گاردین: 100 شرکت عامل %70 تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان

گاردین در گزارشی اعلام کرد تنها یکصد شرکت، بیش از هفتاد درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ روزنامه گاردین نوشت: تنها یکصد شرکت، بیش از هفتاد درصد گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کنند و کلید رفع معضل تغییرات اقلیمی در دست تعداد اندکی از شرکت هاست.
 
پدرو فاریا، مدیر فنی موسسه غیرانتفاعی CDP که با همکاری موسسه پاسخگویی اقلیمی (Climate Accountability Institute) گزارشی درباره تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای منتشر کرده است، گفت این گزارش «مشخص می کند چگونه گروه نسبتاً کوچکی از تولیدکنندگان سوخت های فسیلی شاید کلید تغییر وضعیت گازهای مشتقات کربن را در دست داشته باشند.» 
 
به طور سنتی اطلاعات عمده درباره تولید گازهای گلخانه ای در سطح ملی جمع آوری می شود، اما این گزارش بر تولیدکنندگان سوخت های فسیلی تمرکز دارد. این گزارش که بر اساس داده های قابل دسترسی عموم درباره تولید گازهای گلخانه ای تالیف شده است، نخستین گزارش از مجموعه گزارش هایی است که بر نقش شرکت های تولید کننده و سرمایه گذاران آنها برای از بین بردن معضل تغییرات آب هوایی تمرکز دارد. 
 
بر اساس این گزارش، ردپای بیش از نیمی از گازهای گلخانه ای جهان که از 1988، سالی که هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی تشکیل شد،‌ تولید شده است به تنها بیست و پنج شرکت خصوصی و دولتی باز می گردد. براساس این گزارش مقیاس گازهای گلخانه ای تولید شده توسط این تولیدکنندگان سوخت های فسیلی به اندازه ای بزرگ است که به یقین نقشی چشمگیر در تغییرات اقلیمی داشته است. 
 
اگزون موبیل، شل، بی پی و شوران در زمره شرکت های غیردولتی هستند که بیشترین میزان گاز گلخانه ای را از 1988 تاکنون تولید کرده اند و اگر استخراج سوخت های فسیلی به همان شدت بیست و هشت سال 1988 تا 2017 ادامه یابد، دمای هوای زمین تا پایان قرن جاری چهار درجه سانتی گراد گرم تر خواهد شد. مساله ای که می تواند پیامدهای فاجعه باری از جمله انقراض گونه های جانوری و خطر کمبود منابع غذایی را در پی داشته باشد. به گفته فاریا درحالی که شرکت ها نقش مهمی در ایجاد تغییرات اقلیمی دارند، مهمترین مانع «تنش محض» میان منافع کوتاه مدت و نیاز مبرم به کاهش گازهای گلخانه ای است. 
 
 
 
انتهای پیام/
 

گاردین:کلید رفع معضل تغییرات اقلیمی در دست تعداد اندکی از شرکت هاست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار