مرد اول دو و میدانی در بنگال از سقوط گریخت

عملکرد خیره کننده دو و میدانی کاران در مسابقات آسیایی هندوستان بعد از ناکامی های چند ماه اخیر این رشته دوباره روزهای خوش را به کاروان دو و میدانی کشورمان بازگرداند.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان هفته گذشته و پیش از اعزام کاروان دو و میدانی ایران به رقابت‌های قهرمانی آسیا در هند هیچ کارشناسی پیش‌بینی نمی‌کرد که کاروان ایران بیشتر از 3مدال کسب کند اما به یک باره ورق به سود کیهانی و فدراسیون برگشت و ماجرا به گونه ای رقم خورد که تیم ملی توانست بهترین نتیجه تاریخ دو و میدانی کشورمان را در دوره ریاست کیهانی کسب کند.برهمین اساس احسان حدادی در پرتاب دیسک، علی ثمری در پرتاب وزنه، حسین کیهانی در دوی 3 هزار متر ، حسن تفتیان در دوی 100 متر و مسلم نیادوست در دوی 1500 افرادی بودند که توانستند برای کشورمان در این دوره از مسابقات مدال آوری کنند.

این نتیجه کسب شده را می توان بهترین عملکرد دو و میدانی ایران در آسیا دانست چرا که تاکنون سابقه نداشته که دوندگان کشورمان بتوانند در یک دوره از مسابقات آسیایی چهار مدال طلا کسب کنند، در مجموع 21 دوره قبلی این رقابت‌ها، دوندگان کشورمان توانسته بودند 13 طلا، 15 نقره و 20 برنز کسب کنند اما با درخشش دور از انتظار ورزشکاران اعزامی به هندوستان تعداد مدال های کسب شده کشورمان در آسیا به یک باره جهش چشمگیری پیدا کرد و به 17 طلا، 15 نقره و 21 برنز و مجموع 53 مدال افزایش پیدا کرد.

با توجه به اینکه اودیشا یکی از شهرهای باران خیز هندوستان محسوب می شد، انتظار می رفت شرایط آب و هوایی روی عملکرد ورزشکاران ما تاثیر گذار باشد و آنها نتوانند عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارند. از طرفی با توجه به نتایجی که ورزشکاران ایرانی در مسابقات قبلی کسب کرده بودند، پیش بینی ها بر این اساس بود که شانس کسب ۲ تا ۳ مدال را داریم. اما خوشبختانه خلاف آن چیزی که فدراسیون و کارشناس ها پیش بینی می کردند، اتفاق افتاد و آن ها کاری کردند کارستان.

در بیست و دومین دوره رقابت های آسیایی ثمری، ورزشکار پرتاب وزنه موفق شد حدود ۶۰ سانتیمتر رکورد شخصی خود را ارتقاء بدهد؛ اما دیگر ورزشکاران با رکوردهای شخصی خود فاصله زیادی داشتند. شرایط مسابقات آسیایی به کلی است که گاهی ورزشکاران با رکوردهای سطح پایین هم می توانند به مدال دست پیدا کنند. تا قبل از مسابقات قهرمانی آسیا تمام پیشکسوتان دو و میدانی متفق القول اذعان داشتند تیم 14 نفره اعزامی دو و میدانی به هندوستان شاید تنها یک سهمیه جهانی آن هم توسط حدادی کسب کند نه بیشتر نه کمتر.

با توجه به ثبت رکوردهای ملی پوشان در مسابقات پیشین همانند چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی، ‌رقابت های پیش فصل و مسابقات جام کازانف قزاقستان، کسب این تعداد مدال آن هم از نوع مرغوب از ملی پوشان انتظار نمی رفت.همچنین شرکت نکردن دوندگان مطرح کشورهایی چون چین،کره جنوبی،قطر و برخی دیگر از کشورها موجب شد تا در بعضی از رشته ها دو و میدانی کشورمان با ثبت رکوردهای پایین به مدال دست یابند.

احسان حدادی پس از ریو 2016 با کسب نتیجه ای ضعیف و دور از انتظار که مصدومیت را عامل آن می دانست چند عمل جراحی سنگین را روی پایش انجام داد و نزدیک به یک سال دور از میادین حرفه ای بود.او پس از گذراندن دوران نقاهت تصمیم گرفت به طور آزمایشی تا 3ماه با هادی سپهرزاد همکاری کند تا به اوج آمادگی برسد.اما وی با این مربی به نتیجه دلخواه نرسید و در مسابقات کشورهای اسلامی پس از ورزشکار عراقی با پرتاب ضعیف 60 متر به مدال نقره دست یافت پس از کسب این نتیجه حدادی تصمیم گرفت با هادی سپهرزاد قطع همکاری کند و در تصمیمی عجیب با مربی سابق تیم ملی وزنه برداری یعنی حسین توکلی همکاری و زیر نظر او تمریناتش را دنبال کند.

تمرینات با حسین توکلی و همچنین اردوی 21 روزه بلاروس سبب شد تا حدادی بالاخره پس از مدت ها به آمادگی آرمانی اش برسد و در مسابقات آسیایی اودیشا هندوستان به مدال طلا دست یابد.مدالی که باعث شد تا وی پر افتخار ترین ورزشکار تاریخ دو و میدانی ایران در رقابت های آسیایی تبدیل شود.البته حدادی باید برای موفقیت در میدان جهانی که یک ماه دیگر در لندن برگزار می شود آمادگی اش را بهبود بخشد،زیرا با رکورد 64 متری که در مسابقات آسیایی پرتاب کرد بعید است در مسابقات جهانی به مدال برسد.

حسن تفتیان پس از المپیک ریو 2016 با احمد رمضان زاده مربی خود قطع همکاری کرد و اوتانون گای فرانسوی را به عنوان مربی جدید خود انتخاب کرد.مربی فرانسوی که هدایت تفتیان را بر عهده گرفت. بعد از عملکرد نسبتا قابل قبول تفتیان در المپیک ریو و حضور یک مربی خارجی انتظار می رفت سرعتی ترین مرد ایران روزهای درخشانی را پیش رو داشته باشد اما علی رغم این انتظارات، تفتیان در مسابقاتی که شرکت کرد نا موفق بود و اوج این ناکامی ها را می توان در بازی های کشورهای اسلامی برشمرد چرا که کارشناسان در این رقابت ها برای این ورزشکار با توجه به رکوردهای قبلی اش کسب مدال را پیش بینی کرده بودند اما یوزپلنگ ایرانی به دلیل مصدومیت نتوانست نتیجه خوبی را بدست آورد ولی رفته رفته توانست در مسابقات بین المللی فرانسه با عملکردی خوب کمی از ناکامی های گذشته را جبران کند و از طرفی هم کمی روحیه و انگیزه خود را برای حضوری موفق تر در رقابت های آتی افزایش دهد.اگر تفتیان به دنبال عملکردی درخشان در جهانی لندن است باید در این یک ماه باقی مانده بتواند رکورد خود را به زمانی بهتر از 10:04 برساند.

حالا با نگاهی به عملکرد برخی از دو و میدان کاران نظیر حسین کیهانی،حسن تفتیان،مسلم نیا دوست و علی ثمری و ناکامی محمد صمیمی و کیوان قنبرزاده در مسابقات آسیایی هندوستان پر واضح است که فدراسیون کیهانی می تواند با تزریق نیروی جوان به بدنه دو و میدانی آینده ای درخشان تر از چند سال اخیر را برای خود تصور کند.

البته نتایج اخیر و شاید درخشان ترین نتیجه این رشته در مسابقات آسیایی جایگاه امنی را هم برای کیهانی رییس فدراسیون دو و میدانی به ارمغان آورده است تا بعد از همه ناکامی ها در المپیک ریو و مشکلات به وجود آمده بعد از آن رقابت ها این فدراسیون بتواند نفس راحتی را بکشد.

در زیر نگاهی به همه طلایی‌های د و و میدانی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا می‌اندازیم:

1973- تیمور غیاثی و جلال کشمیری
1975- تیمور غیاثی
1989- فرامرز روستایی‌فر
1991- حمید سجادی
2000- محمد جلودارزاده
2005- احسان حدادی
2007- احسان حدادی و محسن ربانی
2009- احسان حدادی و سجاد مرادی
2011- احسان حدادی و هادی سپهرزاد
2017- احسان حدادی، حسین کیهانی، علی ثمری و حسن تفتیان

انتهای پیام/

حدادی پر افتخار ترین ورزشکار دو و میدانی ایران شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار