بجنورد؛

مایه کوبی 584 هزار و947 راس دام سبک و سنگین

مرحله اول واکسیناسیون 55 هزار و 911 راس دام سنگین و 528 هزارو 936 راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی در استان به اتمام رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ حسن قاسمی فرد رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان گفت: اجرای فاز اول واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی از اواخر خرداد ماه  امسال آغاز و تا پایان تیر ماه ادامه داشت.

وی با اشاره به این که در راستای تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی واکسیناسیون دام های استان علیه بیماری استراتژیک تب برفکی با همکاری بخش دولتی و بخش خصوصی و به صورت رایگان  انجام پذیرفتف افزود: این طرح  در جمعیت دام سنگین کشور با  پوشش 93درصدی واحدهای دارای جمعیت گاو گوساله و در جمعیت دام سبک  با اولویت واحدهای کانون بیماری تب برفکی در سال گذشته و نقاط پرخطر در جمعیت گوسفند وبز استان انجام شد.

قاسمی فرد با بیان این که پیش بینی می شود امسال در صورت تامین اعتبار طرح ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی در جمعت گاو و گوساله در 3 مرحله و در جمعیت دام سبک در یک مرحله انجام شود.

وی تصریح کرد: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری های ویروسی واگیر دام گاو،گاومیش،گوسفند و بز و . . .از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در صورت وقوع و اپیدمی،خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران وارد می سازد بطوریکه از این بیماری بعنوان نابود کننده سرمایه دامی نام برده می شود.

وی واکسیناسیون و ایمن سازی دام ها به همراه رعایت مقررات و ضوابط بهداشتی- قرنطینه ای در واحدهای دامداری را مؤثرترین راه ها برای پیشگیری از بیماری واگیر تب برفکی برشمرد.

 گفتنی است:خراسان شمالی دارای جمعیت افزون بر 60 هزار گاو و  گوساله و 2 میلیون و 20 هزار گوسفند و بز است

انتهای پیام/آ

پایان مایه کوبی تب برفکی دام سبک وسنگین در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.