واشنگتن پست گزارش داد:

آیا اختلاف ترامپ و سشنز به برکناری دادستان کل منجر می‌شود؟

با وجود انتقادات علنی و شدید رئیس‌جمهور آمریکا از دادستان کل این کشور، وی همچنان برای ماندن در سمت خود ایستادگی می‌کند.

آیا اختلاف ترامپ و سشنز به برکناری دادستان کل منجر می‌شود؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی واشنگتن پست؛ با افزایش حملات لفظی دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور آمریکا، به جف سشنز، دادستان کل این کشور، در روز سه شنبه، اختلافات میان کاخ سفید و وی به شکل عجیبی تشدید شد.

ترامپ که از کنار کشیدن سشنز از تحقیقات درباره ارتباط احتمالی روسیه و ترامپ در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خشمگین است، در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا وی دادستان کل را برکنار خواهد کرد یا خیر، گفت: «ببینیم چه می شود»، عبارتی تهدیدآمیز که رئیس جمهور آمریکا درباره جیمز کومی، رئیس اف بی آی،‌ پیش از برکناری وی نیز به کار برده بود.

ترامپ گفت: «من از دادستان ناامید شده ام. اگر وی قصد داشت خود را از این تحقیقات کنار بکشد، باید پیش از قبول این منصب به من می گفت و من فرد دیگری را انتخاب می کردم.»

وی افزود که می خواست سشنز درباره افشای اطلاعات در دستگاه های اطلاعاتی که تا کنون مانند آن هرگز اتفاق نیافتاده است، سخت گیرانه تر عمل کند و نباید اجازه می داد چنین اتفاقی بیافتد.

انتقاد علنی و شدید از یک مقام بلند پایه در دولت که یک هفته است در آمریکا ادامه دارد، بی سابقه است. اما سشنز روز سه شنبه هیچ نشانه ای از تسلیم شدن از خود بروز نداد و در حقیقت موقعیت وی در جنگ با ترامپ با حمایت محافظه کاران برجسته تقویت نیز شده است.

جودی هانت، رئیس دفتر سشنز، اخیرا به رینس پریباس، رئیس کارکنان کاخ سفید، گفت وزیر دادگستری به هیچ وجه قصد کناره گیری ندارد. به گفته منابع آگاه، هانت به روشنی به پریباس گفت که سشنز در نظر دارد برنامه های خود را در این وزارتخانه دنبال کند و هیچ قصدی برای کناره گیری ندارد. به گفته این منابع، اما پریباس به وی نگفت که ترامپ در نظر دارد اگر سشنز خودش کناره گیری نکند، وی را برکنار کند.

در ادامه این گزارش آمده است، یکی از علل اکراه ترامپ در اقدام کردن بر اساس خشمش و برکناری سشنز ممکن است این باشد که برنامه ای برای جانشینی وی در وزارت دادگستری ندارد. به گفته مقامات دولت ترامپ، وی درباره نامزدهای احتمالی برای جایگزینی سشنز صحبت کرده است اما مقامات بلند پایه کاخ سفید با هیچکدام موافقت نکرده اند و شاید به این زودی این اتفاق نیافتد. اگر سشنز بدون در نظر گرفتن حتی یک جانشین موقت برکنار شود، راد روزنستاین، قائم مقام دادستان کل که بر تحقیقات درباره روسیه نظارت دارد، مسئولیت کامل وزارت دادگستری را برعهده خواهد گرفت.

یک مشاور غیر رسمی کاخ سفید گفت، یکی دیگر از دلایلی که ترامپ هنوز درباره برکناری سشنز تصمیمی نگرفته است، این است که نمی خواهد یک نفر دیگر را در نهادهای مجری قانون اخراج کند.

پس از آن که ترامپ تصمیم به اخراج جیمز کومی گرفت، یکی از پیامدهای ناخواسته آن، انتخاب رابرت مولر به عنوان مشاور ویژه ناظر بر تحقیقات درباره روسیه بود. در حالی که مولر در حال تشکیل تیم خود در این زمینه است، هر اخراجی تحت بررسی قرار می گیرد.

تحقیر علنی سشنز از سوی رئیس جمهوری که وی به پیروزی اش در انتخابات کمک کرده بود، برای بسیاری از محافظه کاران ناخوشایند است زیرا از نظر آنها، سشنز یکی مقامات دولت ترامپ است که اهداف وی را از جمله جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی بطور سرسختانه پیگیری کرده بود.

روز سه شنبه جمهوری خواهان به صورت علنی از سشنز دفاع کردند. سناتور اورین هچ گفت به توانایی های سشنز در انجام دادن وظایفش و از همه مهمتر اجرای قانون اعتماد کامل دارد.

حتی در میان دموکرات ها نیز، سخنان ترامپ درباره سشنز نگرانی هایی ایجاد کرده است. سناتور داین فاینستاین، عضو ارشد دموکرات در کمیته قضایی سنا، گفت: «آن چه در حال روی دادن است، وحشتناک است. دادستان کل کار درستی انجام داد. دادستان کل کاری به جز وفاداری به دونالد ترامپ انجام نداد. وی برای آن که نماینده قانون اساسی، قانون و مردم باشد، سوگند یاد کرده است.»

مقامات سابق و کنونی وزارت دادگستری آمریکا نیز گفتند که امیدوارند سشنز مقاومت کند، خودداری از استعفا به معنای دفاع از استقلال این وزارتخانه است.کارمندان وزارت دادگستری نیز گفتند، سخنان رئیس جمهور به شهرت و اعتبار این وزارتخانه لطمه می زند.

 

انتهای پیام/

 

بالاگرفتن اختلافات میان جف سشنز و ترامپ

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار