باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اهمیت استراتژیک و توپولوژیک پایگاه هوایی «حمیمیم» ارتش روسیه در «لاذقیه»+نقشه و تصاویر

ارتش روسیه در اوایل ورود به سوریه برای مبارزه موثرتر با تروریسم، پایگاه‌های هوایی در خاک سوریه را گسترش داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حدود 22 ماه از حضور نظامی روسیه در سوریه می‌گذرد و این حضور نظامی با موفقیت‌هایی در نبرد با تروریسم همراه بوده است.


ارتش روسیه در اوایل ورود به سوریه، برای مبارزه موثرتر با تروریسم، پایگاه‌های هوایی در خاک سوریه را گسترش داد که ایجاد و توسعه پایگاه هوایی «حمیمیم» در استان «لاذقیه» یکی از این اقدامات بود.  اماگزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که کرملین به دنبال تمدید حضور نظامی در خاک سوریه است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: اسناد رسمی نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قانونی را امضا کرده است که توافق با دولت سوریه را برای حفظ پایگاه هوایی روسیه در سوریه برای تقریبا نیم قرن، تأیید می‌کند. موافقتنامه اولیه، که در ماه ژانویه در دمشق امضا شد، شرایطی را تشریح می‌کند که براساس آن، روسیه می‌تواند از پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه استفاده کند.

اهمیت استراتژیک و توپولوژیک پایگاه هوایی

روسیه از این پایگاه برای انجام حملات هوایی علیه تروریست‌ها استفاده کرده است. براساس پرتال رسمی اطلاع رسانی دولت روسیه، پوتین اخیرا پس از آنکه دو مجلس پارلمان روسیه پیشتر در این ماه از این توافقنامه حمایت کردند، آن را تأیید کرد. در این سند اعلام شده است نیروهای روس به مدت 49 سال در پایگاه حمیمیم مستقر خواهند بود و گزینه تمدید این توافق برای دوره‌های 25 ساله وجود دارد.

پایگاه هوایی حمیمیم یکی از بزرگترین پایگاه‌های هوایی سوریه به شمار می‌رود که اکنون جنگنده‌های روسی از آن برای ضربه زدن به مواضع داعش و تروریست‌های تکفیری استفاده می‌کنند.

اهمیت استراتژیک و توپولوژیک پایگاه هوایی

 جنگنده‌های روسیه در پایگاه‌ هوایی استان ساحلی «لاذقیه» در غرب سوریه مستقر هستند؛ در این پایگاه ده‌ها فروند جت جنگنده، بالگرد و هواپیماهای ترابری نظامی با هدف مقابله با گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه آماده پرواز هستند. سامانه‌های موشکی پنتسیر-اس۱ (Pantsir-S1) و بوک-ام۲ای (Buk-M2E) روسیه برای حفاظت از پایگاه هوایی لاذقیه در سوریه به کار گرفته شده‌اند.

اهمیت استراتژیک و توپولوژیک پایگاه هوایی

براساس اعلام نیروی هوایی روسیه، بالگردهای «ام‌آی-24» مسئول تأمین امنیت این پایگاه هوایی هستند که هر کدام حامل هشت سرباز با تجهیزات کامل نظامیند. جنگنده‌های «سوخو-24»، «سوخو-25»، «سوخو-30»، «سوخو-34» و همچنین «بالگرد ترابری ام‌آی-8» در این پایگاه نظامی به چشم می‌خورد.

اهمیت استراتژیک و توپولوژیک پایگاه هوایی

اهمیت استراتژیک و توپولوژیک پایگاه هوایی

 

برخی از هواپیماهای موجود در این پایگاه با اهداف بشر دوستانه فعالیت می‌کنند.گزارش‌ها در سال 2016 میلادی نشان می‌دهد که هواپیمای ترابری آنتونوف بارها به مردم «حلب»، «فوعه» و «کفریا» امداد رسانی غذایی کرده است.

ارتش روسیه استفاده گسترده‌ای از این پایگاه نظامی برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری جبهه النصره، داعش، جیش الاسلام و غیره داشته است. این پایگاه نظامی در آزادسازی مناطق وسیعی از سوریه نقش داشته است. گزارش‌های وزارت دفاع روسیه نشان می‌دهد که هزاران کیلومتر مربع از خاک سوریه در عملیات‌های زمینی-هوایی «مسکو-دمشق» آزاد شده است.

اهمیت استراتژیک و توپولوژیک پایگاه هوایی

اهمیت استراتژیک و توپولوژیک پایگاه هوایی

این پایگاه نظامی در آزادسازی مناطقی همچون «حلب» ، «تدمر»، مناطق گسترده ای از «ریف دمشق» و «لاذقیه» نقش مهم و تأثیرگذاری را ایفا کرده است و روسیه قصد دارد از این پایگاه نظامی بیش از پیش استفاده کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که روسیه از یکسال اخیر به دنبال بهسازی و تقویت زیرساخت‌های این پایگاه نظامی بوده است. ویکتور اوزروف رئیس کمیته دفاعی و امنیت شورای فدراسیون روسیه در این زمینه می‌گوید: برنامه‌های به روز رسانی پایگاه هوایی حمیمیم شامل باند پرواز و فرود، تجهیزات فرودگاهی، تکمیل فناوری رادیویی، موقعیت نیروها و سامانه دفاع ضدهوایی است.

وی گفت: این بهسازی ممکن است بین 30 تا 36 ماه طول بکشد. ما با جدیت و برای مدت زمان طولانی به سوریه آمده‌ایم.

گزارش منابع میدانی نشان می‌دهد که ارتش روسیه دست کم از طریق پایگاه هوایی حمیمیم در «لاذقیه»بیش از یک‌هزار و 200 موضع نظامی تروریست‌های تکفیری را در 2 سال اخیر منهدم کرده است که آمار قابل توجهی است.

ارتش روسیه برای حضور راهبردی در سوریه، پایگاه نظامی «حمیمیم» را گسترش می‌دهد که این موضوع با توافق مسئولان ارشد روسی و سوری انجام می‌گیرد که هدف نهایی آن مبارزه با تروریست‌هایی است که قصد دارند به سوریه و زیر ساخت‌هایش ضربه بزنند.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
رضا
۱۶:۱۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
چرا از کشور دوست «روسیه» سوخو34 نمی خرید؟
Germany
رضا
۱۶:۱۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
چرا از کشور دوست «روسیه» سوخو34 نمی خرید؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
شرق و غرب نداره روسیه بدتر از آمریکاست
Iran (Islamic Republic of)
آقای مهدی عابدیان زیدی
۱۴:۴۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
پایگاه هوایی کشور ایران روسیه چین کره ژاپن آلمان فرانسه انگلستان ایتالیا که در کشور سوریه می باشد ‌دوباره به داعش حملات هوایی انجام دهید
آخرین اخبار