اهواز؛

تبدیل محور اهواز- ایذه به بزرگراه

استاندار خوزستان از تبدیل شدن محور اهواز-ایذه تا 5 سال آینده خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا شریعتی در تشریح این خبر بیان کرد: با توجه به کارهایی که در حال انجام است محور اهواز به ایذه ظرف 4تا5 سال آینده به بزرگراه تبدیل خواهد شد و با این کار، اجرای طرح پروپیلن در ایذه توجیه بیش تری پیدا می‌کند، شاید اجرای این طرح در جایی دیگر سود بیش تری داشته باشد اما در ایذه نیز سود خواهد داشت.

 

وی افزود: مزیت کشاورزی در ایذه باید با توجه به وجود زمین‌های کلاس یک، حاصلخیز و وجود آب فراوان برای این شهرستان حفظ شود اما این مساله نباید مبنایی شود تا این شهرستان از روند توسعه و مسایل صنعتی دور بماند.

 

شریعتی اظهار داشت: این شهرستان تعدادی زمین دارد که در بخش کشاورزی استفاده نمی‌شود و باید از آن زمین‌ها برای ایجاد صنایع استفاده کرد نه این‌که بیاییم زمین کشاورزی را به بخش صنعت اختصاص دهیم زیرا این مساله اصلا به صلاح نیست.

استاندار خوزستان اذعان کرد: شمال خوزستان حتی در بخش کشاورزی نیز مغفول مانده و آنطور که باید به این بخش توجه نشده است. در این زمینه شاید به دلیل آنکه تنها وزارت نیرو تصمیم‌گیری کرده و هزینه انتقال آب به زمین‌های شمال استان بالا بوده، توجه کم تری شده است.

 

وی افزود: اگر جمع هزینه در هکتار زمین‌های شمال را با زمین‌های جنوب استان مقایسه کنیم، در مجموع هزینه در هکتار زمین‌های شمال استان کم تر است، زیرا زمین‌های جنوب خوزستان نیاز به احیا و زهکش دارند و این مسایل نیز هزینه‌بردار است و چون وزارت نیرو در این زمینه تصمیم‌گیری کرده، فقط هزینه‌های خود را در این زمینه لحاظ کرده و هزینه‌های جهاد کشاورزی و اشخاص را لحاظ نکرده است.

 

غلامرضا شریعتی بیان داشت: در فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری تقریبا 54 هزار هکتار برای ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و... در نظر گرفته شده است. در پروژه آبرسانی نیز که آب شرب این شهرها را فراهم می‌کند، برای حدود 33 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی که 18هکتار آن مربوط به شهرستان ایذه است، آب در نظر گرفته‌ایم.

 

وی اظهار کرد: باید زمینه اشتغال و خدمات بهتری مانند گردشگری با توجه به وجود پتانسیل‌های موجود در ایذه فراهم شود. باید در بخش صنعت نیز زمینه اشتغال در ایذه فراهم شود و در این زمینه باید نهایت همکاری انجام گیرد تا ایذه در مسیر رشد قرار گیرد و بتوانیم عقب ماندگی آن را جبران کنیم.

 

نماینده دولت در استان در خصوص اجرای طرح پروپیلن در ایذه اذعان داشت: امیدواریم شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم. اگر سازمان‌های مختلف در استان ملاحظاتی در خصوص اجرای طرح پروپیلن در ایذه دارند که باید این ملاحظات رعایت شود، سعی بر آن باشد به نحوی این طرح انجام گیرد تا کار به سرانجام برسد اما باید این ملاحظات نیز در اجرای طرح لحاظ شود.

 

وی تصریح کرد: در بحث زیر ساخت‌های موردنیاز این طرح مانند، آب و برق نیز کمک خواهیم کرد تا طرح به سرانجام برسد. در این زمینه از دستگاه‌ها می‌خواهم تا اجرای طرح در گیرودارهای اداری نماند و یک متولی پیگیر اجرای طرح باشد تا هرچه سریع تر پس از تشکیل کمیسیون‌های موردنیاز برای اجرای طرح، شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

 

غلامرضا شریعتی با بیان این‌که برای منطقه ایذه دو مصوبه در نظر گرفته شده است، بیان داشت: مصوبه اول مصوبه آزادراه اهواز – ایذه – لردگان – اصفهان است که دولت آن را در اردیبهشت ماه مصوب کرده است. مساله دیگر خط آهن اصفهان به اهواز است که این طرح نیز جزو قول‌های رییس جمهور در سفر به استان چهارمحال و بختیاری است. راه‌آهن کشور نیز شدیدا به انجام این کار رغبت دارد زیرا توجیه‌دارترین طرح خط آهن خاورمیانه این طرح است.

 

وی افزود: دولت مصمم است که این طرح را انجام دهد و پیگیر اجرای خط آهن اصفهان – اهواز است. حتی در این زمینه راه‌آهن کشور اعلام کرده که خود این آمادگی را دارد که به دنبال سرمایه گذار برای اجرای این طرح باشد تا شاهد اجرا شدن این خط آهن در کشور باشیم زیرا این طرح یک طرح توجیه‌دار از نظر اقتصادی است.

 

شریعتی گفت: اجرای طرح هزینه‌ای حدود 4 میلیارد دلار نیاز دارد که هزینه بسیار سنگینی برای دولت است. در این زمینه با وزیر راه جلسه‌ای را در روزهای آینده برگزار خواهم کرد تا پیگیر اجرای طرح باشیم. اجرای این طرح‌ها در ایذه چه از نظر جاده‌ای و ریلی این شهرستان را دارای پتانسیلی می‌کند که اجرای طرح پروپیلن نیز توجیه‌دار می‌شود.

 

استاندار خوزستان با بیان این‌که محور اهواز به ایذه در حال تبدیل به بزرگراه است، اظهار کرد: در چند روز آینده با توجه به اینکه پیمانکار طرح نیز مشخص شده است، قطعه هفتکل به باغملک که حلقه مفقوده این بزرگراه است، کلنگ زنی و عملیاتی اجرایی آن آغاز می‌شود. قسمت باغملک به سمت بارونگرد نیز در حال انجام است. ایذه تا هلایجان نیز تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد.

 

غلامرضا شریعتی اذعان داشت: با توجه به کارهایی که در حال انجام است محور اهواز به ایذه ظرف 4 تا 5 سال آینده به بزرگراه تبدیل خواهد شد و با این کار، طرح پروپیلن در ایذه از که عنوان می‌شود مشکلاتی در بحث تردد خواهد داشت، توجیه پیدا می‌کند و مشکلات نیز حل می‌شود. شاید اجرای این طرح در جایی دیگر سود بیشتری داشته باشد اما در ایذه نیز سود خواهد داشت.

 

انتهای پیام/گ

 

احداث بزرگراه در خوزستان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.