هورنوها(نورگیرهای بالای بام)، جمع آوری تاسیسات اسپیلت‌های فرسوده و قدیمی، اجرای کف خواب و اصلاح ناودان‌های بام و ساخت ویترین جدید از جمله فعالیت‌های در دست انجام برای مرمت و بهسازی موزه سمنان است.

هاشمی تصریح کرد: پس از ساخت ویترین‌های جدید، با بهره گیری از اشیای تاریخی به نمایش گذاشته نشده، بر شمار اشیای موجود در موزه افزوده می‌شود.

مسئول موزه های اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان افزود: بنای موزه گرمابه پهنه در گذشته به عنوان گرمابه مورد استفاده قرار می‌گرفته و در مجاورت راسته بازار قدیم شهر واقع است.

وی با بیان اینکه بیش از 6 قرن از ساخت این بنای تاریخی می‌گذرد، اظهارداشت: به استناد کتیبه سر در، بنا در زمان سلطنت میرزا ابوالقاسم بابر خان پادشاه دوره تیموری و به دستور وزیرش خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی ساخته شده است.

موزه گرمابه پهنه سمنان با مساحت تقریبی یک هزار متر مربع در شمال غرب تکیه پهنه ساخته شده و دارای دو درگاه ورودی زنانه و مردانه است. سقف گرمخانه این بنا را گنبد زیبایی پوشانده و نورگیرهای متعدد بر زیبایی آن افزوده است.

انتهای پیام /م

مرمت حمام 600ساله سمنان آغاز به کارکرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.