پس از هلاکت ابوبکر البغدادی، چه سرنوشتی در انتظار داعش خواهد بود؟

اسپوتنیک در مطلبی به بررسی آینده داعش پس از هلاکت سرکرده این گروه تروریستی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک در مطلبی نوشت: گروه تروریستی داعش هلاکت ابوبکر البغدادی – خلیفه خودخوانده خود – را تایید کرده است. اسپوتنیک نظر کارشناسان را درباره آینده این گروه تروریستی پس از هلاکت سرکرده خود جویا شده است.

روز سه‌شنبه، یک منبع عراقی به شبکه سومریه اعلام کرد گروه تروریستی داعش بیانیه‌ای منتشر کرده است که در آن هلاکت البغدادی تایید شده و در آن آمده است نام «خلیفه جدید» به زودی اعلام خواهد شد. با این‌حال، تروریست‌های داعشی جزئیات دیگری درباره هلاکت سرکرده این گروه اعلام نکردند.

روز 16 ژوئن، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ممکن است البغدادی در اواخر ماه مِه، و در پی حملات هوایی جنگنده‌های روسی در منطقه‌ای واقع در بخش جنوبی حومه رقه به هلاکت رسیده باشد. با این‌حال، وزارت دفاع روسیه در آن هنگام اعلام کرد این مسئله همچنان به تایید رسمی نرسیده است.

این در حالی است که بارها اخباری درباره کشته شدن البغدادی منتشر شده بود؛ به طوری که هلاکت وی در ژوئن و دسامبر 2016، آوریل 2015 و نوامبر 2014 نیز اعلام شده بود. در آوریل سال 2015 میلادی، گزارش‌ها حاکی از مرگ وی به دلیل جراحت شدید بود. در اکتبر 2016، گفته‌ها حاکی از هلاکت وی از طریق مسمومیت بود. در ژانویه 2017، رسانه‌ها گزارش دادند البغدادی در پی یک حمله هوایی دچار جراحت‌های شدیدی شده است.

در اواخر ماه ژوئن، نماینده‌ای از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد هلاکت سرکرده داعشی از جانب چندین منبع تایید شده است و اظهار اطمینان کرد البغدادی به هلاکت رسیده است.

پس از هلاکت ابوبکر البغدادی، چه سرنوشتی در انتظار داعش خواهد بود؟

ایجاد دودستگی در میان داعشی‌ها بعد از هلاکت ابوبکر البغدادی

«ایرینا فدوروا» -- محقق موسسه مطالعات شرق در آکادمی علوم روسیه – گفت به احتمال بسیار زیاد البغدادی کشته شده است. این کارشناس اظهار داشت خبر هلاکت سرکرده داعش، این گروه تروریستی را به شدت تضعیف خواهد کرد.

وی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت: «البغدادی برای عناصر داعش قدرت بزرگی به حساب می‌آمد. به همین دلیل است که انتخاب سرکرده دیگری برای این گروه تروریستی دشوار است، زیرا فرد جدید باید بتواند این قدرت را از خود نشان دهد.»

وی اشاره کرد هلاکت سرکرده داعش و شکست‌های پیاپی این گروه تروریستی موجب خواهد شد در داخل این گروه، دودستگی ایجاد شود.

فدوروا گفت: «تلاش برای دستیابی به قدرت می‌تواند موجب دودستگی در داعش شود. این گروه تروریستی در بیانیه اخیر از عناصر خود درخواست کرد از تفرقه بپرهیزند و متحد باقی بمانند. این نشان می‌دهد هم‌اکنون در مدیریت این گروه تروریستی مشکلاتی رخ داده است.»

در عین حال، فدوروا متذکر شد چنین سنارویی می‌تواند برای مبارزه علیه تروریسم در منطقه پیامد‌های منفی داشته باشد.

وی گفت: «در صورتی که داعش دچار تفرقه شود، نتیجه آن پیدایش گروه‌های تروریستی کوچک‌تر خواهد بود که هرکدام سرکرده خود را خواهد داشت. این مسئله می‌تواند تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق را دشوار کند.»

«الکساندر میخائیلوف» - عضو شورای سیاست خارجی روسیه - اظهار کرد هلاکت البغدادی درآمد داعش را کاهش خواهد داد.

میخائیلوف در گفتگو با اسپوتنیک گفت: «هلاکت سرکرده داعش، بر تامین مالی این گروه تروریستی نیز تاثیر خواهد گذاشت. شاید مسئله اصلی این باشد که چه کسی هزینه‌های داعش را تامین خواهد کرد. به طور معمول، هزینه‌ها به جیب سرکرده این گروه واریز می‌شود.»

میخائیلوف همچنین گفت هلاکت البغدادی به جستجوهای طولانی برای سرکرده این گروه تروریستی پایان داده است.

پس از هلاکت ابوبکر البغدادی، چه سرنوشتی در انتظار داعش خواهد بود؟

وی گفت: «دیر یا زود وی به هلاکت می‌رسید. با این‌حال، نمی‌توانیم این سناریو را در نظر نگیریم که وی به دلیل جنگ قدرت داخلی کشته نشده باشد.»

وی افزود هلاکت سرکرده این گروه تروریستی موجب توزیع مجدد قدرت در داخل داعش خواهد شد. با این‌حال، انتظار می‌رود عناصر داعش به اقدامات خود ادامه دهند.

میخائیلوف خاطر نشان کرد: «ما می‌دانیم که در داعش، مرکز قدرتی وجود ندارد، بلکه مراکز قدرت مختلفی در آن قرار دارند. علی‌رغم تحمل ضربه‌ای دندان‌شکن، به نظر می‌رسد داعش فعال باقی خواهد ماند.»

با این‌حال، میخائیلوف گفت داعش اکنون می‌داند «به گوشه‌ای رانده شده است». وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: «مبارزه با تروریسم شدت خواهد گرفت. اکنون شکار داعشی‌ها با قدرت بیشتری انجام می‌شود. حتی اگر آن‌ها به منطقه دیگری مانند افغانستان نقل مکان کنند، شرایط برای آن‌ها تغییری نخواهد کرد.»

انتهای پیام/

 

سرنوشت داعشی‌ها بعد از مرگ ابوبکر البغدادی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۵۲ ۲۲ تير ۱۳۹۶
برید گم شید
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۱۲:۰۱ ۲۲ تير ۱۳۹۶
پولشونرا وهابی های عربستان میده والان صهیونیست ها از این داعشی که کشور به ظاهر مسلمان عربستان به وجود اورده بیشترین سوء استفاده را می کند
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۷:۳۹ ۲۱ تير ۱۳۹۶
همدیگرو سیخ میزنن میخورن یا خودش نودارمیزنن یا فرارمیکنن توصحراوبیابون میمیرن وعده الهی حقه بااسم رسول خدا بچه کباب کنی مگه خدامیذاره راحت باشی نابوذشدن ولی به مرضهای مختلف میمیرن
آخرین اخبار