تبریز؛

ملکان بزرگترین مرکز تحقیقات غاز در کشور

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: ایستگاه تحقیقات غاز شهرستان ملکان به بزرگترین مرکز تحقیقات غاز در کشور تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ حسن منیری فر رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در همایش انتقال یافته های تحقیقاتی در ملکان گفت: طرح تحقیق بر روی غاز از سال 1376 در دستور کار این ایستگاه قرار گرفت و هم اکنون به بزرگترین مرکز پرورش غاز کشور تبدیل شده است.

وی گفت: این ایستگاه با استفاده از روش های مختلف جوجه کشی میزان تخم گذاری و همچنین وزن غازها را به دو برابر افزایش داده و هم اکنون با کشورهای مدعی پرورش غاز در دنیا همچون بلغارستان برابری می کند.

رئیس ایستگاه کشاورزی و منابع طبیعی استان اظهار کرد: غازها توانایی زیادی در سازش با شرایط محیطی جدید برای زندگی داشته و توانایی تحمل سرمای تا 10 درجه سانتیگراد زیر صفر و گرمای زیاد را دارند.

منیری فر افزود: غاز بهترین رفتگر طبیعت است و در شالیزارها پس از درو، مزرعه را از کرم ساقه خوار و در باغ ها از حلزون و حشرات موذی پاک می کند و سرعت رشد آن زیاد و درصد چربی در گوشت و تخم آن بیشتر از سایر ماکیان است.

فرماندار ملکان نیز در این همایش بر کار تحقیقاتی به منظور مصرف بهینه آب در کشاورزی تاکید کرد و گفت: بیش از 93 درصد از آب شهرستان در زمینه کشاورزی مصرف می شود.

محمدباقر خانی گفت: با وجود کارهای خوبی که در زمینه کاهش مصرف آب از جمله تجمیع چاه های کشاورزی، اجرای آبیاری قطره ای و تحت فشار در سطح یک هزار و 500 هکتار انجام شده اما هنوز مصرف بهینه آب مدیریت نمی شود.

وی افزود: امسال 40 میلیارد ریال اعتبار به منظور اجرای لاینگ و بتنی کردن کانال های 3و4 در ملکان اختصاص یافته است.

فرماندار ملکان گفت: با اجرای این طرح بیش از 60درصد از پرت و هدر رفت آب جلوگیری خواهد شد.

در این همایش رئیس ایستگاه تحقیقاتی ملکان نیز از اجرای آبیاری نواری،قطره ای و تحت فشار در سطح 60هکتار خبر داد و افزود: در این روش ها بیش از 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

علیرضا ایمانی گفت: روش آبیاری نواری و قطره ای که در این ایستگاه اجرا شده از سال گذشته در سطح 500 هکتار در اراضی و مزارع شهرستان اجرایی شد و کشاورزان استقبال خوبی از این طرح می کنند.

 

انتهای پیام/ش

 

اجرای آبیاری نواری،قطره ای و تحت فشار در ملکان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار