تاجیک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

مواضع همپیمانان آمریکا در تقویت داعش در حال تغییر است

سفیر سابق ایران در اردن گفت: همپیمانان آمریکا در حمایت از داعش در حال فاصله گرفتن از این گروهها هستند.

سفیر پیشین ایران در اردن  :نصرالله تاجیک سفیر پیشین ایران در اردن در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه پروژه داعش سازی نوعی استفاده ابزاری از اختلافات مذهبی و مدیریت روندی است که در غرب به عنوان بهار عربی معروف شد. بیان داشت: با شروع حرکت مردمی در غرب آسیا و شمال آفریقا قدرتهای فرامنطقه‌ای و همپیمانانش مانند رژیم صهیونیستی، عربستان، قطر و ترکیه در صدد برآمدند خیزش‌های مردمی را مدیریت کنند.

سفیر پیشین ایران در اردن با اشاره به اینکه بحث تروریسم وارداتی یا جنگ نیابتی در کشورهای منطقه نیز در همین راستا بود، افزود: داعش اگرچه بیشتر ناشی از نارضایتی اهل سنت و مسائلی که در عراق به‌وجود آمد و بعدها هم در سوریه از یک حرکت مدنی شکل گرفت، اما لجستیک و پرورش یا تقویت آنان و تامین مالیشان پروژه‌هایی بودند که توسط هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا از جمله رژیم صهیونیسیتی از سال2011 کلید خورد.

تاجیک با بیان اینکه اکنون همپیمانان آمریکا متوجه شده‌اند مدیریت داعش و دیگر گروههای تروریستی از دستشان خارج شده تصمیم گرفته‌اند روندشان را تغییر دهند، عنوان کرد: شایدبخشی از بحث قطر عربستان به این موضوع برمی‌گردد و قطری‌ها برای اینکه بار این مسئله را در آینده به دوش نکشند سریع تغییر موضع دادند.

وی با اشاره به اینکه قطر به لجستیک و تامین مالی داعش کمک فراوانی کرد، گفت: آنان اکنون در حال فاصله گرفتن از این گروهها هستند.

سفیر پیشین ایران در اردن با بیان اینکه سعودی‌ها از جهت تامین مالی و خرید تسلیحات و ترکیه هم به لحاظ کریدور و  باز گذاشتن مسیرها برای انتقال و رفت و آمد جنگجویان وارداتی نقش برجسته‌ای داشتند، افزود: بحث حمایت از تروریسم از سوی همپیمانان آمریکا اکنون در حال تغییر است و انفجاراتی که در غرب و اروپا و...صورت گرفت موجب شد آنان به این نتیجه برسند که  روند از دستشان خارج شده و  شکل و شمایل این قضیه را به صورت دیگری دنبال کنند.

تاجیک خاطرنشان کرد: مجموعه همپیمانان آمریکا در  تقویت حرکت داعش نقش زیادی داشتند و اکنون هم به دلیل به خطر افتادن منافعشان تغییر نقش می‌دهند.

انتهای پیام/

شکست پروژه داعش‌سازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار