ظریف در شورای روابط خارجی سخنرانی کرد

وزیر امور خارجه کشورمان در «شورای روابط خارجی» سخنرانی و به سوالات حضار پاسخ گفت.

ظریف در شورای روابط خارجی سخنرانی کردبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در «شورای روابط خارجی» سخنرانی و به سوالات حضار پاسخ گفت.

در این نشست که چهره‌های برجسته دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی حضور داشتند، به تفصیل به مسایل ایران و آمریکا، منطقه، برجام و... پرداخته شد.

 ظریف: سیاست تحریم و تغییر حکومت برای ایران جواب نمی‌دهد

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه سیاست تحریم و تغییر حکومت در ایران جواب نمی‌دهد، خواستار واقع بینی واشنگتن و اتمام اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های آمریکایی شد.

وی ادامه داد: طرح این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا از گذشته درس نگرفته است. شما نتایج پیاده سازی این سیاست در سال 1953 را دیدید.

ظریف افزود: آمریکا از زمان انقلاب اسلامی ایران به دنبال تغییر حکومت بوده است. در دولت اوباما به طور رسمی گفته شد که چنین سیاستی کنار گذاشته شده؛ اما باور نداریم که در حقیقت چنین بوده باشد.

وی ادامه داد: ما مشروعیت و قدرت خود را از مردم می‌گیریم. این تفاوت عمده ما با کشورهای هم‌ پیمان آمریکا در منطقه است.

ظریف افزود: همه کشورهای منطقه به نحوی زیر چتر حمایت خارجی هستند؛ اما ایران اینگونه نیست.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: همه می‌خواهند فراموش کنند که به مدت هشت سال، جنگی به ما تحمیل شد که در آن از شوروی تا آمریکا و همه اعضای دائمی شورای امنیت از طرف مقابل حمایت و میلیون‌ها دلار خرج کردند.

وی افزود: تغییر حکومت در ایران جواب نمی‌دهد چرا که ایران کشوری نیست که مشروعیت خود را از آمریکا بگیرد. ما به مردم خود متکی هستیم.

حمایت از نیروهای تندرو و خلأ دموکراسی در کشورهای منطقه

ظریف دربخش دیگری ازصحبت های خود بااشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران گفت: مردم ما دو ماه پیش نزدیک به 10 ساعت در صف‌های رای گیری ایستادند تا نظرات خود را بیان کنند. این موضوع کاملا در دیگر کشورهای منطقه غایب است.

وی ادامه داد:سرخوردگی و خشم ناشی از آن به خود حکومت‌هایشان باز می‌گردد. متاسفانه سعی می‌کنند آن را به سمت یک دشمن خارجی هدایت کنند که بر حسب اتفاق، ما آن دشمن خارجی هستیم.

ظریف افزود:حمایت از نیروهای تندرو حتی به این وسیله، مشکل را برطرف نخواهد کرد؛ چرا که پیکان آن در نهایت به سمت خود آنها نشانه خواهد رفت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر مقام‌های سعودی که گفته بودند می‌خواهند درگیری را به داخل ایران بکشانند، با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در تهران گفت: آنها از سازمان‌های تروریستی فعال در پاکستان حمایت می ‌کنند و سرانجام توانستند برخی از آنها را به پارلمان ما برسانند؛ آنجا مکانی است که بیش از همه از آن تنفر دارند، چرا که خود چنین نهادی ندارند.

پایان جنگ یمن؛ زمینه ساز همکاری ایران و عربستان

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بحران یمن گفت: رئیس جمهور روحانی بلافاصله بعد از آغاز درگیری‌ها در یمن، طرحی را در نشست با رئیس جمهوری ترکیه مطرح کرده بود که شامل آتش بس و کمک‌های فوری بشردوستانه به مردم این کشور می‌شد.

وی افزود: بحران یمن احتمالا بدترین کابوس حقوق بشری است که می‌توان متصور شد.

ظریف ادامه داد: این (طرح آتش‌بس) می‌تواند بنیان همکاری بین ایران و عربستان سعودی باشد. لزومی ندارد که ما با یکدیگر در جنگ باشیم. نیازی نیست که تلاش کنیم تا یکدیگر را از عرصه سیاسی منطقه حذف کنیم چرا که چنین چیزی برای هیچ یک از دو طرف ممکن نخواهد بود.

سلاح شیمیایی خط قرمز ایران است

محمد جواد ظریف دراین نشست که عصر دوشنبه (به وقت آمریکا) برگزار شد، همچنین پاسخگوی برخی سوالات خبرنگاران در خصوص سوریه بود.

وی با تاکید براینکه ایران خود قربانی سلاح شیمیایی است و این سلاح را به عنوان خط قرمز می‌داند، گفت: ولی ما معتقدیم که اتهام استفاده از این نوع تسلیحات در سوریه باید مورد تحقیق قرار بگیرد و مکانیزم‌های مشخصی برای این کار وجود دارد.

ظریف افزود: ما عمیقا تردید داریم که اتهام‌های اخیر آمریکا درباره استفاده (دولت سوریه) از تسلیحات شیمایی در شهر خان شیخون (در استان ادلب) قابل اثبات باشد.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد دادیم که یک تیم تحقیقاتی به منطقه و پایگاه هوایی الشعیرات برود و آثاری که قطعا باید از این تسلیحات شیمیایی به جا مانده باشد را بررسی کند. با این حال آن را نپذیرفتند.

ظریف افزود: ما می‌گوییم که استفاده از سلاح شیمیایی غیر قابل پذیرش است ؛ اما نمی‌پذیریم که آنها خود هم قاضی، هم دادستان و هم جلاد باشند.

آژانس همواره پایبندی ایران به توافق را مورد تایید قرار داده است

ظریف درباره توافق هسته‌ای و اتهام‌های اخیر مقام‌های آمریکایی در خصوص نقض توافق از جانب تهران گفت:آژانس در تمامی گزارش‌های خود پایبندی ایران به توافق را مورد تایید قرار داده است. آمریکا اما همواره حفظ تحریم‌های باقی مانده را مهم‌تر از برداشتن تحریم‌های لغو شده دانسته است.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: نکته جالب اینکه آمریکا، ایران را به بهانه‌های حقوق بشری هدف تحریم‌هایی قرار داده اما کشورهایی که تا به حال اسم انتخابات به گوششان نخورده است، هم‌پیمان واشنگتن به حساب می‌آیند و هیچ‌گاه تحریم نمی‌شوند.

نمی‌خواهیم حضور نظامی در هیچ یک از کشور‌های منطقه داشته باشیم

ظریف با تاکید براینکه مشارکت ایران در نبرد با تروریست‌ها در برخی کشورها تنها محدود به ارسال مستشاران نظامی است، گفت: ما نمی‌خواهیم که حضور نظامی درهیچ یک از کشورهای منطقه داشته باشیم ولی اگر در کشوری هستیم، به درخواست دولت آن کشور و مطابق با قواعد بین‌المللی بوده است.

وی ادامه داد:معتقدیم که ایجاد امنیت یک کشور بر عهده خود مردم و نیروهای نظامی آن کشور است و خارجی‌ها تنها باید نقش کمک‌کننده را داشته باشند.

ظریف درخصوص پایگاه‌های نظامی برخی کشورهای خارجی در خاورمیانه افزود: در عین حال معتقدیم که استقرار نیروهای نظامی خارجی، ذاتا منطقه را بی‌ثبات می‌کند. با این حال ما به تصمیم همسایگان خود در این خصوص احترام می‌گذاریم.

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق انتخاب صحیحی نیست

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، آن را انتخابی ناصحیح دانست و گفت: تاثیر این همه‌پرسی بر امنیت عراق و منطقه فاجعه‌بار خواهد بود.
وی ادامه داد: به آنها گفته‌ایم که این تصمیم اشتباهی است و فکر می‌کنم همه کشورهای منطقه در این خصوص اتفاق نظر دارند.

دولت کنترلی روی تصمیم‌های بخش قضایی ندارد

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اتباع آمریکایی زندانی در ایران گفت: ما یک قوه قضاییه مستقل داریم و دولت مطابق با قانون اساسی، کنترلی روی تصمیم‌های بخش قضایی ندارد.

وی ادامه داد: میلیون‌ها فرد ایرانی - آمریکایی وجود دارد و صدها هزار نفر از آنها به طور منظم به ایران سفر می‌کنند. با این حال تعداد انگشت‌شماری از آنها بازداشت هستند.

ظریف ادامه داد: با این حال ایرانی‌هایی هستند که توسط آمریکا در این کشور و یا در دیگر کشورها به بهانه‌های واهی بازداشت شده‌اند.
وی افزود: به این موضوع باید از دیدگاهی انسان‌دوستانه و نه سیاسی نگاه کرد و من آماده هر اقدامی برای حل این موضوع هستم.

آمریکا سیگنال‌های متنقاضی ارسال می‌کند

ظریف با تاکید بر اینکه دولت آمریکا در ماه‌های گذشته، سیگنال‌های متناقضی به ایران و منطقه ارسال کرده است، گفت: ایران در خصوص توافق‌هسته‌ای جدی است و ما معتقدیم که این توافق می‌تواند بنیانی برای همکاری‌ها باشد.

وی ادامه داد: لازم است در این خصوص به درک بهتری برسیم چرا که می‌بینیم سوءبرداشت‌های بسیاری صورت می‌گیرد.

ظریف درخصوص محدودیت های اعمال شده در توافق‌هسته ای گفت: برخی محدودیت‌هایی که ایران برای اعتماد سازی با آنها موافقت کرده است، در سال‌های آینده لغو خواهد شد اما ما همچنان به عدم ساخت تسلیحات هسته‌ای متعهد خواهیم بود.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی گفت: معتقدم که بمب هسته‌ای، امنیت هیچ کشوری را تامین نمی‌کند. این سلاح غیرقابل پذیرش و به علت ماهیت آن حتی غیرقانونی است.

تحریم‌های کنگره آمریکا به طور یقین نقض برجام است

ظریف با اشاره به طرح مشترک تحریم‌های ایران و روسیه که هم‌اکنون در مجلس نمایندگان آمریکا در دست بررسی است، با تاکید بر اینکه این تحریم‌ها نقض توافق هسته‌ای است، گفت: واکنش ما در زمان مناسب اعلام خواهد شد. تحریم‌ها برای آمریکا نه سرمایه که همواره یک بدهی بوده است.

ظریف افزود: اگر روزی برسد که آمریکا بخواهد سیاست خود را تغییر دهد، چنان شبکه ای از تحریم‌ها تنیده است که خود در تله آن‌ها گرفتار خواهد شد. استفاده از تحریم‌ها به هر صورت غیرسازنده است.

موشک های ایران تنها برای مقاصد دفاعی است

وزیرخارجه کشورمان در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اتهام‌هایی که طرف آمریکایی متوجه ایران کرده است، گفت: همانطور که در برجام آمده، موضوع درباره موشک‌هایی است که برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده باشند. از آن جایی که ما هیچ کلاهک هسته‌ای نداریم، چنین موشک‌هایی هم طراحی نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: موشک های ما برای مقاصد دفاعی است. این موضعی است که به آن متعهد هستیم و امیدواریم که دیگر کشورها هم چنین موضعی اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار