باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

واردات زعفران صحت دارد؟

برخی از مسئولین با اشاره به اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا به شمار می رود، واردات آن را تکذیب کرده و در مقابل برخی کارشناسان، واردات این محصول را منوط به پرداخت تعرفه 55 درصدی گمرک می‌دانند.

واردات زعفران صحت دارد؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زعفران یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی در کشورمان محسوب می شود که اگر به آن بها داده شود، قطعاً پتانسیل های بالقوه آن جهت صادرات به بالفعل تبدیل می شود.

 این در حالی است که مسائل و موضوعات مختلفی نظیر واردات و قاچاق پیاز زعفران دست و پای این صنعت را بسته و از سرخی کاسته است. حال جای سؤال است که چرا مسئولین مربوطه با وجود نقش پراهمیت این محصول در بازارهای صادراتی، واردات آن را آزاد کردند؟

البته برخی از مسئولین امر با اشاره به اینکه ایران بزرگترین تولیدکنندۀ زعفران در دنیا به شمار می رود، واردات آن را تکذیب کرده و در مقابل برخی کارشناسان  واردات محصول را منوط به پرداخت تعرفه 55 درصدی گمرک می‌دانند.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار داشت: آزادسازی واردات زعفران مخاطرات زیادی برای چرخه اشتغال، تولید و صادرات محصول در بر خواهد داشت.

به گفته وی زعفران یک کالای ملی و استراتژیک به شمار می رود که از کمیت و کیفیت آن باید حمایت کرد.

نورانی با اشاره به اینکه واردات زعفران برای بزرگترین تولیدکننده، امری نادرست است، افزود: با واردات زعفران به هر میزان تعرفه ای که  صورت گیرد، مخالف هستیم، چرا که اخذ تعرفه، قاچاقِ محصول را به همراه دارد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: عده ای برای جیب زدن سود سرشار پیاز گیاه زعفران، اقدام به قاچاق پیاز می نمایند که ادامه این روند می تواند در آینده ، انحصار بازار این محصول را از دست ایران خارج کند.

واردات زعفران توجیه ندارد

غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: با توجه به آنکه سایر کشورها تنها 8 درصد تولید زعفران را در اختیار دارند از این رو واردات زعفران به ایران صحت ندارد.

وی با اشاره به اینکه گمرک تعرفه 55 درصدی برای واردات زعفران دریافت می نماید، افزود: در صورت واردات زعفران خلأ قانونی پیش رو نخواهیم داشت و با توجه به اینکه ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا به شمار می رود، اخذ این تعرفه  برای واردکنندگان، صرفه اقتصادی ندارد.

نرخ زعفران وارداتی از داخلی بالاتر است

غلامرضا منوچهری دبیر شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی اظهار داشت: برای  واردات زعفران جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، چراکه سایر کشورهای تولیدکننده، زعفران به قدری که بتوانند آن را به بازارهای هدف از جمله ایران صادر نمایند، در دسترس  ندارند.

با اشاره به اینکه واردات زعفران جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، افزود: سایر کشورهای تولیدکننده، زعفران به قدری که بتوانند آن را به بازارهای هدف از جمله ایران صادر نمایند، در دسترس  ندارند.

منوچهری با اشاره به اینکه نرخ زعفران وارداتی از داخلی بالاتر است، یادآور شد: زعفران ایرانی برای رقبا آنقدر توجیه اقتصادی دارد که پس از خرید، با بسته بندی های جدید و با برند خود به بازارهای هدف صادر می‌کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۹ ۳۱ تير ۱۳۹۶
خدا ان روز را نياورد كه زعفران وارداتي داشته باشيم چون علاوه بر صدمه به كشاورزان معلوم نيست چه مضراتي زعفرانهاي وارداتي داره
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۴:۳۲ ۳۰ تير ۱۳۹۶
اگر صحت داشته باشه که به معنی حقیقیش یک فاجعست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۳۰ تير ۱۳۹۶
ما نباید محصولات استراتژیکمون رو صادر کنیم.
آخرین اخبار