مدیرکل راه آهن جنوب شرق خبر داد:

تاکید بر روابط ریلی ایران با پاکستان

در نشست تخصصی قائم مقام راه آهن پاکستان با هیئت اعزامی ایران بر گسترش روابط ریلی دو کشور تاکید شد.


تاکید بر روابط ریلی ایران با پاکستانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل راه آهن جنوب شرق، مجید ارجونی اظهار داشت: با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و وجود مرز‌های ریلی سرخس، رازی، اینچه برون و شلمچه پیشنهاد افزایش روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های عضو CIS، روسیه، کشور‌های اروپایی و عراق مطرح شد.


وی افزود: در این نشست با تقدیم دعوت نامه رسمی دکتر محمد زاده معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن از مدیران عالی رتبه راه آهن پاکستان جهت برگزاری جلسات مشترک با مدیران ارشد راه آهن ج. ا. ا. دعوت به عمل آمد.


وی با اشاره به اینکه مقرر شد موافقت نامه ۱۹۵۹  اصلاح شود، بیان کرد: انتقال تجارب و آموزش متقابل پرسنل راه آهن دو کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.


مدیرکل راه آهن جنوب شرق با اشاره به اینکه در این نشست موقعیت تجاری راه آهن ایران و کریدور‌های فعال ریلی در مرز‌های کشور با همسایگان دور و نزدیک همراه با ارائه اطلاعات جامع و کامل معرفی شد، اضافه کرد: مشکلات محور ریلی کویته – زاهدان با توجه به پایین بودن بار محوری مسیر ( ۱۶/۵ تن ) و سرعت پایین قطار‌های باری ( ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر) و لزوم تامین قطار امداد و نجات با توجه به مسافت ۷۰۰کیلومتری این محور و وجود ماسه‌های روان و بحرانی منطقه بلوچستان پاکستان ارائه شد.


وی گفت: پیشنهاد شد تا تعداد واگن‌ها و تعداد قطار‌ها با توجه به افزایش تقاضای تجار و بازرگانان در منطقه در مسیر کویته – زاهدان بیشتر شود.


وی اذعان کرد: مقرر شد تا قطار مسافری کویته- زاهدان- مشهد با توجه به تردد بیش از ۲۶ هزار نفر مسافر و زائر از مرز میرجاوه به اماکن زیارتی مشهد، قم و عتبات عالیات در دستور کار طرف پاکستانی قرار گیرد.


وی اظهار کرد: بر فعال سازی و احیای محور کراچی – گوادر- بندر چابهار با توجه به ظرفیت ۸/۵ میلیون تن بار موجود بندر چابهار و اتصال خط چابهار – زاهدان- مشهد در آینده نزدیک تاکید شد.


پروین آقا قائم مقام راه آهن پاکستان در این نشست اظهار داشت: وزیر راه آهن پاکستان در جلسه‌ای که با بانک توسعه اسلامی داشته پیگیر اخذ وام جهت پروژه اصلی ریلی به ویژه راه آهن کویته – زاهدان شد.


وی ضمن تایید وجود مشکلات و نواقص در محور کویته – تفتان قول مساعد برای بازدید از این محور و رفع مشکلات و موانع را داد.
قائم مقام راه آهن پاکستان بیان کرد: در اولین فرصت همراه با روسای عالی رتبه راه آهن پاکستان جهت نشست مشترک به تهران عزیمت خواهد کرد.
وی متقابلا از مقامات راه آهن جمهور اسلامی ایران جهت حضور در اسلام آباد دعوت کرد.

انتهای پیام/ب

پیشنهاد افزایش قطار و واگن در مسیر کویته – زاهدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.