پناهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

والدین اختلالات اسکلتی-عضلانی کودکان را جدی بگیرند

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از اهمیت تشخیص اختلالات اسکلتی-عضلانی در سنین کودکی خبر داد.

اختلالات اسکلتی-عضلانی را از دوران کودکی جدی بگیریدعلی پناهی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: اختلالات اسکلتی ـ عضلانی به خصوص نوع زمینه‌ای (ارثی) در بدو تولد وجود دارند، اما در سنین بالاتر از هشت تا 10 سالگی علائمشان آشکار می‌شوند.

وی بیان کرد: بیماری اسکلولیوز در دخترها شایع‌تر از پسر‌هاست. پای پرانتزی، کف پای صاف، چرخش مفصل ران و انحراف ستون فقرات نیز از جمله اختلالاتی بوده که امکان ابتلا به آن وجود دارد اما بدن انسان  خودش را با شرایط تطبیق می‌دهد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به کاهش قدرت تطبیق بدن و ذخیره بدنی با افزایش سن عنوان کرد: این بیماری در در سنین پایین 14 تا 15 سالگی علامتی ندارد اما در سنین بالا حدود 18 تا 30 سالگی درد زانو، گردن و کمر برای فرد به وجود می‌آید.

پناهی افزود: نحوه نشستن و مطالعه غیر صحیح نیز می‌تواند در پیدایش اختلالات اسکلتی-عضلانی موثر باشد. افراد باید درباره علم ارگونومی آگاهی لازم داشته باشند؛ محیط درس خواندن باید نور کافی داشته و دمای هوا مناسب باشد. یادگیری علم ارگونومی باعث افزایش بازده فرد می‌شود.

وی دراز کشیدن هنگام مطالعه، روی شکم خوابیدن و تکیه دادن به دیوار را از جمله وضعیت نامناسب مطالعه دانست و تاکید کرد: کتاب نسبت به صورت باید در زاویه مناسبی قرار بگیرد؛ همچنین خم‌ کردن زیاد گردن نیز هنگام مطالعه مضر است. با افزایش زاویه گردن فشار وارد شده به آن بیشتر می‌شود. گردن باید به میزان 15 درجه در زمان مطالعه خم باشد.

ضرورت آموزش علم ارگونومی به دانش‌آموزان

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: میز مطالعه باید سطح شیبدار داشته باشد تا سر کمی پایین بیاید؛ سطح شیبدار باعث می‌شود فرد بدون فشار زیاد به گردن به راحتی درس بخواند.

پناهی توصیه کرد: افراد باید از مطالعه به صورت پیوسته خودداری کنند.همچنین اشخاص باید هر 45 دقیقه یک بار از جای خود بلند شده و همه مفاصل خود را حرکت دهند.

وی اظهار کرد: در زمان استراحت دانش‌آموز باید حدود پنج تا 10 دقیقه  دراز کشیده و تمام عضلات ناحیه کمر را در حالت خوابیده قرار دهد تا عضلاتش شل شود و سپس دوباره شروع به درس خواندن کند‌.

 این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: دانش‌آموزان باید به چشم و عضلات اطراف آن نیز استراحت بدهند، زیرا خستگی چشم از علل بروز سردرد است؛ در هنگام مطالعه فرد تمرکز کرده و پلک نمی‌زند، بنابراین چشم خسته می‌شود‌، همچنین نور ساطع شده از کامپیوتر و تبلت ها از عوامل موثر در بروز خستگی چشم است.

پناهی عنوان کرد: اختلالات اسکلتی-عضلانی ارثی به سه گروه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌‌شوند‌. معمولاً موارد خفیف و متوسط این اختلالات به طور واضح دیده نشده و تنها در پایش‌های مدارس مشخص می‌شود. دانش‌آموزان باید از سن بلوغ برای معاینه فیزیکی  به متخصص مربوطه مراجعه کنند.

وی یادآور شد: اختلالاتی که زود تشخیص داده شوند به کمک روش های غیر جراحی درمان می‌شوند اما اگر اختلال دیر تشخیص داده شود درمان با کمک عمل جراحی امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار