کابل شهری پنج میلیونی با تنها چند پارک تفریحی

کابل شهری با جمعیت چند میلیونی، شاید از محدود پایتخت‌های پرجمعیت جهان باشد که بتوان شمار اماکن و پارک‌های تفریحی آن را با انگشت‌های دست شمرد.

کابل شهری پنج میلیونی با تنها چند پارک تفریحیبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، براساس آمارهای غیررسمی جمعیت کابل بین ۶ الی ۷ میلیون نفر و براساس آمارهای دیگر جمعیت آن ۴.۵ الی ۵ میلیون نفر می باشد.
شهری که گفته می شود تنها ظرفیت چند صد هزار نفر را دارد و در گذشته برای کم‌تر از یک میلیون نفر خدمات و سهولت‌های اجتماعی در آن در نظر گرفته شده، امروز میزبان جمعیت چند میلیونی است.
پس از سقوط رژیم طالبان، شهر کابل روز به روز شاهد افزایش جمعیت بوده و هر روز به جمعیت آن افزوده می شود اما پایتخت کشور بر عکس سایر پایتخت‌ها و شهرها جهان نتوانسته تناسبی بین افزایش جمعیت و ارایه خدمات اجتماعی برقرار کند.
طبیعا با افزایش جمعیت در هر شهری باید شمار مکاتب، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فرهنگی، مراکز صحی و بهداشتی، اماکن تفریحی و ارایه خدمات اجتماعی دیگر مانند ترانسپورت شهری و ... نیز افزایش یابد اما شهر کابل این روند طبیعی را طی نکرده و باشندگان آن در بخش‌های مختلف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
یکی از این مشکلات کمبود اماکن و پارک‌های تفریحی در داخل شهر کابل می باشد، شهر چند میلیونی با تنها چند پارک تفریحی.
شاید در نگاه اول کمبود اماکن و پارک‌های تفریحی در شهر کابل زیاد جدی به نظر نرسد اما اگر کمی دقیق‌تر بنگریم، هزاران خانواده در شهر کابل به شدت از کمبود و یا هم نبود چنین مکان‌های در داخل شهر رنج می برند.
شاید شماری از خانواده‌ها بتوانند در روزهای تعطیلی بیرون از شهر کابل بروند و ساعاتی را بدور از دغدغه‌های زندگی به شادی و تفریح بپردازنند اما هزاران خانواده دیگر توانایی اقتصادی این کار را ندارند. این خانواده‌ها قادر نیستند که برای تفریح در یک روز هزینه زیادی را متقبل شوند تا بیرون از شهر بروند.
روح الله یعقوبی یکی از باشندگان شهر کابل در این باره به خبرگزاری جمهور گفت:" متاسفانه در داخل شهر کابل، شمار پارک های تفریحی برای خانواده ها بسیار کم است و بسیاری از خانواده‌ها نمی توانند چند هزار افغانی را مصرف کنند تا همراه خانواده خود لحظاتی را در مکان های تفریحی به خوشی و سرگرمی بپردازند".
آقای یعقوبی بیان داشت که مردم افغانستان به ویژه باشندگان شهر کابل از انفجار و انتحار و جنگ و ناامنی به شدت خسته اند و هر روز شاهد یک رویداد دلخراش در کشور اند از نگاه روحی و روانی به شدت نیاز به تفریح دارند اما حتی آنان از وجود پار‌ک‌های تفریحی در داخل شهرشان محروم اند.
عبدالجلیل سروش دیگر باشنده شهر کابل نیز در این باره گفت که با وجود آن که شمار پارک‌های تفریحی در شهر کابل بسیار کم است اما این پارک‌ها نیز به مکانی برای افراد ولگرد و معتادان تبدیل شده است.
آقای سروش افزود که به دلیل کمبود مکان و پارک‌های تفریحی در شهر کابل، بسیاری از جوانان به طرف قلیون‌خانه‌ها روی آورده اند که این یک معضل جدی اجتماعی می باشد.
حمید پارسا دانشجوی یکی از دانشگاه‌های خصوصی در شهر کابل نیز گفت که نبود پارک های تفریحی در شهر کابل سبب شده که قلیون‌خانه‌ها به مکانی برای بحث و گفتگوی او و بسیاری از هم‌صنف‌هایش تبدیل شود.
آقای پارسا می گوید که او بارها دیده است که شماری زیادی از جوانان به قلیون خانه ها آمده و در آنجا پیرامون برنامه ها و اهداف شان با یکدیگر صحبت می کنند.
به گفته وی، اگر اماکن و پارک‌های تفریحی کافی در شهر کابل وجود داشته باشد، شماری زیادی از جوانان برای مطالعه و تفریح به جای قلیون خانه‌ها و مکان های نامناسب دیگر به پارک ها خواهند رفت.
این دانشجو در وصف شهر کابل جمله جالبی را بیان می کند:" همه می گویند که شهر کابل امروز به شهر خربوزه تبدیل شده و راستی همین قسم است، هیچ چیز در این شهر سرجایش نیست، وقتی که از دریای کابل به جای تشناب استفاده شود دیگر گپ زدن درباره پایین بودن سطح ارایه خدمات شهری گپ مفت است".

 

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار