حمایت ضمنی روسیه از قطر در بحران خلیجی

به نوشته القدس العربی، مسکو در بحران ایجاد شده در روابط کشورهای عربی با قطر به شکل ضمنی از این کشور حمایت می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از القدس العربی، بحران خلیجی باعث بروز اختلاف در روابط کشورهای عربی با قطر شد. در این میان برخی از این کشورها مانند ترکیه از قطر حمایت کردند و به همراهی با این کشور متعهد شدند. برخی دیگر از کشورها برای حل مشکلات دعوت به مذاکره کردند و کشورهای مالدیو و موریتانی تلاش خود را به کار گرفتند تا سطح نمایندگی دیپلماتیک خود را در قطر کاهش دهند.

پس از بازدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ریاض و حمایت وی از محمد بن سلمان، بحرانی در روابط کشورهای عربی با قطر به وجود آمد، اما مسکو همواره به دنبال تثبیت نقش خود در منطقه بوده و پیامدهای حاصل از بحران خلیجی را به ضرر حضور روبه رشد خود در خاورمیانه می داند.

هر چند مسکو از سیاست خوش رویی برای حفظ روابط خود با دیگر کشورها استفاده می کند، اما سکوت این کشور در برابر ریاض حیرت‌برانگیز است؛ زیرا چه بسا سکوت، از کلام موثرتر باشد و این دلیل آشکاری است که می توان گفت مسکو از سیاستی بسیار محتاطانه در برابر بحران کنونی کشورهای عربی استفاده می کند.

در حقیقت مسکو در بحران قطع روابط کشورهای عربی با قطر به شکل ضمنی از این کشور حمایت می کند و این نکته از میزان ارتباط مقامات روسیه و قطر پس از بحران خلیجی به وضوح مشخص است.

در همین رابطه روزنامه اوترا روسیه در گزارشی به انتشار عقاید تحلیلگران متفاوت درباره نقش روسیه در بحران خلیجی پرداخت. ایلینا سبونیا، کارشناس امور بین الملل گفت: مسکو به دو دلیل قصد دارد به روشی ایمن، اوضاع و روابط کشورهای عربی را آرام سازد.

نخست اینکه قطر در معاملات شرکت روس نفت(بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت در روسیه) مشارکت دارد و هر گونه تغییر در روابط کشورهای عربی با قطر می تواند بر جایگاه قطر در میدان سیاست های جهانی تاثیر بگذارد.

دوم اینکه روسیه می خواهد عوامل تاثیر بر سیاست های جهانی را در دست داشته باشد. به همین دلیل تلاش خود را به کار می گیرد تا در جایگاه تاثیرگذاری قرار بگیرد.

روسیه منفعت را در تعادل روابط کشورهای عربی می داند و این فرصتی بی مانند برای روسیه است تا از کشوری که از سوی آمریکایی ها طرد شده، حمایت کند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار