معمای حل نشده چند ساله

محاکم قضایی برگ سبز خودرو را به رسمیت نمی‌شناسند/ سردرگمی مردم ادامه دارد

امروز هیچ‌کس نمی‌داند که باید چه کار کند؛ به دفترخانه برود یا با در دست داشتن همان برگ سبز می تواند خیالی آسوده داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظام‍ی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اوایل تیرماه بود که مجلس شورای اسلامی با صدور حکم نهایی خود دعوای بین نیروی انتظامی و کانون سردفتران را پس از نزدیک به 15 سال حل و فصل کرد و حق را به ناجا داد.

در این حکم نظر مجلس شورای اسلامی اینطور آمده است: « مستند به ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران (اصلاحی 1388.06.17 ) مسوولیت صدور گواهینامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو در قلمرو جمهوری اسلامی ایران برعهده نیروی انتظامی است. همچنین با توجه به متن ماده (29) قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی مصوب 1389.12.08 و مشروح مذاکرات تصویب قانون مربوطه همچنین با توجه به این امر که در ماده (47) قانون ثبت و اسناد صرفا به ثبت اموال غیرمنقول اشاره شده است؛ مستند قانونی مبنی بر الزام مراجعه به دفترخانه ثبت و اسناد جهت نقل و انتقال خودرو یافت نشد و به موجب ماده (1287) قانون مدنی سند خودروی صادره از سوی نیروی انتظامی رسمیت داشته و به ویژه با نسخ ماده (10) قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی مصوب 1350 به وسیله ماده (35) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389.12.08 در طرح دعاوی محاکم قضایی می‌تواند به عنوان سند رسمی تلقی شود.

بعد از ابلاغ این رای بود که سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی گفت: در مورد سند خودرو ابهاماتی بود كه از مجلس استعلام كرديم و پاسخ گرفتيم و سخنگوی ناجا توضيحاتی در اين زمينه اعلام كرد. همه دستگاه‌ها ازجمله ناجا بايد به قانون تمكين كنند. آخرين مكتوبه‌ای كه از مجلس برای ما آمده، موارد مورد نظر ما را تأييد كرده و ناجا نيز اقدامات خود را براساس قانون دنبال خواهد كرد.» سردار حسين اشتری كه پيش از اين كمتر به اين موضوع ورود كرده بود، گفت: «ما به‌دنبال اين هستيم كه مردم هزينه كمتری بپردازند، با دستگاه‌های مختلف نيز مكاتباتی انجام داديم.

اما حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در اخرین نشست خبری خود اعلام کرد: محاکم و دادگاه‌ها اسنادی را قبول دارند که در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشند و نگفتند که مردم ملزم به مراجعه به دفترخانه‌ها هستند. این موضوع مانند نوشتن مبایعه نامه‌های عادی است تا زمانی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشود در دادگاه‌ها و محاکم قضائی مورد تایید نیستند و تفاوتی با اسناد عادی ندارند.

سند برگ سبز خودرو؛ قصه‌ای که ظاهرا سر دراز دارد

 با در نظر گرفتن سخنان معاون اول دستگاه قضا به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که هنوز این دعوای چندین ساله حتی با دخالت مجلس شورای اسلامی نیز حل نشده و این مشکل هر روز در حال قد کشیدن است. بهتر است این اختلاف کلی بین ناجا و دستگاه قضا هر چه زودتر از بین برود؛ زیرا دود این آتش فقط و فقط به چشم مردم خواهد رفت؛ مردمی که روزانه به خرید و فروش  خودرو مشغول هستند و شدیدا پیگیر آخرین تصمیم‌گیری برای این مشکل هستند.

 به هرحال امروز هیچ‌کس نمی‌داند که باید چه کار کند؛ به دفترخانه برود یا در دست داشتن همان برگ سبز پایان کار است. یکی از مردمی که در این میان برای نقل و انتقال خودرو اقدام کرده بود گفت: من  برای عدم مراجعه برای تنظیم سند خودرو مجبور شدم دو ماه دنبال مالک قبلی بگردم و آخر هم چون بعلت جابجایی محل سکونت مالک قبلی(فروشنده) نتوانستم پیدایش کنم،گفتند باید وکیل بگیرم و الزام مالک قبلی خودرو را-که فقط به نام من تعویض پلاک کرده بود ولی در دفترخانه حضور نیافت تا به نام من سند تنظیم شود- از دادگاه بخواهم که این داستان هفت ماه طول کشید تا رأی غیابی الزام مالک قبلی به انتقال رسمی مالکیت ماشین در دفتر اسناد رسمی صادر شد و آخر هم نماینده اجرای احکام دادگستری در یک دفتر اسناد رسمی به جای مالک قبلی و طبق رای دادگاه حقوقی، سند رسمی دفترخانه‌ای امضا كرد و خودرو به نام من شد. البته همه هزینه سند هم با دادگاه و وکیل و... افتاد گردن من.

فردی دیگر که به گفته خودش تا کنون چندین خودرو را خرید فروش کرده است  نیز گفت: من هرچه به یاد دارم برای تنظیم سند و قطعی کردن آن به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده ام و این هم یک سردرگمی است که برای مردم ایجاد شده است و نمی دانم چرا این همه با قانون بازی می شود، اگر قانون تاکید دارد که نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود ،چرا ناجا نظر متفاوت دارد ،گناه مردم چیست؟ که بین این دو نظر گیر کرده اند. مسئولان ذی‌ربط وقتی موضوعی صراحت قانونی دارد ،باید خیلی با اقتدار روی حرفشان پا فشاری کنند و از اجرای قانون دفاع و حمایت کنند تا مردم سرگردان نشوند.

هموطن دیگر با اشاره به دریافت پول زور در دفاتر ثبت اسناد گفت: تنظیم سند رسمی در دفترخانه‌ها کاری اضافی و هزینه‌بر است و هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد. همه جای دنیا هم خرید و فروش اتومبیل با تعویض پلاک صورت می‌گیرد. دفترخانه ها بدون دسترسی به سابقه جرم و خلاف خودرو و نداشتن شایستگی برای بررسی این موضوع چرا اقدام به نقل و انتقال و یا وکالت می‌کنند؟! مردم نسبت به این  موضوع و طولانی شدن بسیار معترض هستند.

سند برگ سبز خودرو؛ قصه‌ای که ظاهرا سر دراز دارد

یک از کارشناسان قضائی در رابطه با این مشکل 15 ساله و سخنان سخنگوی ناجا مبنی بر اینکه پلیس به فکر جیب مردم است اظهار داشت: این را در نظر داشته باشید به همه سردفتران به صورت دقیق نظارت می شود. پلیس، ضابط قوه قضاییه است وقتی رئیس قوه قضاییه ابلاغ رسمی زده است و پلیس همکاری نمی‌کند، باید چه گفت؟ مالیات‌های پرداختی مردم از طریق دفاتر اسناد رسمی به حساب دولت ریخته می‌شود. اگر نقل و انتقال خودرو توسط پلیس صورت گیرد، هزینه‌هایی که مردم می‌روند به کجا می رود؟ هیچ جایی پلیس را مکلف به انتقال سند نکرده است. باید از نیروی انتظامی پرسید شما در کارشناسی تعویض پلاک پول می‌گیرید، چه اصراری دارید مردم به دفترخانه نروند. اگر هدف شما مردم است، چرا دارید تبلیغات گسترده رسانه ای می کنید تا مردم به دفترخانه نروند. نکته اینجاست مسئولانی که می گویند دفترخانه نروید، چرا خودشان به دفترخانه می روند؟ مگر نمی گویند لازم نیست، پس چرا خودشان می روند ثبت دفترخانه می کنند.

 در این بین هم ناجا و هم کانون سردفتران برای خود دلایلی را مطرح می‌کنند و براساس آن حق خود می‌دانند که نقل و انتقالات خودرو‌ها را ثبت کنند. درخصوص مالکیت خودرو مدتی است دو بحث اساسی وجود دارد؛ یکی این که ما برای خودرو هم مثل اراضی و سایر مایملک مردم، شان قائل شویم و ماده 22 قانون اساسی هم بر این نکته تاکید دارد و براساس آن، مرجع صدور تمام سندهای رسمی، سازمان ثبت اسناد کشور اعلام شده است، اما بحث دوم این است که از نظر تسهیل کار مردم و از بین بردن هزینه‌های گزاف، عده‌ای هم بر صدور برگ سبز به عنوان دلیل مستندی بر مالکیت افراد نسبت به خودرو تکیه می‌کنند. این اختلاف کماکان وجود دارد و امیدواریم در قانون برنامه ششم، این موضوع برای همیشه حل و فصل شود.

سند برگ سبز خودرو؛ قصه‌ای که ظاهرا سر دراز دارد 

چراغ راه روشن است؛ کمی تامل کافی است

شاید زمان آن رسیده باشد که مسئولین ما بار دیگر به سخنان رهبر معظم انقلاب رجوع کنند. مقام معظم رهبری درباره ضرورت انسجام و هماهنگی دستگاه های دولتی می‌فرمایند: «به مسؤولان در سطوح مختلف هم عرض می‌کنم که یکی از راه های موفقیّتِ عملی و جا گرفتن در چشم مردم، همکاری دستگاه های مختلف و همکاری قوای سه گانه است. نباید همدیگر را تضعیف بکنند. هیچ کس نباید قوای مسؤول مملکت را تضعیف بکند. … نهادهای قانونی که هر کدام در زیر این بنای شامخْ یک ستون هستند، باری را بر دوش دارند. مجموعه این هاست که این بنای با عظمت را سرپا نگاه داشته است. … اشکال داشتن به یک کار یا دو کار یا ده کار که بعضی از این اشکال‌ها طوری است که اگر توضیحی داده بشود، ممکن است برطرف هم بشود، ولو برطرف هم نشود، موجب نمی شود که ما نهادها را تضعیف کنیم».

 انتهای پیام/

برگ سبز یا سند رسمی؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
نادر
۰۶:۱۹ ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
فقط برگ سبزبهترین گزینه است چرا به فکر مردم نیستید خاتمه بدید به این دعوا
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۲:۲۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۶
هرکس میخاد سهمشو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۳۰ تير ۱۳۹۶
از دلایل عقب ماندگی کشورها اینه که یه مساله کوچک سالها حل نشده باقی میمونه و تنها طرفی که در نهایت آسیب میبینه مردم هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۹ تير ۱۳۹۶
برگ سبز کافی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۲۹ تير ۱۳۹۶
من نمیدونم از کی نیروی انتظامی دلش برا مردم سوخته حالا خود مردم رفتار پلیس رو دیدن و اینجوری میگن برگ سبز وقتی برگ سبز شد سند اون وقت میفهمی چه خوابی براتون دیدن ای دل غافل
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۲۲ ۲۸ تير ۱۳۹۶
درووود
Germany
ياسر
۲۰:۲۴ ۲۸ تير ۱۳۹۶
مگه خودروهاي نو كه از كمپاني به مردم تحويل ميشود در دفترخانه ثبت ميشوند اين چه فيلمي است كه سر مردم در مي آورند بخدا مردم گناه دارند يكي به فكر مردم باشه !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مسعود خادمی
۲۰:۰۴ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز بهتره چرا که شما در هر لحطه از شبانه روز می تونی به نیروی انتظامی دستررسی و اقدام به پیگیری کنی
Iran (Islamic Republic of)
مسعود خادمی
۲۰:۰۴ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز بهتره چرا که شما در هر لحطه از شبانه روز می تونی به نیروی انتظامی دستررسی و اقدام به پیگیری کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۸ تير ۱۳۹۶
رفتم مسافرت قصد داشتم تعدادی روسری و شال ایرانی سوغاتی. بخرم ببرم از کشور چین روسری زده بودند چقدر زیبا با طرح هادی متنوع و ارزان هر چی روسری ایرانی خواستم یا نداشت یا گرون بود آخه خجالت داره روسری چیه که خودمون درست نمی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۸ تير ۱۳۹۶
اقایون رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۸ تير ۱۳۹۶
کلید حل این مشکل دست خود مردم است با هم متحد باشید به دفترخانه مراجعه نکنیدو فقط سند نیروی انتظامی را ملاک قرار دهید قوه قضاییه حرف زور میزند موضوع خود به خود حل می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۸ تير ۱۳۹۶
قوه قضائیه ای که به فکر مردم نباشه بی عدالت خانه است .قوه فضاییست
Iran (Islamic Republic of)
خ
۱۷:۳۹ ۲۸ تير ۱۳۹۶
این چ عدالتیه که قو قضاییه
از مردم بدبخت پول میگیره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۳۹ ۲۸ تير ۱۳۹۶
مسؤل دفترخونه ها که توپ شده وضعشون و تمام زورشون میزنن که نشه ولی واقعا ظلم ما مردم هست آخه چرا ما باید پول بدیم بره تو جیب این دفتر خونه ها..طبق معمول کسی به فکر ما مردم نیست و دفتر خونه ها یکم سر کیسه شل میکنن به طرف راهنمایی و مردم باید پول زور بدن..
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۷:۳۸ ۲۸ تير ۱۳۹۶
قوه قضاییه حرف زور میزنه
ختی داخل مسکن هم نباید دخالت کند شهرداری
یا بنیاد مسکن سند بدهند
به قوه قضاییه چ ربطی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۸ تير ۱۳۹۶
فقط برگ سبز ...........واقعا دفترخونه فقط برای اینکه جیب مردم رو خالی کنند اینگونه زور میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۸ تير ۱۳۹۶
شتر سواری دولا دولا نپیشه با این رفتار علی اظاهر پول واقتصا مبناست ولاغیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۸ تير ۱۳۹۶
خوابی که نیروی انتظامی برای مردم دیده اجرا بشه اونوقت طرفدارای برگ سبز پشیمون میشن میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۸ تير ۱۳۹۶
عرضه حل یک مشکلی به این کوچیک را ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۸ تير ۱۳۹۶
خنده داره از مردمی که علم حقوقی ندارند و چه حرفهایی راجع به سند مالکیت می زنند!!
اینقدر مطلع نیستند که دفترخانه مرجع انتقال سند است نه مرجع صدور سند!
اگر برگ سبز برای خودرو نشان از سند مالکیت است صدور برگه کمپانی پس چیه؟
برگه کمپانی سند مالکیت است و دفترخانه مسوول انتقال مالکیت فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۸ تير ۱۳۹۶
مونده به همت مردم، اگه مردم جهت نقل و انتقال خودرو به دفتر خونه نرن این موضوع خود به خود حل میشه. یه کم باید فکر کرد آخه قوه قضائیه در مورد خودرو چیکار میکنه که با ید این همه پول مفت رو از مردم بگیره
United States of America
محمود
۱۵:۰۲ ۲۸ تير ۱۳۹۶
کدوم عاقلانه تر است:رویت بازدید،کارشناسی،وتایید اصالت خودرو توسط کارشناس خبره تعویض پلاک.یا نشون دادن چند برگه کاغذ،سند،بیمه،کارت ملی که دفتر خونه فرق اصلی وجعلی اصلان متوجه نمیشه..واسه پوله واسه پوله.اگه تو اینو بدونی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۸ تير ۱۳۹۶
یعنی این موضوع بزرگتر نداره که به دستور قاطع صادر کنه این قضیه تموم بشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۱۵ ۲۸ تير ۱۳۹۶
حق با نیرو انتظامیه ثبت هم پول الکی میبره هم وقت مردمو تلف میکنه کارشم خیلی احمقانست واقعا کدوم کودک پشت این قضیست الله اعلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۸ تير ۱۳۹۶
اگه راست میگوید رای گیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۸ تير ۱۳۹۶
فقط یه کلام برگ سبز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز مهمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۸ تير ۱۳۹۶
سند فقط برگ سبز کافیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز
Netherlands
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۸ تير ۱۳۹۶
من که پول ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۸ تير ۱۳۹۶
اول چرا زمانی که ماشین نو میخریم شرکت کاری به دفتر اسناد رسمی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز کافیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۸ تير ۱۳۹۶
آخه این همه پول اضافی بدیم ب دفتر خونه که چی بشه؟این پول زوره خدا شاهده،وقتمون الکی میره ،پولمون الکی میره،آخه ما این دردمونو ب کی بگیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۸ تير ۱۳۹۶
من با برگ سبز به عنوان سند هویتی موافقم
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۱:۵۰ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۸ تير ۱۳۹۶
مگه ما مجلس قوه مجريه نداريم ؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۵۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
داریم //ولی خودشون هم نمیدونن میخوان چکار کنن
Iran (Islamic Republic of)
خلیل
۱۱:۲۷ ۲۸ تير ۱۳۹۶
.برگ سبز هم راحته هم کم خرج وهم معتبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز
-
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۸ تير ۱۳۹۶
من با بر گ سبز موافقممم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۹ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز کافی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۸ تير ۱۳۹۶
تورو خدا فکر مردم و مشکلات اونها هم باشید به خدا روا نیست.
فقط بزرگ سبز
درود بر ناجا
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۰:۴۵ ۲۸ تير ۱۳۹۶
سلام اخه چرا باید سند بزنی . فقط به خاطر پوله دیگه برای بعضی ماشینها بابته سند تا ۱۵ میلیون تومان باید پول بدی'' اخه چراااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۸ تير ۱۳۹۶
سندهویت یک فردشناسنامه آن فرداست که باکدملی مشخص می شود سندهویت یک خوردونیزسندمالکیت خودرواست که باشماره پلاک مشخص میگردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۸ تير ۱۳۹۶
مگه مجلس نباید قانون تصویب کنه و بقیه دستگاهها اجرا کنند.
چرا قوه قضائیه قانونی که مجلس تصویب و اعلام کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۰:۰۷ ۲۸ تير ۱۳۹۶
به قول خدابیامرز بامشاد:وده وده پول زور وده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز فقط کافیه
Iran (Islamic Republic of)
مرتضي
۰۹:۵۳ ۲۸ تير ۱۳۹۶
فقط برگ سبز بهتره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۲ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۸ تير ۱۳۹۶
برگ سبز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۸ تير ۱۳۹۶
ای خدا .خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۸ تير ۱۳۹۶
باید رسیدگی بشه. به نظرمن برگ سبز
Iran (Islamic Republic of)
سام
۰۹:۲۸ ۲۸ تير ۱۳۹۶
سلام خودروی که از نمایندگی خریداری می شود مگر سند رسمی از دفتر خانه دارد فقط برگ سبز و فاکتور فروش دارد لطفا پاسخ دهند
Iran (Islamic Republic of)
ارمان
۰۹:۲۰ ۲۸ تير ۱۳۹۶
سلام .بنظر برگ سبز خودرو ملاک مالکیت باشه بهتره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۸ تير ۱۳۹۶
سلام .بنظر برگ سبز خودرو ملاک مالکیت باشه بهتره .
Iran (Islamic Republic of)
اااا
۰۹:۱۶ ۲۸ تير ۱۳۹۶
باید کسانی که ازمردم زیاد پول میگیرند برای برگ دسبز خودروها مجازات بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۸ تير ۱۳۹۶
فقط برگ سبز
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۵۶ ۲۸ تير ۱۳۹۶
فقط میخوام از مردم پول زیاد بگیرین . مالیات که میگیرن . . ارزش افزوده که میگیرن . بیمه که میگیرن . جریمه که میگیرن .
آخرین اخبار