اردبیل؛

"منطقه باستانی" شهریری مشگین شهر با قدمتی چهار هزار ساله

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: کاوشهای باستانشناسی نشان می دهد که قدمت منطقه باستانی شهریری مشگین شهر به چهار هزار سال قبل بر می گردد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، منطقه باستانی معروف به شهر یری در ۶۰ کیلومتری غرب اردبیل، 7 کیلومتری شمال شرقی لاهرود، یک کیلومتری شمال روستای پیرازمیان و در کنار رودخانه قره‌سو واقع شده‌است.

منطقه باستانی شهریری مشگین شهر با قدمتی چهار هزار ساله

محوطه باستانی شهریری با وسعت 400هکتار از مهم ترین مناطق باستانی ایران به شمار می رود که از سه قسمت معبد ، قلعه و قوشا تپه تشکیل شده است.

قدمت این محوطه بر اساس مستندات باستانی به دوران نو سنگی نسبت داده

می شود که تا دوران آهن دو به صورت مستمر محل سکونت بشر بوده است.

 

منطقه باستانی شهریری مشگین شهر با قدمتی چهار هزار ساله

منطقه باستانی شهریری عجیب ترین گورستان تاریخی

محقق و پژوهشگر باستان شناسی گفت: تا به حال حدود 450 گور در اين محل شناسايی شده است که ابعاد کوچکترين آنها 3.2 متر و بزرگترين آنها 8.2 متر است.

محوطه شهر يری اولين بار در سال 1978 ق .م توسط هيئت چارلز برنی شناسايی و بررسی شد. او معتقد بود که عمر بعضی آثار تا هزاره سوم قبل از ميلاد، عصر آهن، سفال خاکستری و نخودی و نارنجی هم می رسد.

 چارلز برنی تاريخ اکثريت گورهای اين محل را هزاره دوم و اول قبل از ميلاد می دانست و حتی پيش بينی می کرد که اين تاريخ به هزار سال قبل تر، يعنی هزاره سوم قبل از ميلاد هم برسد. با اين حال آثاری از سکونت عصر برنز شناسايی نکرده بر اين نظريه اصراری نورزيد تا اين که در کاوش هايی که توسط هيئت دکتر نوبری در آذر 1382 انجام شد، اشيای با ارزشی از داخل گورها به دست آمد که در حال حاضر در موزه باستان‌شناسی خلخال نگهداری مي‌شوند.

منطقه باستانی شهریری مشگین شهر با قدمتی چهار هزار ساله

کشف یکی از قدیمی ترین رصد خانه های جهان در شهریری مشگین شهر

محقق و پژوهشگر باستان شناسی گفت: تحقیقات جدید نشان می دهد قسمت معبد الف محوطه باستانی شهریری مشگین شهر یکی از قدیمی ترین رصد خانه های جهان است.

رضا زرگری افزود: مطالعات و تحقیقات جدید انجام یافته نشان می دهد این قسمت کاملا کاربری ستاره شناسی داشته و به عنوان رصدخانه استفاده شده است.

منطقه باستانی شهریری مشگین شهر با قدمتی چهار هزار ساله

 تاراج منطقه شهریری مشگین شهر

 فرماندار مشگین‌شهر گفت: عدم برخورد مناسب متولیان امر در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باعث اصلی به تاراج رفتن مجموعه باستانی شهر یری مشگین‌شهر است.

میر علی رحیمی‌زاد افزود: : عدم برخورد مناسب متولیان امر در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باعث اصلی به تاراج رفتن مجموعه باستانی شهر یری مشگین‌شهر است.

وی با اشاره به اینکه این منطقه از قدمت چند هزار ساله برخوردار است گفت: امسال مبلغ قابل توجهی برای مجموعه باستانی شهر یری و کهنه قلعه مشگین‌شهر در نظر گرفته شده است که این مساله درخواست عموم مردم این منطقه بود.

فرماندار مشگین‌شهر با اشاره به اینکه احداث و تکمیل راه ارتباطی سرعین به مشگین‌شهر تاثیر بسزایی در جذب گردشگر در این منطقه دارد تصریح کرد: پیوست مطالعات زیست‌محیطی این جاده انجام نگرفته است و اصرار ما بر این است که این جاده به علت نزدیکی با کوه سبلان باید پیوست فرهنگی و زیست‌محیطی داشته باشد.

رحیمی‌زاد بیان کرد: مجموعه بزرگترین پارک آبی و اکو پارک که احداث آن در مجموعه گردشگری پل معلق انجام می‌گیرد تا پایان سل آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: متاسفانه ظرفیت‌های گردشگری مشگین‌شهر تاکنون به صورت جدی مورد بررسی قرار نگرفته بود که با احداث پل معلق و زیپ لاین در این منطقه این قابلیت‌ها بیش از پبش نمایان شد.

ثبت ملی منطقه شهریری مشگین شهر

 مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: منطقه شهریری که وسیع‌ترین منطقه تاریخی استان اردبیل و یکی از با اهمیت‌ترین مناطق پیش از تاریخ شمال غرب ایران است به شماره ۶۱۶۲ به ثبت آثار ملی رسید.

منطقه شهر یری از مناطق نمونه گردشگری و محوطه های باستانی اردبیل محسوب می شود که سنگ نوشته ها و پیکره های سنگی آن گواه تمدن چهار هزار ساله در این منطقه است.

امید است با توجه مسئولان به منطقه شهریری شاهد جذب گردشگران داخلی و خارجی در این منطقه باشیم.

 

انتهای پیام/ع

منطقه شهریری مشگین شهر

 

 





 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.