شیراز؛

نصب داربست های سه کارگاه مرمتی در موزه سنگ فارس

کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی فارس از فعال سازی سه کارگاه مرمتی در موزه تخصصی سنگ فارس (عمارت هفت تنان) خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سیامک بصیری کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه تزئینات، بنا و سازه های چوبی عمارت هفت تنان شیراز در حال مرمت است، گفت: با توجه به حساسیت های موجود و مرمت این بنای تاریخی، در حال حاضر مرمتگران و کارشناسان حوزه مرمت در قالب سه کارگاه تخصصی در این عمارت مشغول کارند.


وی افزود: هم اینک مرمت ۹۵ درصد از بنا با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین مرمت سازه های چوبی عمارت نیز با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد و با اعتباری نزدیک به ۶۷ درصد در حال انجام است.


بصیری ادامه داد: تزئینات منحصر به فرد عمارت تاریخی هفت تنان نیز با اعتبار ۴۹ میلیون تومان آغاز شده که در این طرح، ارسی ها، پنجره ها، تزئینات، گچ کاری بنا و ایوان اصلی مرمت و بهسازی خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱۲ طرح مرمتی و مطالعاتی آثار تاریخی در استان فعال است، بیان کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته، پیشرفت فیزیکی طرح های مرمتی استان از ۲۰ تا ۹۵ درصد است.


بصیری اظهار داشت: با توجه به اینکه اکثر بناهای تاریخی استان به جاذبه گردشگری تبدیل شده و همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است، از این رو با فعال سازی طرح های مرمتی، بازدیدکنندگان می توانند از نزدیک با نحوه مرمت آثار و چگونگی حفاظت و بهسازی ابنیه و تزئینات بناها آشنا شوند.


وی گفت: عمارت هفت تنان که سال هاست به موزه تخصصی سنگ فارس تبدیل شده، یکی از عمارت های تاریخی منحصربه فرد شیراز است که قدمتش به دوره زندیه می رسد.


وی ادامه داد: این بنای ارزشمند جزو نفایس ملی به شمار می رود که وجه تسمیه آن به هفت تنان به دلیل وجود قبر هفت عارف گمنام است که در آنجا مدفون هستند.


بصیری تاکید کرد: این بنای تاریخی ۲ طبقه است و در سال ۱۳۱۰ به شماره ۷۴ در فهرست ملی به ثبت رسیده و هم اینک به یکی از جاذبه های گردشگری فارس تبدیل شده است.


کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تصریح کرد: عمارت هفت تنان شباهت بسیاری به عمارت دیوانخانه در محور زندیه شیراز دارد و به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده که قسمت شمالی عمارت ۲ طبقه است و در همین ضلع، تزئینات، سازه های چوبی و ابنیه در حال مرمت است به طوری که در این پروژه ها، ایوان اصلی بنا به صورت کاملا تخصصی مرمت خواهد شد.
انتهای پیام/ر

مرمت سازه های چوبی عمارت هفت تنان شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار