در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بررسی شخصیت علمی امام صادق(ع)/ پرده برداری از اسرار جهان در ظهور حضرت حجت (عج)

از دوران امامت امام صادق‌(ع) به عنوان کشف علوم و حقایق نام برده شده و در زمانه ظهور حضرت حجت‌(عج) از علوم و اسرار جهان پرده‌برداری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال موسویان سخنران و کارشناس مذهبی و امور دینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره شخصیت علمی امام صادق(ع) گفت: امام صادق (ع) در زمانه ای قرار گرفتند که می‌توانیم بگوییم تمام ابعاد شخصیتی ائمه معصوم‌(ع) از تقوا، پرورش شاگرد، رشادت‌ها، جهاد و ... در زمان امام صادق‌(ع) به طور کامل منصه ظهور رسید. البته پیش از این در زمان امیرالمومنین (ع) بحث پرورش شاگردان و علوم دینی بود، ولیکن به دلیل امر جهادی و برپایی عدالت در فضای آن دوران، به مقدار پرداخت علم در دوره امامت امام جعفر صادق (ع) نبود.

 

وی در ادامه بیان کرد: پس از دوران جهادی امام علی(ع)، امام حسن مجتبی(ع) و سالار شهیدان (ع) و ... هیچ کدام از ائمه معصومین (ع) به اندازه امام باقر (ع) شکافنده علوم و پسر بزرگوارشان حضرت صادق(ع) در پرورش شاگردان در همه ابعاد امامت ظهور نبود و به همین جهت امام صادق (ع) را رئیس مذهب جعفری می‌نامند.

 

این کارشناس مذهبی و امور دینی افزود: از دوران امامت امام صادق‌(ع) به عنوان کشف علوم و حقایق نام برده شده و در زمانه ظهور حضرت حجت‌(عج) از علوم و اسرار جهان پرده‌برداری می شود.

 

وی با بیان روایتی از امام صادق‌(ع) پیرامون جامعه امروزی اظهار‌داشت: امام صادق (ع) می‌فرمایند: «اَلعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِسُ»؛ « آن کس که به زمان خویش دانا و آشنا باشد، شبهات به او هجوم نمی‌آورند.»، به این معناست که در حوزه های مختلف بدانیم یک عالم در زمانه خودش باید چه کارهایی را انجام بدهد و چه نسبت به فضای جامعه خودش آگاهی دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین موسویان در پایان از وجه تمایزها و شباهت‌های شیعه جعفری و علوی خاطرنشان کرد: فرقه‌های مختلف شیعی اعم از دوازده امامی (جعفری)، علوی و ... هر‌کدام یک خط سیر و تکامل دارند و فقط در نشانه‌ها و یا مولفه‌های مختصری تفاوت دارند و فرق فاحشی بین آن‌ها نیست.

 

انتهای پیام/


آیا بین مکاتب مختلف شیعه تفاوت است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.