برگزاری کارگاه آموزشی کنترل اچ‌آی‌وی و سلامت باروری در دشتی

کارگاه آموزشی فاز اول برنامه کشوری پیوند برنامه های کنترل اچ‌آی‌وی و سلامت باروری به میزبانی شهرستان دشتی آغاز شد.

برگزاری کارگاه آموزشی کنترل اچ‌آی‌وی و سلامت باروری در دشتیبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ظهر سه‌شنبه در این کارگاه گفت: هدف از اجرای این برنامه که پیوندی میان برنامه بیماری‌های واگیر و سلامت باروری و سلامت خانواده است، حذف انتقال اچ آی وی و سیفلیس از مادران به نوزادان است.

فاطمه بهرامیان افزود: این برنامه موسوم به PMTCT است که چندین سال است بر روی آن کار می‌شود و در روز دوم کارگاه به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در برنامه PMTCT جزو یکی از ۱۶ دانشگاه پایلوت قرار داشته و مراحل اولیه آن را گذرانیده است.

وی تصریح کرد: بر طبق این برنامه مادر از زمان تصمیم به بارداری تا لحظه زایمان و پس از آن از نظر ابتلا به بیماری ایدز تحت نظر قرار می‌گیرد و اقدامات لازم برای پیشگیری از انتقال این ویروس به نوزاد انجام خواهد شد.

بهرامیان افزود: شش مرکز پرخطر در شهرستان‌های بوشهر و دشتستان معرفی و این برنامه از سال ۹۳ در این مراکز اجراشده است.

وی با اشاره به لزوم اجرای این برنامه در کل شهرستان‌های استان افزود: در مرحله‌ای هستیم که می‌بایست این برنامه در دوفاز در سطح استان برگزار شود که امروز شاهد برگزاری فاز اول این برنامه برای ۵ شهرستان در شهرستان دشتی هستیم.

وی همکاری تمامی اجزای اجرای این برنامه را در پیشبرد هرچه بهتر آن حایز اهمیت دانست و تصریح کرد: در این کارگاه دو روزه مباحثی همچون معرفی سیاست رویکرد نوین آموزش اچ آی وی، آموزش ایدز با رویکرد نوین، الگوریتم تشخیص اچ آی و، معرفی سیاست PIT و روند اجرای برنامه PMTCT مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کارگاه آموزشی فاز اول برنامه کشوری پیوند برنامه‌های کنترل اچ آی وی و سلامت باروری ویژه شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، دشتی، کنگان و عسلویه در سالن کنفرانس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی با حضور مسئولان زایشگاه‌ها و مسئولان واحد بیماریهای واگیر شهرستان‌های فوق آغاز شد.

انتهای پیام /پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.