شیراز؛

معصومه تاثیر بلند تبعیت از ولایت

حضرت معصومه (س) سرچشمه عبادت و زهد، در سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حضرت فاطمه معصومه (س) مشهور به کریمه اهل بیت، دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر تنی امام رضا (ع) و از با فضیلت‌ترین بانوان خاندان اهل بیت (ع) است، که در روز اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشود.


مرقد ایشان در شهر قم قرار دارد و در روایات بر فضیلت زیارت ایشان تاکید بسیاری شده است.


از میان فرزندان بزرگوار حضرت امام موسى بن جعفر (ع)، دو فرزند ایشان یعنى حضرت امام على بن موسى الرضا (ع) و حضرت فاطمه کبری (ع) ملقّب به معصومه، از ویژگی‌های خاص برخوردار بوده‌اند تا ادامه دهنده خطّ امامت بعد از پدر باشند.

آن حضرت به همراه امام رضا (ع) هر دو در دامان پاک یک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون (س) که از مهاجران مغرب بود، رشد و پرورش یافته‌اند. این در حالى است که پدر بزرگوارشان پیوسته در زندان هارون الرشید به سر مى‌بردند و سرانجام در همان زندان، هنگامى که حضرت معصومه (س) در سن ۱۰ سالگى بود، به شهادت رسیدند و از آن زمان به بعد حضرت معصومه (س) تحت مراقبت برادرش امام رضا (ع) قرار گرفت.


حجت الاسلام والمسلین مجدالدین تجرد عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه امام کاظم (ع) فرزندان زیادی داشتند که پس از امام رضا (ع) حضرت معصومه (س) از فرزندان شاخص این امام هستند گفت: مقام این بانوی بزرگوار چنان بالا است که امام رضا (ع) می‌فرمایند: هر کس معصومه را زیارت کند مرا زیارت کرده و این نشان از منزلت ایشان است.


وی ادامه داد: حضرت معصومه (س) مانند جدش حضرت زهرا (س) در معیار‌های ارزشی اسلام پیشرو در عرصه علم، کمالات و راستگویی است که ساختار وجودی این بانوی بزرگوار ممتاز از دیگران است.


این کارشناس تصریح کرد: ایشان بر عفاف و پاکدامنی در عرصه مسائل اجتماعی و سیاسی یک فرد اثرگذار در جامعه و در نشر احکام الهی بودند.


وی افزود: آن حضرت در سن جوانی توانست در امور گوناگون از جمله عفاف، حیا، حرکت اجتماعی، ایمان به درجه‌ای والایی از کمال برسد که به برکت نام این حضرت روز ولادت این بانوی پاکدامن روز دختر نام گرفت.


همچنین رضا باقری سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس از ویژه برنامه‌های روز دختر و دهه کرامت خبرداد و گفت: این برنامه‌ها از امروز سوم مردادماه همزمان با روز دختر و آغاز دهه کرامت تا ۱۳ مرداد (مصادف با اول تا یازدهم ذیقعده) برگزار می‌شود.


باقری تصریح کرد: از جمله این برنامه‌ها برگزاری مراسم جشن میلاد حضرت معصومه (س)، تجلیل از دختران نمونه کانون‌های مساجد استان فارس، حضور خواهران کانون‌های مساجد در پیاده روری ویژه خواهرن در روز میلاد حضرت معصومه با عنوان دختران احمدی از سوی آستان مقدس حضرت احمدابن موسی شاهچراغ (ع)، برپایی جشن میلاد امام رضا (ع)، حضور در کاروان‌های پیاده حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و شرکت در مراسم بزرگداشت ششم ذیقعده روز حضرت احمد ابن موسی (ع)، اجرای مسابقات فرهنگی و هنری نظیر کتاب خوانی، خوشنویسی و طراحی با موضوع دهه کرامت، جلسات ختم قرآن و ختم صلوات هدیه به پیشگاه نورانی امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و احمد ابن موسی (ع)، محافل انس با قرآن با حضور عموم خواهران مسجدی، شب شعر با حضور خواهران شاعر مسجدی و قرائت اشعار رضوی، دیدار با مادران و همسران معظم شهداء، جانبازان و آزادگان همراه با تجلیل از آن‌ها و تکریم ایتام است.

وی افزود: کارگاه‌های آموزشی ویژه بانوان مسجدی با موضوع‌های عفاف و حجاب، زن، خانواده، کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.


دیدن یک الگو در کنار انسان می‌تواند از نظر تربیتی اثر زیادی در تربیت دختران ما داشته باشد.

به یقین می‌توان گفت: درک ابعاد وجودی حضرت معصومه (س) و رسیدن به جایگاه معنوی آن حضرت، ضرورت تعیین راهکار‌هایی برای پیاده کردن آن در جامعه را مشخص می‌کند تا بانوان و به ویژه دختران ما، با الگوبرداری از آن کریمه اهل بیت (ع) مظهر عفاف، تقوا و حیا باشند.

انتهای پیام/ن

سالروز ولادت حضرت معصومه (ع)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار