یاسوج؛

شکسته شدن رکورد مصرف برق در استان

شکسته شدن رکورد میزان مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد در هفته گذشته ضرورت همراهی مردم در مدیریت مصرف را بیشتر کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان مصرف برق در روزهای اخیر در 50 سال گذشته در این استان بی‌سابقه بوده و صرفه جویی از سوی مردم ضروری است.

داود راهزادی اظهار داشت: در روزهای هفدهم، هیجدهم و نوزدهم تیرماه امسال رکورد مصرف برق در استان شکست.

وی عنوان کرد: میزان مصرف برق در این استان در روز هفدهم تیرماه امسال به 396 مگاوات ساعت رسید.

راهزادی گفت: میزان مصرف برق در روز هیجدهم تیرماه به 399 مگاوات ساعت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 20 درصد افزایش داشته است.

وی بیشترین مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد در روزهای اخیر را در روز نوزدهم تیرماه عنوان کرد و گفت: 404 مگاوات ساعت در این روز مصرف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 12.6 درصدی را نشان می‌دهد.

راهزادی اظهار داشت: درصد رشد پیک بار در کهگیلویه و بویراحمد در خرداد امسال 14 درصد و این میزان در کشور 11.85 درصد است.

راهزادی گفت: افزایش بین 9 تا 11 هزار مشترک برق در سال، وجود برق‌های غیرمجاز و افزایش گرما و گرد غبار از مهمترین دلایل افزایش پیک بار برق در کهگیلویه و بویراحمد است.

 زیرساخت‌هایی که به مدیریت مصرف کمک می‌کند

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک هزار و 100 کنتور هوشمند برق برای نخستین بار در این استان نصب شد.

راهزادی اظهار داشت که این تعداد کنتور هوشمند برق برای نخستین بار در قالب طرح ملی فهام در مناطق مختلف استان نصب شده است.

وی گفت: مدیریت مصرف، کاهش نرخ تلفات و قرائت از راه دور از مهمترین ویژگی‌ها و مزایای کنتور هوشمند در قالب طرح ملی فهام است.

 برنامه ریزی برای کاهش مصرف برق در بخش کشاورزی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد از مشترکان تعرفه کشاورزی در این استان خواست با صرفه جویی چهارساعته در ساعت‌های پیک مصرف برق از 20 ساعت برق رایگان برخوردار شوند.

راهزادی گفت: مشترکانی که دارای انشعاب با تعرفه کشاورزی هستند درصورتی‌که در تابستان امسال در زمان پیک مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند از پاداش 20 ساعته برق رایگان برخوردار خواهند شد.

وی اظهار داشت: ساعات پیک مصرف یا همان ساعات اوج مصرف ویژه بخش کشاورزی در شب از ساعت 19 تا 23 بوده که در این ساعت می‌بایست پمپ‌های آب کشاورزی را خاموش تا در بقیه ساعت‌ها از برق رایگان بهره‌مند شوند.

راهزادی خاطرنشان کرد: زمان شروع این تفاهم‌نامه از پانزدهم خرداد تا پانزدهم شهریورماه است.

وی گفت: در سال گذشته 6/2 دهم مگاوات دیماند معادل 145 ساعت شاهد همکاری کشاورزان در زمان پیک مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد بوده که 650 میلیون ریال پاداش هم به‌صرفه جویی کنندگان پرداخت شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد، کاهش صورتحساب پرداختی، کمک به اقتصاد خانوار، پایداری بهتر شبکه‌های برق و مهمتر از همه رشد و شکوفایی اقتصاد مقاومتی کشور را از مهمترین مزایای کاهش مصرف برق در دوران پیک مصرفی دانست.

راهزادی، تعداد مشترکان دارای تعرفه کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد را 2 هزار و 594 تعرفه عنوان کرد و گفت: در سال گذشته با یک هزار و 470 مشترک بخش کشاورزی تفاهم‌نامه کاهش مصرف در ساعت‌های پیک مصرف منعقد شد.

  راهکارهای مدیریت مصرف

کارشناسان می‌گویند: مشترکان برق خانگی می‌توانند استفاده از وسایل پرمصرفی مانند ماشین‌های لباسشویی، جاروبرقی و ظرفشویی را به ساعت‌های 24 تا هفت صبح موکول کنند.

خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز ساده‌ترین راه صرفه جویی در مصرف برق است.

ضریب مصرف برق در ساعت‌های هفت صبح تا 19 عصر، یک است؛ این ضریب در ساعت‌های 19 تا 24 شب، 2.5 محاسبه می‌شود و در بین ساعت‌های 24 تا هفت صبح یک چهارم محاسبه می‌شود.

رئیس اداره برق گچساران با اشاره به افزایش چشمگیر میزان مصرف برق و گرمای بی‌سابقه هوا بر مشارکت مردم برای به حداقل رساندن مصارف غیرضروری به‌ویژه در ساعت‌های پیک مصرف تأکید کرد.

علی روانگرد افزود: خودداری از استفاده از دستگاه‌هایی مانند لباس شویی و جاروبرقی در ساعت‌های اوج مصرف ضرورتی اجتناب ناپذیر برای به حداقل رساندن خاموشی‌ها است.

وی عنوان کرد: خاموش کردن لامپ‌های اضافی و فرهنگ سازی برای کاهش الگوی مصرف در بخش خانگی گام بلندی به سوی مدیریت مصرف است.

رئیس شرکت برق کهگیلویه نیز گفت: مصرف برق در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 مگاوات افزایش داشته است.

خسرو پرویزی با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف از سوی مشترکان بیان کرد: افزایش پیک بار مصرف سبب ایجاد خاموشی خواهد شد.

وی بیان کرد: امسال طرح کاهش تلفات برق با هدف پیشگیری از خاموشی‌ها در این شهرستان برنامه ریزی شد.

پرویزی عنوان کرد: این طرح با اعتباری بالغ بر 11 میلیارد و 500 میلیون ریال در حال اجراست.

پرویزی افزود: 33 دستگاه ترانس در این راستا نصب شد.

وی اظهار کرد: خاموشی‌های موجود در سطح شهر با برنامه ریزی و از قبل اطلاع رسانی می‌شود.

شهرستان کهگیلویه با 132 هزار نفر جمعیت دارای چهار شهر، چهار بخش و 10 دهستان بیش از 39 هزار مشترک برق دارد.

این شهرستان دارای 365 روستای بزرگ و کوچک است.

تعداد مشترکان برق در کهگیلویه و بویراحمد حدود 230 هزار مشترک است که از این تعداد 180 هزار مشترک خانگی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد تنها یک نیروگاه برق 15 مگاواتی دارد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.